کاهش فشار اقتصادی؛ خواست مردم

گروه اقتصادی | با افزایش نرخ بنزین پس از اینکه در شش ماه اخیر، قیمت دلار نیز به شدت افزایش یافته بود، نگرانی مردم در زمینه افزایش فشار اقتصادی بر زندگی موجب شده است تا توان اقتصادی خانواده تاب افزایش دوباره قیمت ها را نداشته باشد. از این رو و به دلیل اینکه با افزایش […]

گروه اقتصادی | با افزایش نرخ بنزین پس از اینکه در شش ماه اخیر، قیمت دلار نیز به شدت افزایش یافته بود، نگرانی مردم در زمینه افزایش فشار اقتصادی بر زندگی موجب شده است تا توان اقتصادی خانواده تاب افزایش دوباره قیمت ها را نداشته باشد. از این رو و به دلیل اینکه با افزایش نرخ دلار و بنزین مستقیما بسیاری قیمت بسیاری از مایحتاج روزمره مانند غذا و حمل و نقل افزایش می یابد، این امر موجب اعتراضاتی در سراسر کشور و استان مازندران شد.

در روز نخست کاری با نرخ جدید بنزین بخش، شایعه افزایش قیمت ها در بازار، بیش از همیشه مردم را شوکه کرده است اما مسئولان می گویند اجازه افزایش قیمت ها را نخواهند داد. رهبر معظم انقلاب نیز  در این باره اظهارکرده اند: افزایش قیمت بنزین به گرانی کالاها منجر نشود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در درس خارج فقه خود با اشاره به تصمیم دولت برای مدیریت مصرف سوخت، گفتند: در این کار سررشته ندارم و نظرات کارشناسان نیز متفاوت است، اما گفته بودم اگر سران سه قوّه تصمیمی بگیرند، حمایت خواهم کرد.

ایشان با بیان اینکه سران قوا با پشتوانه کارشناسی،‌ یک تصمیمی گرفته‌اند و طبعاً باید اجرا شود، ‌تصریح کردند: یقیناً برخی مردم از این تصمیم نگران و یا ناراحت می‌شوند یا  به ضرر آن‌هاست، امّا تخریب و آتش زدن، کار مردم نیست؛ کار اشرار است. هیچ انسان عاقل و علاقه‌مند به کشورش به این کارها دست نمی‌زند.

رهبر انقلاب افزودند: ضد انقلاب و دشمنان ایران همیشه از اینگونه تخریب‌ها و ناامنی‌ها حمایت کرده‌اند و اکنون نیز به این کار مشغول هستند. اینگونه مسائل، ناامنی که می‌تواند بزرگترین مصیبت هر کشوری باشد را تشدید می‌کند.

رهبر انقلاب افزودند: مسئولان هرچه می‌توانند دقت کنند تا مشکلات این طرح برای مردم هرچه ممکن است کم شود. در تلویزیون دیدم که مسئولان گفتند مراقبت می‌کنند که افزایش قیمت بنزین به افزایش قیمت دیگر کالاها منجر نشود که این اقدام، کاملا لازم است. گرانی برای مردم مشکلات زیادی ایجاد می‌کند؛ همه مسئولان باید مراقب باشند.

تکیه دشمن بر گسل های اجتماعی اقتصادی

آیت الله سید رحیم توکل عضو مجلس خبرگان رهبری در این باره گفت: در شرایطی که دشمنان جبهه مقاومت ، با تکیه بر گسل‌های اجتماعی و اقتصادی سعی دارند مردم را از نظام و انقلاب جدا کنند، اتخاذ نابهنگام برخی تصمیم‌ها، نه تنها گره‌گشا نیست که بهترین خدمت به اهداف شیطان بزرگ است.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری در واکنش به اصلاح قیمت و گرانی قیمت بنزین، این تصمیم و اجرای آن را بی‌تدبیری در زمان‌شناسی ذکر کرد و خطاب به نمایندگان مجلس اظهار داشت: طبیعی است که تصمیم‌های مرتبط با معیشت و اقتصاد و مسایل اساسی مردم حتماً باید از مسیر مجلس و صلاح‌دید نمایندگان ملت و ناظر بر منافع مردم عبور کند و تصمیم اخیر رییس‌جمهور در افزایش قیمت بنزین نباید از ناحیه مجلس با سکوت مواجه شود؛ چراکه نارضایتی جامعه از این تصمیم از طریق نمایندگان مجلس باید به تصمیم‌های درست و معطوف به منافع و رضایت مردم بینجامد.

آیت‌الله سیدرحیم توکل خطاب به نمایندگان مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی، آنان را به برخورد فعال با این موضوع و تامین نظر موکلان خود دعوت کرد و عنوان داشت: طی سال‌های اخیر ، فشارهای زیادی به مردم کشور و این استان به واسطه ی تصمیم‌های ناصحیح دولت وارد آمد که مغایر با شعارهای دولت بوده و نمایندگان مجلس در آستانه انتخابات نباید اجازه دهند تا با تصمیم‌های نابجا ، هزینه نظام زیاد شود و سطح مشارکت مردم در انتخابات کاهش یابد.

این استاد برجسته درس خارج حوزه در ادامه یادآور شد: مراقبت از منافع مردم و مصالح نظام از وظایف اولیه هر نماینده مجلس است و نمایندگان مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی فارغ از هرگونه سلایق سیاسی باید با تمام ظرفیت از خواسته‌های بحق مردم حوزه‌های انتخابیه خود دفاع کنند و نگذارند تا با تصمیم‌های غلط، دوستداران انقلاب ناراحت و دشمنان انقلاب شاد و نظام مقدس جمهوری اسلامی دچار خسارت شوند.

تاکید داستان ساری بر نظارت و پیگیری مستمر برای کنترل قیمت ها

دادستان ساری خواستار نظارت و پیگیری مستمر کارشناسان سازمان صمت و تعزیرات حکومتی بر بازار و قیمت اجناس و کالاها شد.

سیدیونس حسینی عالمی اظهار کرد: موضوع گرانی و جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی افراد فرصت طلب و تضییع حقوق مردم در حوزه اختیارات سازمان صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی است.

وی به نظارت و پیگیری مستمر کارشناسان سازمان صمت و تعزیرات حکومتی اشاره کرد و افزود: گزارش‌ها در قالب پرونده تخلفات به مراجع استانداری و دستگاه قضایی ارائه می‌شود و برخورد قانونی لازم با متخلفان انجام خواهد گرفت.

حسینی عالمی با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین تصمیم و مصوبه دولت است، افزود: قطعاً مسئولان نظام برای خانوارهای که با بالا رفتن قیمت مشکل اقتصادی خواهند یافت از طریقی دیگر جبران می‌کنند.

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز مازندران تصریح: مبلغ به دست آمده از اصلاح قیمت بنزین به حساب خانوارهای نیازمند واریز می‌شود.

حسینی‌عالمی گفت: اعتراض کنندگان به افزایش قیمت بنزین مسیر خود را از معاندان و مخالفان نظام که در صدد تخریب چهره نظام جمهوری اسلامی و اموال عمومی و اغتشاش هستند جدا کنند.

افزایش قیمت کالاها پس از اصلاح قیمت بنزین تخلف است

رئیس سازمان صمت مازندران درباره شایعاتی مبنی برافزایش قیمت کالاها پس از اصلاح قیمت بنزین گفت: به هیچ وجه افزایشی در قیمت کالاها نخواهیم داشت و این کار تخلف محسوب می شود.

حسین‌قلی قوانلو در گفتگو با خبرنگار مهر در ارتباط با شایعاتی که در باره افزایش قیمت کالاها بعد از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین مطرح شده است، این موضوع را تکذیب و تاکید کرد که بیش از ۴۰۰ نیروی این اداره کل و اصناف در دو شیفت کاری نظارت بر بازار را بر عهده دارند.

وی گفت: با توجه با اینکه در طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت سوخت، تنها قیمت بنزین بالا رفته و قیمت گازوئیل هیچ افزایشی نداشته است و از طرفی بیش از ۹۵ درصد از حمل و نقل کالاها با خودروهایی انجام می شود که سوخت گازوئیل مصرف می کنند، به هیچ وجه افزایشی در قیمت کالا ها نخواهیم داشت.

وی افزود: از نخستین ساعات اجرای این طرح، گشت های ویژه این اداره کل به همراه نیروهای اداره اصناف و بازرسان افتخاری در سراسر استان مستقر شده اند و بصورت دوشیفت نظارت بر قیمت ها را بر عهده دارند.

قوانلو با اشاره به تشدید نظارت ها و بازرسی ها بر بازار تا ایجاد شرایط آرام در قیمت ها، ادامه داد: از سه ماه قبل تمامی کالاهای استراتژیک مورد نیاز از سوی دولت تهیه و در انبارها ذخیره شده و مردم به هیچ وجه نگرانی از این بابت نداشته باشند.

وی تاکید کرد که نظارت بر بازار و قیمت ها با شدت در حال انجام است و مردم به هیچ عنوان نگرانی نداشته باشند. اگر هر موردی از افزایش قیمت ناگهانی مشاهده شد با سامانه ۱۲۴ تماس بگیرند تا همکاران ما در کوتاهترین زمان اقدام کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در خاتمه از همراهی قضات کشیک تعزیرات با بازرسان این اداره کل در هنگام گشت زنی خبر داده و گفت: این قضات به محض رویت تخلفی  در ارتباط با افزایش قیمت دیگر نیازی به ارجاع پرونده به تعزیرات و دادسرا ندارند و در همان محل اعمال جریمه و برخورد خواهند کرد.