هدایت نقدینگی به مشاغل خرد، راه حل بیکاری

حرف آنلاین.فاطمه عربی: استان مازندران  شرایط جغرافیایی و موقعیت ممتازی دارد. این استان ظرفیت های بالایی برای جذب سرمایه و پیشرفت دارد. اراضی حاصل خیز، محصولات متنوع کشاورزی، بارندگی، جنگلهای صنعتی، دریای خزر با آن منابع سرشار، معادن غنی و مهمتر از همه نیروی انسانی از جمله این ظرفیت هاست.چند سالی است که با شدت […]

حرف آنلاین.فاطمه عربی: استان مازندران  شرایط جغرافیایی و موقعیت ممتازی دارد. این استان ظرفیت های بالایی برای جذب سرمایه و پیشرفت دارد. اراضی حاصل خیز، محصولات متنوع کشاورزی، بارندگی، جنگلهای صنعتی، دریای خزر با آن منابع سرشار، معادن غنی و مهمتر از همه نیروی انسانی از جمله این ظرفیت هاست.چند سالی است که با شدت گرفت تحریم ها، تورم و رکود در داخل کشور نیز افزایش یافته و فعالان اقتصادی را با مشکلات زیادی رو برو کرده است. بسیاری از واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ در این سونامی اقتصادی تعطیل شده اند و یا در آستانه تعطیلی قرار گرفتند. در استان مازندران نیز این وضعیت با دیگر نقاط کشور مشابه است. کم نیستند تعداد واحدهایی که در شهرک های صنعتی به حالت نیمه فعال یا تعطیل در آمده اند. حال گذشته از این بحران اقتصادی که بیشتر متوجه فعالان اقتصادی است، سرمایه گذاری را تصور کنید که برای سرمایه گذاری وارد استان شد.درگام نخست، این فعال اقتصادی با مشکلات دست و پاگیر بروکراسی اداری درگیر است. سرمایه گذاری که قرار است با راه اندازی واحد تولیدی علاوه بر رونق اقتصادی استان، اشتغال ایجاد کند اما به دلیل عدم حمایت از سوی مسئولان و  بانک‌ها دچارمشکل می‌شود. اگر هم از پس مشکلات اولیه برآمد، پس از چندی مشکلات به شکل دیگر رخ نشان می دهد. کمبود نقدینگی، عدم تسویه حساب خریداران و… موجب می شود تا یک بخش از واحد تولیدی را به حالت تعلیق درآورد. وی تلاشش را ادامه می دهد اما کارخانه تا آستانه تعطیلی می رود و  پس از آن بسیاری از افرادی‌که درکنار این کارخانه، امرار معاش می‌کردند بیکار می‌شوند. این تصویری از وضعیت فعلی صاحبان کارگاه ها و صنایع خرد در اکثر نقاط کشور است.همیشه در خبرها از تخصیص میلیون ها تومان اعتبار تسهیلات اشتغالزایی در استان می شنویم،  و یا مسئولان آمارهای پر و پیمانی از ایجاد اشتغال در استان می‌دهند اما  با نگاه به آمارهای بیکاران در همان سال و تعداد کسانی‌که شاغل شده اند، متوجه می­شویم تغییرات آنچنان محسوس نبوده است. اخیرا نیز استاندار مازندران در جلسه کارگروه تخصصی اشتغال از تخصیص ۴۱۳ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی برای توسعه استان خبر داد. ربیع فلاح جلودار در این جلسه عنوان کرده بود  که طرح‌های اریه‌شده برای دریافت تسهیلات بسیار محدود است و باید دستگاه‌های اجرایی در این امر برای جذب صددرصدی، اقدام جدی کنند.رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز از استقبال کمرنگ بانک ها از طرح های اشتغالزایی سخن رانده و گفته است: بانک‌ها باید بخش‌هایی که نیاز به سرمایه در گردش دارند را مشخص کنند.

*حمایت جدی دولت از مشاغل خانگی

اگر دولت واقعا مشاغل خرد و خانگی را به در عمل و نه فقط در سخنرانی ها به رسمیت بشناسد، هم معضل بیکاری در جامعه کمرنگ می‌شود و هم توان اقتصادی خانواده ها ارتقا می یابد. آن جوان تحصیل کرده در شهر می‌تواند  قسمتی از اتاق و انباری خود را به واحد تولیدی همچون پرورش قارچ، تولید عروسک، شمع سازی، سفالگری و… اختصاص دهد. در روستاها نیز به دلیل فضای بیشتری که جوان و یا آن زن سرپرست خانوار در اختیار دارد می‌تواند به پرورش اردک، بوقلمون، بلدرچین، قارچ و زنبور داری بپردازد. طبیعت زیبا و آرام مازندران همواره موجب بروز خلاقیت‌های زیادی شده است. هنرمندان و تولیدکنندگان گمنامی در استان فعالیت دارند، که می توانند با هنردستان خود، کارآفرین باشند. به عنوان مثال جاروبافی یکی از این هنرهای گم شده است. پیرمردی  که از دوران جوانی خود در گوشه ای از یک روستا به جاروبافی مشغول است و مشتریانش هم  تنها اهالی آن روستا هستند. اگر این مرد روستایی در وهله اول هنرش را باور ‌داشت و بعد مسئولان از تولیدات او حمایت می‌کردند، امروز می‌توانست در کارگاه کوچکی  علاوه بر انتقال هنر و تجربه به رونق اقتصادی خانواده و روستا نیز کمک کند.و یا آن جوان روستایی که به دلیل علاقه اش به سوخته نگاری مشغول است.

یاسر معافی یکی از جوانان ساروی است که در پاسخ به این سئوال ما که «اگر سرمایه ای داشتید در کدام بخش از آن استفاده می‌کردید؟»، گفت: قطعا به پرورش قارچ، اردک و غاز می‌پرداختم. کم کم می‌توانستم واحد تولیدی کوچک خود را رونق دهم و فراوردهای پروتئینی و یا گوشتی خود را به سراسر استان و کشور صادر کنم. علی نوروزی پوری جوان دیگری است که در پاسخ به این سئوال گفته است: با شرایط بد اقتصادی جامعه امروز، هیچ وقت سرمایه خود را صرف تولید نمی‌کردم و با آن پول برای خود زمین می‌خریدم. اما محسن جوان دیگری که نزدیک به یک دهه از عمرش را صرف  ساخت تابلوهای برق صنعتی کرده است. او که با سرمایه اندک خود توانسته کسب و کاری راه اندازی کند، نخستین مساله پس از علاقه و پشتکار را سرمایه می داند. عربیان گفته است: باداشتن سرمایه می‌توانم تجهیزات مورد نیاز خود را تهیه و کسب و کارم را وسعت دهم. بیشتر کارخانه ها به دنبال برند مشخصی هستند و شاید بتوان گفت، ظاهر و برند سازی  تاثیر بیشتری برای جذب مشتری دارد. وی با اشاره به رکودی که در جامعه وجود دارد، افزود: رکود موجب شده تا واحدهای تولیدی از حرکت بایستند، برای تولید یک محصول همه واحدهای تولیدی زنجیره وار به هم وصل هستند. در همین شغل ما، برای تولید یک تابلو صنعتی ما به ورق فروش، پیچ و مهره ساز، سیم فروش و…نیازمندیم اما وقتی رکود باشد این چرخه اقتصادی متوقف می‌شود.این جوان کارآفرین  اما حاضر نیست که به کسی توصیه کند وارد این حرفه شود چراکه علاوه بر وضعیت  نامناسب بازار، بسیاری از سرمایه گذاران میلی به استفاده از تکنولوژی جدید ندارند وهمواره به صورت سنتی مجموعه خود را اداره می‌کنند.محسن به شغل دیگری مثل ایجاد گلخانه اشاره می کند. وی می گوید: “قیمت تمام شده هر بوته گل وارداتی از هلند بالغ بر 25 هزارتومان است، اما گلخانه من، همین گلها را تولید می کند.” وی همچنان اصرار بر اداره کردن سنتی گلخانه  خود دارد، حاضر است دو نیروی کارگر را به صورت شبانه روزی در گلخانه بگذارد که با دماسنج دمای گلخانه را بررسی کنند اما میلی به  استفاده از تکنولوژی ندارد.کارآفرینی یکی از ابزارهای مهم ایجاد توسعه اقتصادی در سطح شهرها و روستا ها است وپرداختن به این موضوع و حمایت از کارآفرین علاوه برکاهش بیکاری موجب افزایش درآمد در شهرها و روستاها می‌شود.