گنجینه موسیقی مازندران؛ اثری بی‌بدیل در حوزه موسیقی محلی

حرف آنلاین/الناز پاک‌نیا: کتاب و لوح فشرده گنجینه موسیقی مازندران که قرار است پنج‌شنبه در آمل رونمایی شود، اثری بی‌بدیل در حوزه موسیقی استان مازندران به‎شمار می‌رود.  نشست خبری رونمایی از کتاب و لوح‌ فشرده گنجینه موسیقی مازندران که قرار است عصر پنج‌شنبه سوم اردیبهشت‌ماه در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان با حضور […]

حرف آنلاین/الناز پاک‌نیا:

کتاب و لوح فشرده گنجینه موسیقی مازندران که قرار است پنج‌شنبه در آمل رونمایی شود، اثری بی‌بدیل در حوزه موسیقی استان مازندران به‎شمار می‌رود.

 نشست خبری رونمایی از کتاب و لوح‌ فشرده گنجینه موسیقی مازندران که قرار است عصر پنج‌شنبه سوم اردیبهشت‌ماه در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و مسئولان و علاقه‌مندان به موسیقی محلی رونمایی شود، به حق اثری بی‌بدیل در این حوزه به‌شمار می‌رود.

نبی‌الله احمدی هنرمند عرصه موسیقی و پژوهشگر این اثر که عصر چهارشنبه به‌همراه محمد محمدی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و نعمت قربانی رئیس انجمن صنفی خبرنگاران آمل به میان خبرنگاران آمده بود تا درباره اثری که از ابتدای ورودش به عرصه موسیقی درباره آن تلاش کرده است، سخن بگوید.

وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های حوزه موسیقی انتقال آن به نسل‌های آینده است و این انتقال تنها سینه به سینه منتقل می‌شود، اظهار کرد: شاید دسترسی همه علاقه‌مندان به آموزشگا‌ه‌ها، اساتید و هنرمندان به این حیطه میسر نباشد و از سویی نیز این آموزشگاه‌ها و اساتید نیز به‌صورت یک تشکل کلاسیک و طراحی‌شده، از این آموزش‌ها برخوردار نیستند.

احمدی با بیان اینکه از سال 73 مقدمات ثبت آواهای موسیقی مازندرانی را آغاز کردیم و در کنار آموزش موسیقی از استاد محمدرضا اسحاقی برای این امر نیز تلاش می‌کردیم، یادآور شد: نتیجه این کار، کتابی به‎نام دستورالعمل دوتار مازندران است که در سال 84 به چاپ رسید و در سال 85 نیز آوانگاری موسیقی مازندرانی را به انجام رساندم تا اینکه در سال 90 کتاب ردیف میرزا حسنقلی در جشن موسیقی کشور برتر شناخته شد.

وی با اعلام اینکه دغدغه بنده در عرصه موسیقی مازندرانی ازهم‎گسیختگی در فرهنگ عامه بود و در این راستا تلاش کردم که مجموعه‌ای منسجم از آواها و اشعار مازندرانی ارائه کنم، خاطرنشان کرد: در کتاب گنجینه موسیقی مازندران 400 ساعت موسیقی ضبط کردیم و حدود 150 ساعت کارهای تصویری این اثر ضبط شد که در آن از تعدادی از اساتیدی که امروز در میان ما نیستند و بسیاری از آرشیوهای خانوادگی بهره گرفتم.

این هنرمند عرصه موسیقی با اشاره به اینکه در گذر زمان نت‌های این مجموعه را می‌نوشتم و از سال 91 به‌صورت جدی به جمع‌بندی برای چاپ کتاب رسیدیم، ادامه داد: در سال 92 کتاب و مطالب آن به اتمام رسید و سپس برای ضبط آثار وارد شدیم.

وی با بیان اینکه از 400 ساعت موسیقی ضبط‌شده، 500 دقیقه در هشت لوح فشرده در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد، بیان کرد: موسیقی اصلی طبری دارای بخش‌‌هایی در بطن جامعه بوده و بخشی نیز موسیقی رایج عامه است.

احمدی با تأکید بر اینکه این اثر که با صدای ارسلان طیبی خوانده شده است، گستره جغرافیایی مازندران را دربردارد، تصریح کرد: دلیل انتخاب ایشان این بود که وی رعایت تزئینات، تحریرها و آواهای اصیل را انجام می‌داد و نظرات شخصی خود را در آنها وارد نمی‌کرد، همچنین بنده در این اثر، دوتار می‌نوازم و انتخاب آن نیز به این دلیل بود که دوتار انعکاس بهتری از موسیقی منطقه است و ساز کششی مقداری از آوای منطقه را تحت پوشش قرار می‌دهد و شاید برای شنونده خسته‌کننده باشد.

وی افزود: نمونه این اثر در هیچ استانی از کشور تهیه نشده است و در آن همه هنرجویان متد و مبانی آموزشی مشخصی را دنبال می‌کنند.

این هنرمند و پژوهشگر عرصه موسیقی با بیان اینکه استاد علی هاشمی چلابی به‌عنوان ناظر اشعار در این پروژه همکاری داشت، گفت: همه اشعار بیان‌کننده درد و رنج مردم، زندگی واقعی مردم، شادی‌ها و نیکبختی‌های مردم این سرزمین است.

وی با اشاره به اینکه مراحل چاپ این اثر در مازندران و توسط انتشارات شلفین صورت گرفت، اضافه کرد: مؤسسه مهرآوار نیز مجموعه سی‌دی این اثر را تهیه کرده است و در کنار آن 10 عضو هیئت امنای مؤسسه چاوش در این شهرستان نیز در تهیه اثر مشارکت داشتند.

احمدی با تأکید بر اینکه در این اثر؛ 140 قطعه شعر مازندرانی به مازندرانی و فارسی نوشته شد، آوانگاری شده، نت‌های آن نوشته شده و در مجموعه سی‌دی خوانده شده است، خاطرنشان کرد: ضبط این اثر 6 ماه به طول انجامید و حدود  35 میلیون تومان هزینه داشت.

* موسیقی مازندران رو به فراموشی است

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل نیز در سخنانی با بیان اینکه فرهنگ موسیقی مازندران رو به فراموشی است، گفت: این مهم‌ترین آسیب در حوزه فرهنگی به‌شمار می‌رود.

محمد محمدی با تأکید بر اینکه هنرمندان آمل از جمله هنرمند موسیقی نبی‌ احمدی در زمینه موسیقی اصیل ایرانی تلاش زیادی داشته‌اند، اظهار کرد: تدوین گنجینه موسیقی مازندران با نت‌های اصیل مازندرانی به همراه شعر و موسیقی مجموعه‌‌ای ارزشمند است که به واقع گنجینه موسیقی مازندران به‌شمار می‌رود.

وی با اعلام اینکه آنچه امروز در صداوسیما و برخی محافل و مراسم‌ جریان دارد، موسیقی اصیل مازندرانی نیست، بیان کرد: باید برای رواج فرهنگ اصیل مازندرانی تلاش کنیم.

به گزارش فارس، کتاب و لوح فشرده گنجینه موسیقی مازندران ساعت 18 پنج‌شنبه سوم اردیبهشت‌ماه در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل رونمایی می‌شود.