دوستداران محیط‌زیست در اقدامی تازه مسئولان را خطاب قرار می‌دهند؛

پیمایش خزر تا دماوند؛ کورسوی امید طبیعت‌دوستان!

در فضای مجازی موجی از اقدامات دلسوزانه دوستداران محیط زیست منتشر میشود که گویا تاثیری بر برخی از مردم داخل و خارج از استان ندارد، از این رو دوستداران طبیعت ناامیدانه این بار دست به اقدامی جدید زدند تا شاید فرجی حاصل شود و شاخ غول زباله را بشکنند.

سال‌هاست که مازندران به‌عنوان مقصد تفریحی گردشی میزبان مهمانان از داخل و یا خارج از کشور است، مسافرت به شمال برنامه آخر هفته بسیاری از پایتخت نشینان است، علتش هم بهره‌مندی از آب و هوای پاک، جنگل، دشت و کوه است.

اگر اخیرا به مازندران سفر کرده باشید و یا از مبادی ورودی و خروجی استان عبور کرده باشید حتما بوی بد زباله و صحنه زشت تلمبار شدن آن نظرتان را جلب می‌کند، نکته مهم اینکه غول زباله در استان روز به روز در حال رشد است و کسی عین خیالش نیست.

اما زباله بخش کوچکی از معضل محیط‌زیستی مازندران است، کوه‌خواری، جنگل‌خواری، دریاخواری و معدن‌خواری‌های زیادی طی چند سال اخیر صورت گرفته که چهره زیبای سرسبز طبیعت را زشت و زشت‌تر کرده است.

در مقابل در فضای مجازی موجی از اقدامات دلسوزانه دوستداران محیط زیست منتشر میشود که گویا تاثیری بر برخی از مردم داخل و خارج از استان ندارد، از این رو دوستداران طبیعت ناامیدانه این بار دست به اقدامی جدید زدند تا شاید فرجی حاصل شود و شاخ غول زباله را بشکنند.

در این رابطه سخنگوی گروه کوهنوردی هم‌نوردان رشکلا به برگزاری پیمایش خزر تا دماوند از ۹ خرداد ماه جاری اشاره می‌کند و توضیح داد که در ادامه می‌خوانیم.

عاطفه درخشان طی گفت‌وگویی با حرف مازندران از اقدام گروهی ” پیمایش ساحل خزر تا فراز قله دماوند” خبر داد و اظهار می‌کند: در راستای حمایت از محیط زیست مازندران این حرکت با شعار دفاع از محیط‌زیست ناشی از اعتراض به آلودگی خزر ناشی از فاضلاب‌های شهری گرفته تا اعتراض به معادن مسیر هراز و سد هراز و غیره را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه چندسالی است که به‌همراه دوستداران طبیعت در دو گروه فرهنگی و ورزشی مشغول انجام فعالیت‌های مختلف هستیم، اضافه می‌کند: همه این اقدامات با هدف پاک‌سازی محیط زیست استان سرسبز مازندران صورت می‌گیرد.

درخشان با تاکید بر اینکه متاسفانه تاکنون اقداماتی نظیر جمع‌آوری زباله از معابر شهری و جنگلی تاثیر آنچنانی بر فرهنگ‌سازی نداشته، عنوان می‌کند: این بار تصمیم به انجام کاری در فضای کلان گرفتیم تا در مسئولان فعال در حوزه منابع‌طبیعی و محیط زیست، تاثیر بگذارد شاید اقدامی مسئولانه صورت بگیرد.

این دوستدار طبیعت یادآور می‌شود: همه روزانه ما شاهد سواستفاده‌ و بهره‌برداری‌هایی که منابع طبیعی و فضای سرسبز مازندران می‌شود هستیم، بوی بد زباله در مبادی ورودی استان به مشام همه رسیده ولی اقدامی برای رفع آن توسط مسئولان صورت نمی‌گیرد.

وی با اعلام اینکه پیمایش از خزر تا دماوند از ۹ خرداد ماه آغاز و تا ۱۵ خرداد ماه ادامه دارد، می‌گوید: گروه کوهنوردان هم‌نوردان رشکلا از روستاهای هزارسنگر آمل شامل سه خانم و چهار آقا، این برنامه را از سواحل خزر آغاز و در طول مسیر اقدام به فیلمبرداری از هرگونه اقدام ناهنجارانه به طبیعت و نشر آن در فضای مجازی خواهد کرد.

درخشان ضمن اظهار امیدواری از اینکه صدای این گروه به گوش مسئولان برسد، اعلام می‌کند: پس از شروع حرکت تا ۱۳۰ کیلومتر ماشین‌رو و ما بقی مسیر حدود ۴ روز تا صعود به قله دماوند یا همان مقصد طول می‌کشد، امید آنکه شاهد اقدامی دلسوزانه توسط مسئولان باشیم.