محرومیت به‌جای حمایت

گروه اجتماعی: نماینده کمپین حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مازندران با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت نهفته معلولان در جامعه گفت: اگر به افراد دارای معلولیت میدان داده شود می‌توانند مقتدرانه در جامعه نقش ایفا کنند. حدود ١٠ میلیون نفر از شهروندان ایرانی با موضوع محدودیت‌های جسمی مواجه هستند. حامد اسماعیلی در گفت‌وگو […]

گروه اجتماعی: نماینده کمپین حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مازندران با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت نهفته معلولان در جامعه گفت: اگر به افراد دارای معلولیت میدان داده شود می‌توانند مقتدرانه در جامعه نقش ایفا کنند. حدود ١٠ میلیون نفر از شهروندان ایرانی با موضوع محدودیت‌های جسمی مواجه هستند.

حامد اسماعیلی در گفت‌وگو اختصاصی با حرف مازندران، تصریح کرد: خودم بر اثر عوارض ناشی از بیماری MS سخت راه می‌روم. به‌علت این محدودیت با جامعه مظلوم افراد دارای معلولیت آشنا و متوجه شدم با وجود قوانین نیز این عزیزان دارای محرومیت‌های زیادی هستند.

وی افزود: کمپین حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مازندران نیز با هدف حمایت از افراد دارای معلولیت به‌‌دنبال احقاق حقوقشان با پیگیری از مسئولان و دستگاه‌های نظارتی تشکیل شد.

اسماعیلی تصریح کرد: بر اساس آمارهای جهانی ١٠ درصد جوامع، افراد دارای معلولیت هستند که در کشورهایی که درگیر جنگ باشند این آمار نزدیک به ١۵ درصد افزایش پیدا می‌کند و می‌توان گفت حدود ١٠ میلیون نفر از شهروندان ایرانی با موضوع محدودیت‌های جسمی مواجه هستند.

مدیر کمپین حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مازندران یادآور شد: کنوانسیونی در سازمان ملل با عنوان کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت تصویب شد که در تاریخ ٢٢ آذر ماه ١٣٨۵ برابر با ١٣ دسامبر ٢٠٠۶ میلادی مشتمل‌ بر ۵۰ ماده توسط مجلس شورای اسلامی تایید و جهت اجرا به دولت جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شد.

این عضو کمپین ادامه داد: علاوه بر این کنوانسیون جهانی، قانون حمایت از افراد دارای معلولیت مشتمل بر ۳۴ ماده و ۲۹ تبصره در جلسه علنی روز یک‏شنبه تاریخ بیستم اسفند ماه ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۲۲ فروردین ماه ۱۳۹۷ به تأیید شورای نگهبان رسید.

وی تاکید کرد: فراتر از کنوانسیون و قانون، شریعت حاکم بر جامعه است که حقوق شهروندی منعکس شده از آرمان جهانی عدالت و جامعه‌ای است که در آن هر انسانی بتواند از زندگی شرافت‌مندانه همراه با صلح، امنیت و رفاه برخوردار شود و این حقوق با وجود انسان به‌وجود آمده است چرا که انسان موجودی است که کرامت ذاتی را از آفریدگار خود به ارمغان گرفته است.

اسماعیلی متذکر شد: اگر به افراد دارای معلولیت میدان داده شود می‌توانند مقتدرانه در جامعه نقش ایفا کنند که مثال بازر آن مقام معظم رهبری است که با وجود معلولیت جسمی توانسته چشم جهانیان را خیره کند‌.

نماینده کمپین حمایت از حقوق معلولان مازندران اعلام کرد: متاسفانه شاهد کم‌کاری‌هایی در مباحثی همچون؛ عدم مناسب‌سازی، دسترس‌پذیری، تردد و تحرک، تسهیل در عبور و مرور و تجهیز ناوگان حمل و نقل، خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی، عدم ارائه خدمات شهری رایگان در امور ورزشی، فرهنگی، هنری و آموزشی توسط شهرداری‌ها و سازمان های دولتی هستیم. وی افزود: موضوع کارآفرینی، جذب ٣ درصد از استخدامی‌ها از میان افراد دارای معلولیت مورد مهم دیگری است که بر زمین مانده، اختصاص ۱۰ درصد از ساخت و سازها در حوزه مسکن که مغفول مانده است. اسماعیلی خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی و ارتقای آگاهی‌های عمومی، حمایت‌های قضایی و تسهیلات مالیاتی، رسیدگی به معیشت و حمایت‌های اداری و استخدامی که در ماده ٢٧ صراحتا به مسمتری حداقل دستمزد اشاره دارد که کاملا این قشر یاد شده از آن محروم است.

وی همچنین عنوان کرد: اسلام در تعیین حقوق شهروندی تنها ملاک انسانیت و کرامت ذاتی انسان را در نظر گرفته و دیگر هیچ معیاری برای تعیین حقوق شهروندی قائل نشد. از نظر امام خمینی (ره) نیز شرط تشکیل اجتماع متمدن، رعایت و اجرای حقوق شهروندی افراد است و تا زمانی که نیازهای اساسی و اولیه بشر مورد حمایت قرار نگیرند بشر نمی‌تواند به پیشرفت فکر کند.

اسماعیلی در ادامه گفت: امام راحل بر این عقیده بود که حقوق شهروندی هدیه‌ای از جانب خداوند است و هیچ مقام بشری از جمله حکومت یا مقامات رسمی و غیره نمی‌تواند افراد را از این حق طبیعی خود محروم کنند.

نماینده کمپین حمایت از حقوق معلولان مازندران بیان کرد: تفاوت در نوع نژاد، جنس، زبان، دین، اندیشه و غیره نیز تأثیری در کیفیت و کمیت این حقوق ندارد و همه افراد باوجود تمام اختلافات ذاتی و اکتسابی‌ آن‌ها از این حقوق برخوردار هستند.

وی با اشاره به فرمایش امام علی(ع) در خطبه ٢١۶ نهج البلاغه، اظهار کرد: اگر مردم و حکومت به حقوق یک‌دیگر توجه نکنند، وحدت کلمه از بین می‌رود، نشانه‌های ستم آشکار می‌شود، نیرنگ‌بازی در دین فراوان شده، راه گسترده سنت پیامبر اکرم(ص) متروک، هواپرستی فراوان، احکام دین تعطیل و بیماری‌های دل فراوان می‌شود.

اسماعیلی در پایان‌ گفت: انسان عاقل دوراندیش است. همه ما به سن کهن‌سالی خواهیم رسید. در این صورت فرد دارای معلولیت  با توجه به موانع گوناگون چطور می‌خواهد به‌ دور از دغدغه با امنیت کامل در شهر و بوستان‌ها دوری بزند ، پس باید آینده‌نگر باشیم و با برای مناسب‌سازی، دسترس‌پذیری، تردد و تحرک افراد دارای معلولیت کاری جهادی همراه با مدیریت در تراز انقلاب اسلامی انجام دهیم.