صادرات در انتظار زیرساخت و کیفیت

زهرا اشکیود: مازندران با توجه به آب‌وخاک حاصلخیزش می‌تواند در صورت فراهم بودن زیرساخت‌های کشاورزی، محصولاتی را که نیاز اساسی و غذای جامعه است را تأمین کند. ازآنجایی‌که در سالجاری میزان بارش باران مناسب بود پس باید انتظار داشت که تولید محصولات کشاورزی ازجمله مرکبات و برنج و نیز سایر محصولات را با مدیریت در […]

زهرا اشکیود: مازندران با توجه به آب‌وخاک حاصلخیزش می‌تواند در صورت فراهم بودن زیرساخت‌های کشاورزی، محصولاتی را که نیاز اساسی و غذای جامعه است را تأمین کند. ازآنجایی‌که در سالجاری میزان بارش باران مناسب بود پس باید انتظار داشت که تولید محصولات کشاورزی ازجمله مرکبات و برنج و نیز سایر محصولات را با مدیریت در کشت افزایش داد.

در این راستا برای تلنگر به مسئولان در راستای افزایش تولید و اینکه پس از برداشت و انبارداری و نیز صادرات چه اقدامی می‌توانند انجام دهند از نظراتشان در این گزارش آورده شد.

*صادرات محصولات مازاد تولید

علی‌محمد شاعری نماینده مردم شهرستان‌های بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با حرف با اشاره به اینکه می‌توان برای کاهش خسارت‌ها مازاد تولید محصولات کشاورزی همچون کیوی، مرکبات، برنج و سایر محصولات را به کشورهای همسایه صادر کنیم، گفت: در سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی صادر شد. شاعری افزود: با توجه به بارندگی‌های فراوان در استان، امسال میزان تولید افزایش خواهد یافت که باید در این راستا بخش خصوصی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک‌ها هر چه سریع‌تر زمینه صادرات را رونق بخشند. وی تصریح کرد: استانداری مازندران با تشکیل کارگروهی بخش‌های خصوصی، بانک‌ها و سایر ارگان‌های مرتبط درزمینهٔ صادرات را فعال کند و موانع تولید را رفع کند. نماینده مردم شهرستان‌های بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، گفت: استان مازندران با دارا بودن بندرهایی همچون بندر امیرآباد بندر نوشهر و بندر فریدونکنار می‌تواند نقش مهمی در توسعه صادرات داشته باشد. این نماینده، گفت: اقدامات دیگر برای ساماندهی مازاد تولیدات کشاورزی، می‌توان از طریق شبکه توزیع توسط سازمان جهاد کشاورزی و صنعت و معدن تجارت و اتاق بازرگانی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سراسر کشور توزیع شوند که این شبکه‌ها در حال حاضر ساماندهی نیست. وی گفت: باید برای رونق تولید، ذخیره‌سازی محصولات مازاد در انبارها و سردخانه‌های مجهز انجام شود که امسال تأکید شد تا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با اعتبارات صندوق توسعه ملی که اختصاص یافت استفاده کرده و زیرساخت را فراهم کنند. شاعری عنوان کرد: تنظیم بازار داخلی و نیز پیدا کردن بازار هدف در خارج کشور باید توسط مسئولان مربوطه رایزنی شود که امیدواریم با همکاری مجلس و دولت این اقدامات را انجام دهیم.

*شعارهای مسئولان در اجرا لنگ می‌زند

نماینده مردم شهرستان‌های سوادکوه، سوادکوه شمالی، قائم‌شهر، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با حرف، دولت زیرساخت چندانی برای صادرات ندارد، گفت: در مورد برنج باید واردات را کاهش دهیم و صادرات را افزایش دهیم که در حال حاضر صادرات ممنوع است اما اگر این ممنوعیت صادرات برداشته شود تجار ایرانی این توانایی رادارند که برنج را صادر کنند. عبدالله رضیان افزود: درزمینهٔ مرکبات دولت زیرساخت لازم را برای انبارداری و نیز صادرات فراهم نکرد گرچه همانند سایر کشورها باید بخش خصوصی ورود کند. وی با اشاره به اینکه حال که زیرساخت انبارداری فراهم نیست باید صادرات را با فراهم کردن امکاناتی همچون کانتینرهای یخچال دار افزایش دهیم، عنوان کرد: در بندرهایی همچون امیرآباد و نوشهر و فریدونکنار برای صادرات محصولات کشاورزی امکانات لازم فراهم نیست و باید با ارگان‌های مختلف نشست‌هایی برگزار شود تا زیرساخت‌ها برای صادرات در بنادر استان فراهم کنیم. این نماینده یادآور شد: تنها کشوری که می‌توانیم صادرات مرکبات به آنجا داشته باشیم کشور روسیه است که متأسفانه مازندران تجار قابل قبولی ندارد. وی گفت: گرچه مسائل و مشکلات به شکل شعاری مطرح شد و نیز نمایندگان نیز عنوان کردند اما عملاً اتفاق خاصی نیفتاد. رضیان عنوان کرد: دولت با توجه به شرایط اقتصادی کشور عملاً توان مالی لازم برای فراهم کردن امکانات و تجهیزات مدرن برای سورتینگ، انبارداری و صادرات را ندارد اما با پرداخت تسهیلات و امکانات به بخش خصوصی می‌توان بخشی از این مشکلات را رفع کرد. وی عنوان کرد: استاندار و نیز دستگاه‌های مرتبط در حال حاضر باید زیرساخت را فراهم کنند تا در هنگام برداشت محصولات کشاورزی مشکلی ایجاد نشود.

*برندسازی محصولات کشاورزی در استان

رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی استان مازندران نیز با اشاره به اینکه مهم‌ترین اقدامی که می‌توان برای صادرات محصولات کشاورزی استان مازندران انجام داد درزمینهٔ برندسازی محصولات کشاورزی است، گفت: درزمینهٔ برندسازی به‌شدت با چالش مواجه هستیم اما باید در یک برند واحد محصولات کشاورزی استان صادر شود. سید محمد جعفری افزود: اگر قدرت چانه‌زنی بیشتری با رقبای خارجی داشته باشیم می‌توانیم تمامی محصولات خود را با یک برند خاص به کشور هدف صادر کنیم. وی تصریح کرد: باید بازار هدف خود را شناسایی کنیم تا محصول موردنظر آنان را به بازار هدف صادر کنیم. رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی استان مازندران، یادآور شد: برای صادرات بهتر محصولات کشاورزی لازم است تا روابط دیپلماسی خود را با کشورهای هدف ساماندهی کنیم و کروتوکول موردنظر را شناسایی کرده تا تاجران نیز متضرر نشوند. این مسئول عنوان کرد: اگر استان مازندران بتواند پایانه برند صادراتی داشته باشد در همان مکان محصولات انباردار شده و برای صادرات آماده خواهد شد.

*افزایش کیفیت محصولات کشاورزی، از کشت تا انبارداری

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران در گفت‌وگو با حرف، با اشاره به اینکه در برنامه ششم هشت محصول کشاورزی برای صادرات و نیز ساماندهی آن‌ها هدف‌گذاری شد، گفت: برنج و مرکبات جزء محصولات استراتژیک و اقتصادی کشاورزی استان هستند. عزیز الله شهیدی‌فر افزود: امسال درزمینهٔ ساماندهی کشت و تولید محصولات کشاورزی برنامه‌های مختلفی را برای اجرا در دست اقدام داریم. وی تصریح کرد: برای افزایش کیفیت محصولات کشاورزی درزمینهٔ صادرات باید زیرساخت‌های تولید را با کنترل مبارزات شیمیایی و بیولوژیک برای مبارزه با آفات و بیماری‌ها به‌منظور تولید محصول سالم کیفی کنیم و نیز آموزش و ترویج کشت رتون و کشت مجدد را در دستور کار قراردادیم. مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران بابیان اینکه تنوع و تجهیزات نگهداری مرکبات را برای صادرات کیفی داریم، یادآور شد: ارقام جدیدی را به کشاورزان پیشنهاد کردیم و نیز به انبارداری و روش‌های نوین برای شستشو و نگهداری آن‌ها توجه شد و تکنولوژی‌های نوین برای شستشو بکار گرفتیم که در حال بومی شدن است. این مسئول افزود: امیدواریم با برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کشاورزان و سورتینگ داران میزان کیفیت انبارداری را افزایش دهیم. وی تصریح کرد: درزمینهٔ صادرات بازاریابی مناسبی انجام شد، به‌طوری‌که در سال گذشته بیش از 160 هزار تن مرکبات را به ده کشور جهان صادر کردیم و در نخستین گام ارقام پرمحصول صادر شد که امیدواریم نقش مؤثری در اقتصاد و اشتغال کشور داشته باشیم.