300 درخت کهنسال، چالش فرودگاه رامسر

گروه اجتماعی: جابجایی مسافران از طریق هوایی هر چند سریع‌تر است و نیز برخی از مشکلات موجود در جاده‌ها مانند تصادفات را کمتر دارد اما در این سال‌ها در کشور شاهد حوادث دلخراش هوایی نیز هستیم که باید در این زمینه توجه لازم برای کاهش حوادث و تلفات ناشی از آن اندیشیده شود. در سویی […]

1

گروه اجتماعی: جابجایی مسافران از طریق هوایی هر چند سریع‌تر است و نیز برخی از مشکلات موجود در جاده‌ها مانند تصادفات را کمتر دارد اما در این سال‌ها در کشور شاهد حوادث دلخراش هوایی نیز هستیم که باید در این زمینه توجه لازم برای کاهش حوادث و تلفات ناشی از آن اندیشیده شود.

در سویی دیگر تاخیر، کنسلی و نیز نامنظم بودم پروازهای فرودگاهی نیز اطمینان به این شیوه از سفر را نیز گرفته است؛ مسافرت هوایی آسان ترین و کم خطرین نوع سفر به شمار می رود که در کنار فع موانعی از این دست می تواند فواید بیشتری نسبت به افزاریش تردد خودروها در جاده های مواصلاتی داشته باشید.

استان مازندران بی شک اولین یا دومین مقصد سفر ایرانی ها به شمار می رود . تردد به این استان، مازندران را به یکی از استان های پرتردد کشور تبدیل کرده است. جاذبه داشتن گردشگر و نیز افزایش سفر یک حسن برای مازندران به شمار می رود اما در این میان ترافیک، آلودگی هوا، آلودگی محیط زیست ناشی از تردد خودروها و نیز در برخی مواقع افزایش هزینه حمل و نقل و خطرات ناشی از سفر زمینی، افزایش سفرهای هوایی را الزام آور می کند.

مازندران با ساخت آزادراه تهران شمال در غرب مازندران، محور هراز و سوادکوه در قسمت مرکزی مازندران تلاش کرده است اندکی از معضلاتی مانند افزایش زمان سفر و نیز کاهش بارترافیکی را به انجام برساند با این وجود در این مهم موفق نبوده است.در سال های اخیر توجه گردشگران به مازندران نیاز به احساس فرودگاه را در این استان در میان مسئولان ایجاد کرده است. در غرب مازندران فرودگاه نوشهر و فرودگاه رامسر دو بستر آماده و مهیا برای توسعه خطوط پروازی به استان مازندران به شمار می روند اما موانع پروازی این دو فرودگاه هنوز رفع نشده است.در آخرین اقدام، تعلیق پرواز در فرودگاه رامسر به دلیل موانع پروازی از زمینه هایی است که می تواند به کاهش اقبال و عدم اطمینان مسافران از این خطوط پروازی منجر شود.دو مانع تیرهای برق و نیز درختان موجود در خط پروازی از نظر مسئولان صنعت هوایی باید رفع شود تا سفری بدون خطر در فرودگاه رامسر رقم بخورد.

*تیرهای برق و درختان میراثی مانع پروازهای فرودگاه رامسر

سعداله وطن‌خواه مدیرکل فرودگاه‌های استان مازندران در گفت و گو با حرف مازندران در زمینه تعلیق پرواز ایران ایر در رامسر، اظهار کرد: پروازهای فرودگاه رامسر با توجه به اعلام و دستور هوانوردی مبنی بر آنکه برخی از موانع در اطراف باند رامسر موجب می‌شود تا شرایط پرواز محدود شود، به منظور رعایت شرایط ایمنی و استاندارد، پروازهای خود را با محدودیت مواجه کرد.وی در زمینه موانع موجود که موجب تعلیق پرواز در رامسر شد، افزود: دو مانع مهم بر سر پروازهای موجود در رامسر قرار دارد که از جمله آن، تیرهای برق موجود در ردیف پروازی و همچنین درختان پالم بلند قدیمی که جز میراث فرهنگی در بلوار معلم رامسر است مانع به شمار می روند که در زمینه تیر برق، با تامین اعتبار و رایزنی انجام شده اقدامات اجرایی آغاز شد و در زمینه درختان نیز با نشست‌هایی که با میراث برگزار شد و نیز با نشست‌هایی که در تهران در آینده برگزار خواهد شد در زمینه جابجایی درختان تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود.

وطن‌خواه، یادآور شد: امیدواریم در طی یک ماه آینده بخشی از موانع که مورد نظر سازمان هواپیمایی است را رفع کنیم.

*احتمال جابه جایی 300 اصله درخت میراثی

آزاد فرماندار شهرستان رامسر نیز در گفت و گو باحرف مازندران، در این باره، اظهار کرد: در طی دو سال گذشته به دنبال راهکاری برای حل مشکلات فرودگاه رامسر بودیم تا افزایش پرواز رخ دهد که با توجه به مدیریت درست این افزایش انجام شد به طوری که در سال ۹۶ بیش از ۵۰ هزار مسافر از فرودگاه رامسر جابجا شدند و این افزایش حتی در پرواز اصفهان با دو مرحله پرواز در روز و جابجایی مسافران و حدود سه پرواز از رامسر و بالعکس به تهران و آبادان برقرار بود.

آزاد با اشاره به اینکه با توجه به حادثه‌ای که در یاسوج رخ داد و با بررسی مجدد فرودگاه رامسر، دو موانع پروازی اعلام شد، افزود: مهم‌ترین موانع پروازی اعلام شده، تیرهای برق و نیز درختان مسیر بلوار معلم بود که بلافاصله در راستای رفع آن اقدام شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با دستور استاندار و مدیرکل فرودگاه ها و شهرداری، موانع تیرهای برق با هزینه‌ای بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان در حال رفع شدن است اما موانع درختان با توجه به آنکه آنها درختان پالم بوده و برخی از آنها کاج است و جز میراث فرهنگی محسوب می‌شود، جابجایی این درختان باید در کارگروه میراث فرهنگی در سطح کشور در تهران تصمیم گیری شود.

فرماندار شهرستان رامسر، گفت: در زمینه موانع پروازی درختان میراثی که باید حدود ۳۰۰ درخت جابجا شود را در نشست بررسی مطرح کردیم که امیدواریم هر چه سریع‌تر تصمیمات گرفته شده و پرواز برقرار شود.

این مسئول در ادامه یادآور شد: پرواز در فرودگاه رامسر نقش مهمی در اقتصاد و گردشگری داشته که تعلپیق پرواز سبب شد تا از نظر اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نگرانی‌هایی در میان مردم ایجاد شود که امیدواریم هر چه سریع‌تر مسئولان اقدامات لازم را برای پروازهای رامسر انجام دهند.

وی عنوان کرد: تیرهای برق تا حدود یک ماه دیگر باید برداشته شود و نیز درختان باید هر چه سریع‌تر با نظر مسئولان میراث، اقدامات لازم برای جابجایی آنها انجام شود.

آزاد تاکید کرد: مسئولان فرودگاه در سطح ملی باید همکاری بیشتری را داشته باشند چراکه پروازهای رامسر حدود ۴۰ الی ۵۰ سال با همین درختان و تیرهای برق در حال جابجایی مسافران بود، گرچه جان مسافران برایمان اهمیت دارد اما درخواستمان این است که روند پروازها در حال حاضر ادامه داشته باشد و همزمان موانع را هم در حال رفع کردن هستیم.