رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی مازندران مطرح کرد

واگذاری امور قابل تصدی‌گری بخش کشاورزی مازندران به کندی پیش می‌رود

رئیس نظام مهندسی کشاورزی مازندران گفت: فرصت های بسیاری برای واگذاری امور قابل تصدی گری در دولت در حوزه کشاورزی وجود دارد اما متولیان در برابر این امر مقاومت می کنند.

رئیس نظام مهندسی کشاورزی مازندران گفت: فرصت های بسیاری برای واگذاری امور قابل تصدی گری در دولت در حوزه کشاورزی وجود دارد اما متولیان در برابر این امر مقاومت می کنند.

به گزارش حرف، احمد زیارلاریمی در نشست خبری سالروز تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی مازندران در ساری با بیان اینکه این نهاد بصورت شورایی با ۱۱ عضو اداره می‌شود، گفت: هر چهارسال یکبار انتخابات برگزار شده براسا آن ۱۱ عضو هیات مدیره این سازمان مشخص می شوند.

وی با اعلام اینکه این سازمان ۸۱۸۷ عضو حقیقی و ۱۰۱ عضو حقوقی دارد و رتبه چهارم در کشور را مازندران از این حیث داراست، تصریح کرد: ۱۶ هزار دانش آموخته بخش کشاورزی در استان مازندران وجود دارند که در شرایط فعلی ۸۱۸۷ نفر در سامانه جدید ثبت نام کرده اند و عضو رسمی محسوب می شوند.

لاریمی با اشاره به اینکه هر عضوی که از سازمان پروانه اشتغال گرفته و فعالیت داشته باشد عضوی از این سازمان است، تصریح کرد: ۲۱۶۵ نفر  از اعضای این سازمان را بانوان و بقیه را مردان تشکیل می دهند که با ۲۶ گرایش تحصیلی عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی به شمار می روند.

وی با اعلام اینکه وظیفه و رسالت اصلی سازمان سازماندهی، مهارت آموزی و توانمندسازی اعضا است و در واقع اشتغالزایی وظیفه اصلی سازمان نیست بله فراهم‌سازی بستر اشتغال مدنظر است، گفت:  در شورای ششم سازمان، برنامه هایی را هدف گذاری کردیم که براساس آن طرح تام، طرح سداد، کد شناسه فنی محصول بصورت کیو آر که در غرب استان اجرایی شده است و ۳۰هزار تن محصول این کد را سال گذشته دریافت کردند که توانستند تا کیلویی ۱۲۰ هزار تومان به هند صادرات داشته باشند.

 

کیفی سازی خدمات نظام مهندسی کشاورزی

 

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی مازندران با بیان اینکه بیمه فارغ التحصیلان بیکار، آمایش آموزشی و کیفی سازی آموزشی در اهداف این سازمان قرار دارد، گفت: از سال ۱۳۹۱ تمامی فرآیندهای صدور مجوزهای کشاورزی به سازمان واگذار شده،  در این ۱۲سال در حوزه های دام، طیور، شیلات، گلخانه، داروخانه های گیاه پزشکی و شرکت های ضدعفونی را این سازمان صادر می‌کند.

وی با اعلام اینکه در استان مازندران بیش از ۱۶ هزار دام سبک، ۱۸۶۰ مرغداری گوشتی، ۲۶۰ واحد مرغ مادر گوشتی، ۱۹۹۰ واحد آبزی پروری فعال هستند، افزود: ۱۲۷۰ داروخانه های گیاه پزشکی در مازندران فعالیت دارند که در این راستا نسخه نویسی در داروخانه ها در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم استفاده از سموم را مدیریت کنیم.

این مسئول با بیان اینکه مقاومت در واگذاری در امور قابل تصدی گری یکی از مشکلات سازمان است که بدنه دولت مقاومت می کند و این امر به کندی پیش می رود، گفت:  حدود ۸۰۰ امور قابل واگذاری در این بخش وجود دارد که تاکنون حدود ۱۰ مورد انجام شده، در برون سپاری امور مازندران جزو  استان های آخر در کشور هستیم.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت های قانونی برای اجرای این موضوع وجود دارد و صدور مجوز صنایع تبدیلی، سامانه نوین آبیاری، مکانیزاسیون کشاورزی برخی از این امور مهم است، گفت: در بخش ثبت اطلاعات هویتی دام و طیور و زنبور عسل در سطح کشور قرار است که به سازمان واگذار شود که تفاهم نامه آن منعقد شده است.

زیارلاریمی با اشاره به جذب ۱۰ هزار ناظر مهندس در بدنه وزارت جهاد کشاورزی که موجب تسریع در فرآیند صدور مجوز، حذف برخی استعلامات زائد، رفع موانع تولید اجرایی شده است، ادامه داد:  توانمندسازی اعضا یکی از رویکردهای اصلی سازمان است. وی تاکید کرد: صدور خدمات فنی مهندسی از برنامه های مهم به شمار می رود که نیازمند ایجاد ارتباطات مناسب بین المللی است و باید نیازهای کشورهای هدف را شناسایی کنیم تا تولید صادرات محور براساس نیازهای کشورهای هدف باشد.