۶۵ درصد ناشنوایان مازندران بیکار هستند

گروه اجتماعی: مدیرعامل انجمن ناشنوایان استان مازندران گفت: در استان مازندران بیش از ۶ هزار ناشنوا زندگی می‌کنند، ۶۵ درصد ناشنوایان در مازندران بیکار بوده و سن ازدواج در بینشان افزایش پیدا کرده است.هفته پایانی سپتامبر مصادف با ۲۹ شهریور الی ۴ مهر هفته جهانی ناشنوایان با هدف، ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان، دانسته‌هایی از […]


گروه اجتماعی: مدیرعامل انجمن ناشنوایان استان مازندران گفت: در استان مازندران بیش از ۶ هزار ناشنوا زندگی می‌کنند، ۶۵ درصد ناشنوایان در مازندران بیکار بوده و سن ازدواج در بینشان افزایش پیدا کرده است.هفته پایانی سپتامبر مصادف با ۲۹ شهریور الی ۴ مهر هفته جهانی ناشنوایان با هدف، ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان، دانسته‌هایی از زبان اشاره و آگاهی سیاست‌مداران و همچنین عموم مردم از مشکلات ناشنوایان نام‌گذاری شده است‌.
شعار امسال هفته جهانی ناشنوایان “تجلیل از جوامع رو به رشد ناشنوایان” نامگذاری شده است. همانطور که می‌دانیم جامعه ناشنوایان از مشکلات زیادی برخوردار هستند. در همین استان مازندران یکی از عمده معضلات دوستان ناشنوا عدم توانایی در تهیه سمعک است.
نکته بعدی اینکه صدا و سیما زبان اشاره را به.عنوان یک زبان رسمی در برنامه‌ها و فیلم‌ها بازپخش نمی‌کند. خبرها در رسانه ملی کمتر برای ناشنوایان مخابره می‌شود. همچنین اگر یک ناشنوا مرتکب جرمی شود، در دادگاه‌ها مشاورین و رابطین مترجم زبان اشاره وجود ندارد تا رابط موثری بین دادگاه، قوه قضاییه و فرد ناشنوا باشد.
از طرفی هویت‌بخشی به افراد ناشنوا در جامعه کمتر دیده می‌شود که البته این گرفتاری برای همه معلولان است. ناشنوایی یکی از آن مشکلاتی است که پنهان است. تعداد ناشنوایانی که در سطح عالیه بخواهند تحصیل کنند در کشور شاید به ۱۰۰ نفر نرسد.
برای کسب اطلاعات بیشتر از مشکلات ناشنوایان مازندران،روزنامه حرف مازندران گفت‌وگویی اختصاصی با محمد پرگر رئیس کنفدراسیون ورزش‌های ناشنوایان آسیا و اقیانوسیه و مدیرعامل انجمن ناشنوایان استان مازندران ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید؛
مدیرعامل انجمن ناشنوایان استان مازندران گفت: از بیش از نیم میلیون ناشنوا در کشور، در استان مازندران بیش از ۶ هزار ناشنوا زندگی می‌کنند. همه ناشنوایان استان مازندران تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و سازمان هم همکاری خوبی با انجمن ناشنوایان استان دارد، هرچند کمک‌ها و همکاری‌ها تا حدی از مشکلات ناشنوایان کم می‌کند اما کافی نیست. از این رو نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها و مدیران استان هستیم تا قانون جامع حمایت از حقوق معلولین را اجرا کرده و باعث بهتر شدن وضعیت اقتصادی، اجتماعی و رفاهی جامعه ناشنوایان شود.
پرگر با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی استان مازندران هم در بخش آموزش و تربیت دانش‌آموزان همکاری خوبی با انجمن ناشنوایان استان دارد، ادامه می‌دهد؛ علاوه بر آموزش و پرورش، هیات ورزش‌های ناشنوایان استان هم در بخش ورزشی و حمایت از ورزشکاران فعالیت‌های خوبی دارد و قهرمانان خوبی را در استان تحویل جامعه ورزش داده که دارای افتخارات استانی، کشوری، ملی، آسیایی، جهانی و المپیک هستند.
مدیرعامل انجمن ناشنوایان استان مازندران در ادامه تصریح کرد: هفته جهانی ناشنوایان سال ۲۰۲۱ و روز جهانی زبان‌های اشاره ، ابتکار فدراسیون جهانی ناشنوایان بود و اولین بار در سال ۱۹۸۵ در رم ایتالیا رونمایی شد. در این هفته فعالیت‌ها و رویدادهای متنوعی با مشارکت همه اعضای جامعه ناشنوا، خانواده‌ها، متخصصان، مترجمان معتبر و حرفه‌ای زبان اشاره و همچنین سازمان‌های ذینفع همچون ادارات دولتی، سازمان‌های بین‌المللی و ملی حقوق بشر و سازمان‌های افراد دارای معلولیت صورت می‌گیرد.
وی با اعلام اینکه شعار امسال هفته جهانی ناشنوایان “تجلیل از جوامع روبه رشد ناشنوایان” است، خاطرنشان کرد: تمام دغدغه ما این است که مسوولان و مردم جامعه به حقوق ناشنوایان و زبان اشاره احترام بگذارند و آن را به رسمیت بشناسند و حتی در مقوله آموزشی مدارس استثنایی هم از تمامی ظرفیت‌های زبان اشاره استفاده کنند که این موضوع کمک بزرگی به پیشرفت یک دانش‌آموز در مراحل تحصیلی خواهد بود.
پرگر تصریح کرد: دغدغه دیگر جامعه ناشنوایان اشتغال و مسکن است که سازمان بهزیستی و بنیاد مسکن تا به‌حال در این زمینه تا حدودی تلاش و کمک کردند. در بخش اشتغال با اعطای وام‌های خود اشتغالی و تسهیلات لازم همکاری داشتند اما این کمک‌ها کامل نیست و هنوز هم در اشتغال و مسکن با مشکلات مواجه هستیم تا جایی که تقریبا ۶۵ درصد ناشنوایان در مازندران بیکار هستند.

مدیرعامل انجمن ناشنوایان استان مازندران یادآور ‌شد: ناشنوایان برای تامین نیازهای زندگی با مشکلات مواجه هستند، میانگین سنی ازدواج در بین آن‌ها هم بالا رفته و حتی زنگ خطری را ایجاد کرد که منجر به طلاق و مشکلات دیگر خانوادگی شده است. البته انجمن ناشنوایان تا حدی جلوی این مشکلات ایستاده و با ارائه مشاوره‌ لازم آن‌ها را از ایجاد مشکلات بیشتر برحذر داشته است.
رئیس کنفدراسیون ورزش‌های ناشنوایان آسیا و اقیانوسیه تاکید کرد: در بخش توانبخشی و اعطای سمعک و باطری هنوز هم با کمبودهایی مواجه هستیم و در حال حاضر اولویت‌ها به افراد سنین پایین، دانش‌آموزان، دانشجویان و افراد شاغل تعلق دارد و نیازمند آن هستیم این امکانات را بیشتر در اختیار ناشنوایان قرار دهند.
وی افزود: در بخش رسانه و صدا و سیما، دغدغه ما این است که آن‌ها باید به فرهنگ‌سازی و معرفی ناشنوایان موفق و توانمندی‌های‌شان به جامعه کمک کنند تا اینکه با دیده شدن این عزیزان، باعث امیدواری و ایجاد اعتماد به‌نفس خانواده‌هایی که دارای فرزند ناشنوا هستند، باشند.
پرگر می‌گوید؛ خوشبختانه طی هفته گذشته مذاکراتی که با صداوسیما داشتیم به نتیجه خوبی دست پیدا کردیم، که در کنار اخبار استان مترجمانی حضور داشته باشند تا کمک کنند که جامعه ناشنوایان از اخبار و اطلاعات استان آگاه شوند.
به گزارش حرف؛ مهم‌ترین دغدغه و مطالبه جامعه ناشنوایان ایران، به رسمیت شناختن شدن زبان اشاره ایرانی است اما متاسفانه تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.