گزارش حرف از  توزیع برنج خارجی در مازندران

حسین زحمتکش : نیازمندی کشور به واردات برنج جهت تنظیم بازار موجب شد تا دولت امسال بیش از 800 هزار تن ثبت سفارش واردات برنج خارجی داشته باشد دلیل واردات نیز تنظیم قیمت برنج داخلی و پوشش اقشار کم درآمد جامعه است. دولت در مقاطع مختلف زمانی تمهیدهای ویژه ای را جهت حمایت از تولید […]

حسین زحمتکش : نیازمندی کشور به واردات برنج جهت تنظیم بازار موجب شد تا دولت امسال بیش از 800 هزار تن ثبت سفارش واردات برنج خارجی داشته باشد دلیل واردات نیز تنظیم قیمت برنج داخلی و پوشش اقشار کم درآمد جامعه است. دولت در مقاطع مختلف زمانی تمهیدهای ویژه ای را جهت حمایت از تولید داخل درنظر گرفت به گونه ای که در زمان برداشت برنج داخلی واردات برنج خارجی را چند ماهی متوقف کرد، یقینا این تصمیم تحسین برانگیزی است اما استان مازندران که تولید بیش از 40 درصد برنج کشور را به خود اختصاص داده نیازمند حمایت های بیشتری جهت تقویت بازار برنج داخلی است. باتوجه به اینکه از فصل برداشت چند ماهی فاصله گرفته ایم و برنج از دست کشاورزان خارج و وارد بازار شده، برخی سیاست های حمایتی از بازار را نباید به تولید ربط داد.
با خبر شدیم دولت امسال سهمیه دولتی 5 هزار تنی برنج خارجی مازندران را توزیع نمی کند، عدم توزیع برنج خارجی توسط دولت در مازندران را می توان در راستای حمایت از بازار دانست که قابل توجه خواهد بود اما ربط این موضوع به حمایت از تولید معنا ندارد. در حال حضار دولت با شعار حمایت از تولیدکننده مازندرانی اعلام کرده که در مازندران توزیع دولتی برنج خارجی نخواهد داشت. این سیاست در راستای تنظیم بازار است و این تمهید دولت را می بایست در راستای حمایت از بازار و مصرف کننده دانست.
*عدم توزیع سهمیه دولتی 5 هزارتنی برنج خارجی در مازندران
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه در جلسه ستاد تنظیم بازار قرار براین شد تا برنج خارجی در مازندران توزیع نشود، اظهار کرد: مازندران 5 هزار تن سهمیه برنج خارجی برای تنظیم بازار دارد که امسال جهت حمایت از تولیدکنندگان توزیع نمی کند. دلاور حیدرپور افزود: تنها توزیع دولتی برنج خارجی استان مربوط به اقشار کم درآمد کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی است که مقدار آن را بسته به اعلام این دو نهاد قرار داده ایم. وی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی مازندران در تنظیم بازار به دنبال حمایت از تولید و مصرف کننده در کنار هم است، اظهار کرد: اگر برنج خارجی در بازار وجود نداشته باشد قیمت برنج داخل روند افزایشی گرفته و اقشار کم درآمد قادر به خرید نخواهند بود. حیدرپور در مورد برنج های خارجی موجود در بازار مازندران گفت: وقتی دولت برنج خارجی در بازار توزیع نمی کند بدین معنا نیست که برنج خارجی در بازار وجود ندارد بلکه بخش خصوصی با مجوزهای قانونی ه صورت آزاد وارد بازار می کند. رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در پاسخ به این پرسش که در مقدار واردات برنج خارجی در مازندران نظارتی وجود دارد؟ گفت: نظارت بر بازار و مقدار چگونگی توزیع برنج خارجی برعهده سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان است و ربطی به جهاد کشاورزی ندارد.
*کمیته امداد و بهزیستی اعلام نیاز نکرده اند
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی دولتی منطقه 2 کشور نیز با بیان اینکه توزیع برنج خارجی توسط دولت در استان انجام نشده است، اظهار کرد: با توجه به تصمیم ستاد تنظیم بازار مازندران جهت حمایت از کشاورزان قرار بر این شد تا برنج خارجی توسط دولت در بازار توزیع نشود. سید محمد جعفری گفت: سازمان بهزیستی مازندران و کمیته امام خمینی (ره) که مجاز به درخواست برای تامین اقشار کم درآمد جامعه هستند نیز تا به الان درخواستی جهت دریافت سهمیه برنج خارجی نداشته اند. وی نیز سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان تعزیرات حکومتی را ناظر بر بازار دانست و گفت: شرکت غله و خدمات بازرگانی دولتی یک بنگاه اقتصادی است و امور نظارتی بر بازار ربطی به آن ندارد. جعفری افزود: هر زمان دولت به ما اعلام کند که برای تنظیم بازار نیاز به توزیع برنج خارجی وجود دارد وارد عمل خواهیم شد.
*تاکنون برنج خارجی تاثیر نامطلوبی نداشته است
برای اینکه از تاثیر برنج های خارجی غیر دولتی موجود در بازار مازندارن آگاهی یابیم موضوع را از نائب رئیس انجمن برنج ایران جویا شدیم.
علی اکبریان با بیان اینکه توزیع برنج خارجی توسط بخش خصوصی در راستای سیاست های دولت است، اظهار کرد: تا به الان برنج های خارجی موجود در بازار مازندران تاثیر نامطلوبی در قیمت برنج داخلی نداشته است. وی تاکید کرد: در بحث واردات برنج و حمایت از تولید داخل دولت عملکرد نسبی خوبی داشته است.
با توجه به موارد بیان شده باید متذکر شده دولت در راستای تنظیم بازار شب عید سیاست توزیع برنج های خارجی را روی میز قرار داده تا در صورت بروز نوسان های غیر قابل پیش بینی بتواند نبض بازار را به دست گیرد. این سیاست هرچند نقدهای را به خود معطوف می کند اما بسته به شرایط کنونی کشور سیاست نسبتا تاثیرگذاری در تنظیم قیمت برنج خواهد داشت و این سیاست در راستای حمایت و تقویت بازار داخلی است و نباید آن را حمایت از تولید داخل دانست چون تولیدکننده و این سیاست جدای از هم هستند.