حرف آنلاین روایت می‌کند:

کارخانه نساجی مازندران با قدمتی ۹۰ ساله + عکس

حرف آنلاین: کارخانجات نساجی مازندران در قائمشهر، از مراکز بزرگ تولیدی پارچه در قائم‌شهر با هدف ارائمه خدمات ریسندگی، بافندگی، رنگرزی و غیره در سال ۱۳۰۷ احداث و در سال ۱۳۱۳ به بهره برداری رسید.

این شرکت با دارا بودن سه کارخانه نساجی باعنوان یکی از مهمترین شرکت.های نساجی خاورمیانه در دورانی که قائمشهر با نام قدیمی “شاهی” شناخته میشد، مطرح است.

۲۵ سال بعد واحد شماره دو به بهره‌برداری رسید که مربوط به بخش منسوجات پرده‌ای، ملحفه‌ای، پیراهنی و غیره بود، همچنین در سال ۱۳۵۶ واحد شماره سه آن باهدف تولید نخ و منسوجات نخی و مصنوعی افتتاح شد.

نساجی از صنایع قدیمی ایران است که امروزه صنعتی بسیار گسترده و پیچیده‌ داشته و یادگیری آن نیاز به گذراندن دوره‌های تخصصی دارد.

نمود مشکلات کارخانه نساجی از سال 1372

گذشت زمان و تغییر زمانه از کاهش کشت پنبه در مازندران گرفته تا فرسودگی ماشین‌آلات و سنگینی بوروکراسی ناشی از مالکیت دولتی باعث شد تا مشکلات کارخانه‌ نساجی از سال ۱۳۷۲ با واگذاری آن به بانک ملی آن هم با هدف حل معضلات ناشی از مالکیت دولتی نمود بیرونی پیدا کند.

روند فعالیت این كارخانه با روی كار آمدن دولت تدبیر و امید در سال ۱۳۹۳داز طریق تزریق میلیاردها تومان بایت پرداخت بیمه و حقوق معوقه كارگران و بازنشستگان رو به بهبود رفت ولی قرار بر این بود كه پس از حل و فصل بخشی از مشكلات، به بخش خصوصی واگذار شود تا انگیزه سود و زیان بتواند رونق را به كارخانه برگرداند.

کارخانه نساجی 1

بخشی از مشکلات کارخانه نساجی در سال 90 به کارخانه نساجی واگذار شد

اگر چه در دهه ۸۰ چند بار كارخانه به مزایده گذاشته شد و یک بار هم خریداری از كشور تركیه تا پای معامله پیش آمد ولی به سرانجامی نرسید تا این كه در دهه ۹۰ و پس از حل و فصل بخشی از مشكلات به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شد كه او هم نتوانست بار مشكلات كارخانه را كم كند.

پای شهرداری قائمشهر هم سال ۱۳۹۵ و پس از آن به میان آمد كه كارشناسان اقتصادی اعم از مستقل و غیرمستقل بر این نكته تاكید كردند كه برای احیای كارخانه نساجی باید مهم‌ترین سرمایه در اختیار آن یعنی زمین مرغوب به كار گرفته و فروخته شود.

شهرداری قائمشهر اگر چه كارخانه را به مالكیت خودش در آورد ولی نتوانست به تعهداتش برای انتقال كارخانه و استفاده از زمین كنونی پایبند بماند تا این كه مصوبه شهریور ماه امسال راه را یك بار دیگر برای یك بازی دیگر به نام ‘ منافع مردم قائمشهر باز كرد تا این بار هم ثابت شود وقتی پای زمین مرغوب در بافت مركزی شهر به میان می‌آید حتی مصوبه شورای شهر هم كارایی نخواهد داشت

لغو مزایده کارخانه نساجی توسط شورای شهر

شورای شهر قائمشهر با لغو مزایده كارخانه نساجی اگر چه زمین مرغوب آن را به رغم مصوبه اش نجات داد، ولی ظاهرا بر انباشت بدهی كارخانه اضافه كرد، بدهی.ای كه در نهایت ضربه آن به ضعیف ترین حلقه كارخانه یعنی كارگران و بیمه آنان وارد شد.

این كارخانه بر اساس اعلام مدیران آن در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ سالانه دارای ۳ میلیارد تومان انباشت بدهی بود.

در اسفندماه سال ۱۳۹۹ آیت‌الله رئیسی به‌عنوان رئیس قوه قضائیه به مازندران سفر کرد و پس از دیدن شرایط آن، دستوری مبنی بر تعیین تکلیف مالکیت در هیأت‌ داوری داد.

همچنین وی در ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۰ در سفر استانی به‌عنوان رئیس جمهور بار دیگر برای تعیین تکلیف مالکیت این کارخانه دستور صادر کرده و تأکید کرد تا بانک ملی نسبت به این موضوع پیگیر شود.

بر این اساس در فروردین ماه سال‌جاری از سوی استاندار نامه‌ای تنظیم و به وزیر امور اقتصادی و دارایی ارائه شد تا فسخ قرارداد با بانک ملی انجام شود‌

کارخانه نساجی 2

اختصاص 30 میلیارد تومان به کارخانه نساجی

طی سال‌های اخیر تفاهمنامه‌ای بین استانداری و ستاد اجرای فرمان امام(ره) منعقد شد که بر اساس آن مبلغ ۳۰ میلیارد تومان از سوی این ستاد به منظور مشارکت در راه‌اندازی، بازسازی، نوسازی و نصب دستگاه‌های جدید اختصاص داده شد.

همچنین در این تفاهمنامه مقرر شد که مدیران کارخانه نیز در جهت مشارکت، بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان هزینه کنند که تزریق این اعتبارات باعث خروج این کارخانه از رکود شد.

در حال حاضر این کارخانه روزانه ۵/۴ تن نخ به طول ۶۰ هزار متر تولید می‌کند، همچنین شاهد پیشرفت‌های فیزیکی در خط رنگ‌ریزی هستیم که تست و آزمایش‌های لازمه انجام گرفته و این خط  نیز در مرحله بهره‌برداری قرار دارد.

آماده‌سازی سوله‌های مستهلک و فروشگاه نساجی نیز طبق تفاهمنامه بزودی راه‌اندازی خواهد شد و در حال حاضر نیز ۴۳۰ کارگر به‌صورت مستقیم در این کارخانه مشغول فعالیت هستند.

 

مسیر و نقشه کارخانه نساجی مازندران در قائم شهر

عکس های کارخانه نساجی مازندران

 

بیشتر بخوانید ….

بازگشت نساجی مازندران به مدار تولید

مروری بر سرنوشت تلخ کارخانجات نساجی قائم شهر