پرونده مدیریت انقلابی در مازندران_۵/مدیریت انقلابی، نیازمند تربیت مدیران جوان و نخبه

گروه سیاس،استاد جامعه‌شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه مازندران معتقد است که در مسیر توسعه مازندران ایجاد وحدت شناختی نسبت به استان باید مدنظر قرار بگیرد اما باید مراقبت کرد تا نیروهای ضعیف و انقلابی‌نما وارد عرصه‌های مدیریتی نشوند و همچنین نباید از مدیریت تعارض مناقع غافل بود. دکتر احمد رضایی در گفت‌وگو باحرف مازندران […]

گروه سیاس،استاد جامعه‌شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه مازندران معتقد است که در مسیر توسعه مازندران ایجاد وحدت شناختی نسبت به استان باید مدنظر قرار بگیرد اما باید مراقبت کرد تا نیروهای ضعیف و انقلابی‌نما وارد عرصه‌های مدیریتی نشوند و همچنین نباید از مدیریت تعارض مناقع غافل بود.

دکتر احمد رضایی در گفت‌وگو باحرف مازندران پیرامون بایدها و نبایدهای مدیریت انقلابی در استان، اظهار کرده که مدیران و تصمیمسازان در نهادهای مختلف استان باید به بحث نشسته و به شناخت تکاملی برسند.

وی در پاسخ به این سوال که تحریم مدیریتی در استان چطور باید شکسته شود تا جوانان خلاق و نخبه وارد سیستم مدیریتی شوند؟ اظهار کرد: این مفاهیم گاهی ممکن است سپری برای پوشش افراد ضعیف ولی انقلابی‌نما باشد، باید بپذیریم در شرایط حاضر بعد از ۴۰ و اندی سال از پیروزی انقلاب سواستفاده‌کنندگان در کمین هستند.

رضایی افزود: ما باید نسلی که انقلاب را به وجود آورد را آرام آرام بازنشسته کرده و با این نگاه که فرصت آزمون و خطا نداریم، از ظرفیت مدیران پاکدست و باسابقه قبل استفاده کرده و به آموزش نسل جوان و نخبه بپردازیم، پس از اینکه تخصص نیروها مسلم شد سپس تعهد نیروها بررسی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران ادامه داد: برای شکست حلقه مدیریتی بسته، دقت شود افراد بر حسب شبکه فامیلی به بالا کشیده نشوند یا به مدیریت تعارض منافع که امر بسیار مهمی است توجه کنیم، ضمنا اگر ساختار ناسالم باشد جوانان نخبه و خلاق فاسد می‌شوند، در این رابطه نیاز به نظارت محسوس و غیرمحسوس احساس می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که فرهنگ مدیریت جهادی چطور قابل پیاده سازی توسط استاندار است؟ گفت: در ابتدا باید خود استاندار به این نوع مدیریت معتقد باشد، مدیریت جهادی و انقلابی به‌معنای وفاداری به قانون مملکت زیر پرچم نظام است و کسی که داعیه انقلابی‌گری و جهادی بودن دارد می‌تواند آن را پیاده کند.

رضایی خاطرنشان کرد: همچنین استاندار و اطرافیانش باید عامل به سخنان خود باشند، اگر استاندار فردی نظامی باشد به انجام فرمان از بالا قناعت نکند و بداند که در محیطی فرهنگی اجتماعی قدم گذاشته است، از طرفی شاخصه‌های تیم همراه استاندار بسیار مهم است، اول اینکه کاردان باشند و دوم به‌صورت مخفیانه مدیران را بررسی کنند و نتیجه را به سمع و نظر استاندار برسانند.

این جامعه شناس اضافه کرد: لازم است قوانین، مقررات و سیاست‌ها روان‌سازی شود به‌طوری که اختیار بسیاری از امور فقط در اختیار یک نفر نباشد، در محیط‌های آلوده همچون شهرداری‌ها دست مدیران برای اعمال نظر و ایحاد منافع باز است، فقط کافی است لقمه اول حرام باشد بقیه راحت الحلقوم می‌شود، پس به جز افراد باید به نهاد مربوط توجه کنیم در محیط ناسالم افراد سالم هم تغییر خواهند کرد.

وی اذعان داشت: برای ایجاد وحدت رویه لازم است نیروها دیدگاه توسعه‌ای داشته باشند، چرا که مدیر در زمان اعمال سیاست ناچار است از همین نیروهای موجود استفاده کنند، پس باید سیاست‌هایی در پیش گرفته شود که مازندران را از بحران نجات دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران، افزود: مازندران به‌دلیل بهره‌مندی از مناطق جنگلی، دریا، سواحل، کوه و دشت از نظر ظاهری زیبا است ولی مشکلات و عدم توسعه‌یافتگی آن زیر این زیبایی ظاهری  پنهان شده است.

وی با اشاره به راهکارهای ایجاد وحدت لازم بین نخبگان جهت توسعه استان، عنوان کرد:  توجه به شاخصه‌های فرهنگی و اقتصادی در استان (در این بخش اوضاع خوب نیست) و توجه به جغرافیای متفاوت مازندران و گنجاندن آن در سیاست‌های کلان استانی ضرورت دارد.

رضایی با اشاره به زمین‌خواری، بحران آب، و تولید روزانه ۲/۵ لیتر شیرابه در این استان گفت: این قبیل مسائل و معضلات مهم نباید از دید متخصصین جامعه مورد غفلت قرار بگیرد چرا که در بلندمدت ضربه های جبران‌ناپذیری با خود به همراه دارد.