نوید افزایش حضور گردشگران خارجی به مازندران

سرویس گردشگری /  سارا ربیعی:  سالانه میلیون ها مسافر و گردشگر وارد مازندران می شوند و به دلیل نبود اقامتگاه های مناسب، نداشتن نقشه جامع، امکانات رفاهی کم و فراهم نبودن زیرساخت ها، صنعت گردشگری چندان توسعه نیافته است. در حالی که بررسی های کارشناسان نشان می دهد که ورود هر گردشگر در بخش های […]

سرویس گردشگری /  سارا ربیعی:  سالانه میلیون ها مسافر و گردشگر وارد مازندران می شوند و به دلیل نبود اقامتگاه های مناسب، نداشتن نقشه جامع، امکانات رفاهی کم و فراهم نبودن زیرساخت ها، صنعت گردشگری چندان توسعه نیافته است. در حالی که بررسی های کارشناسان نشان می دهد که ورود هر گردشگر در بخش های مختلف مانند، پذیرایی و رفاهی، سوخت، سوغاتی و صنایع دستی، مجوزها و ورودها تأثیر به سزایی دارد.

آژانس های مسافرتی و تورگردانان از بخش های توسعه ای و به عنوان پیشانی صنعتی گردشگری به شمار می روند و در حال حاضر 204 آژانس مسافرتی در مازندران فعالیت دارد، دفاتری که فراهم نبودن زیرساخت های گردشگری، فعالیت آنان را با مشکل مواجه کرده است.

متاسفانه مازندران تا سال 93 با دارا بودن طبیعت زیبا،جادبه های تاریخی و طبیعی آنچنان دربین توریست های خارجی طرفدار ندارد و تنها علاقه مندان خارجی به مازندران را کشورهای حاشیه خلیج فارس و خزرتشکیل می دهند.

اما امسال آمارها نوید افزایش مسافران خارجی  و ارز آور را به مازندران می دهد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفت وگو با خبرنگار حرف با اعلام این خبر که  در شش ماهه نخست امسال بیش از 90 هزار گردشگر خارجی وارد مازندران شدند گفت: قطعا با محاسبات در نیمه دوم سال تعداد گردشگران خارجی مازندران بیش ازاین خواهد شد.

مهران حسنی تصریح کرد:در سال گذشته ما تنها 25هزار گردشگر ارز آور داشتیم اما با نگاهی به آمارامسال شاهد افزایش تعداد گردشگران هستیم.

حسنی در خصوص اینکه چرا تعداد گردشگران خارجی مازندران با توجه به ظرفیت های فراوان در حوزه گردشگری نسبت به شیراز،اصفهان،تبریز و …کمتر است بیان داشت:ایران برای خارجی ها با اصفهان و شیراز شناخته می شود واین نوع شهرها برای آنان جذابیت بیشتری دارد و این به دلیل تبلیغاتی بوده که از گذشته های دور این شهرها برای رشد و افزایش توریست انجام داده اند.

وی تصریح کرد:استانی که بیش از700اثر تاریخی ثبت شده دارد و شهری مانند بهشهر در آن وجود دارد که خود یک قطب تاریخی محسوب می گردد باید بیش ازاینها مورد اقبال گردشگران ارزآور قرار گیرد اما متاسفانه به دلیل نبود بسترها و عدم تبلیغات درست گردشگران ما محدود به کشورهای حوزه خلیج فارس و خزر شده اند.

وی خاطرنشان کرد:گردشگری سلامت می تواند یکی از راههایی باشد که گردشگران خارجی زیادی را به استان وارد کند.

حسنی بیان داشت: گردشگری سلامت صنعتی نوظهور در صنعت توریسم به شمار می رود و مازندران با داشتن ظرفیتها و مزیت های فراوان مقصد خوب اما ناشناخته ای برای این رشته از گردشگری به شمار می رود.

وی با اعلام اینکه که سازمان گردشگری با همکاری علوم پزشکی در حال پیگیری و رصدهای عمقی برای ایجاد گردشگری سلامت در استان است تصریح کرد: وجود بیش از 40 بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی مدرن و فوق مدرن با تجهیزات کم‌نظیر، صدها مراکز درمانی و آزمایشگاهی و تصویربرداری، چند مرکز تولید و فرآوری گیاهان داراویی، ده‌ها چشمه آب گرم و سرد درمانی، درمان‌های سنتی و فعالیت صدها پزشک متخصص و فوق تخصص شرایط ویژه‌ای را در زمینه گردشگری سلامت برای مازندران به وجود آورد که امیدواریم به زودی به توانیم از این ظرفیت ها به صورت بهینه استفاده کنیم.

اما در این میان آژانس های گردشگری که حلقه رابط ورود و خروج گردشگران خارجی اند نبود بسترها را مانعی جدی برسر راه ورود گردشگران ارز آور به مازندران می دانند.

حسینی مدیرآژانس کرانه پارس اظهار کرد:نبود پروازهای مستقیم و خطوط هوایی از کشورهای بزرگ جهان در مازندران مانعی بزرگ برای ورود گردشگران ارزآور محسوب می شود.

وی گفت:وجود امکانات مناسب و گسترش وسایل حمل و نقل و سیر و سفر در شهرها سبب افزایش توریست و در نهایت تقویت توان مالی و شکوفایی اقتصادی شهرهای مختلف می‌شود.

مدیر آژانس کرانه پارس جاده های نامناسب در مازندران را یکی از علت های عدم حضور گردشگران خارجی عنوان کرد و افزود: در سانحه واژگونی مینی بوس حامل گردشگران عراقی در جاده هراز بسیاری از گردشگران دیگر میل سفر به این استان را از جاده هراز از دست داده اند ،امنیت یکی از مولفه های مهم در جدب توریست است که که جاده های مازندران خصوصا هراز فاقد آن است.

حال در این یک بام و دو هوای اوضاع گردشگری در مازندران  و آماری که  در روی کاغذ نشان از افزایش ورود مسافران خارجی است اما در عمل چیزی عاید استان نشده است باید دید آیا بسترها خصوصا درحوزه گردشگری سلامت آنقدر توسعه می یابد که  مازندران بتواند در عید نوروز شاهد ورود سیل بیشمار گردشگران خارجی باشد  و نفعی از ورود این گردشگران ببرد یا نه؟