می گویند اما نمی شود!

گروه اجتماعی: اینکه وقتی در شهر قدم می زنی و یا برای کارهای اداری به بانک و ادارات مراجعه می کنی، معلولی را ببینی که با عصا و یا ویلچر نمی تواند از پله های سیمانی و یا مرمرین این دستگاه ها و نهادها تردد کند به یادت می افتد که کمک اش کنی اما […]

گروه اجتماعی: اینکه وقتی در شهر قدم می زنی و یا برای کارهای اداری به بانک و ادارات مراجعه می کنی، معلولی را ببینی که با عصا و یا ویلچر نمی تواند از پله های سیمانی و یا مرمرین این دستگاه ها و نهادها تردد کند به یادت می افتد که کمک اش کنی اما این کمک کردن شاید در گام های قبلی تر می باید رخ می داد و آن اینکه، ساخت این فضاها و امکان چگونه بدون در نظر گرفتن شرایط جسمانی بخشی از جامعه صورت می گیرد سوال بزرگی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران در جلسه كمیته مناسب سازی اماكن عمومی و فضای شهری استان كه با حضور غلامرضا یاوند عباسی، مشاور وزیر كشور و مسئول هماهنگی امور ایثارگران برگزار شد، ارایه خدمات مطلوب به مردم استان در این راستا را وظیفه همه مدیران دانست و یاد آور شد: افراد معلول نیز مانند افراد عادی حق زندگی دارند و توجه به این مساله باید بصورت یك باور درآید.

علی نبیان با اشاره به اقامت و تردد میلیونی گردشگران در مازندران، خاطر نشان كرد: با توجه به این كه مازندران به دلیل گردشگر پذیر بودن، خدمات ملی ارایه می دهد مناسب سازی اماكن عمومی و فضاهای شهری بیش از سایر استان ها در آن ضرورت دارد.

وی با بیان این كه مناسب سازی معابر، پیاده روها و ادارات در دستور کار قرار دارد و باید همه دستگاه های مسئول در این خصوص اهتمام كنند، مناسب سازی تنها برای افراد معلول نیست بلکه بیماران موقتی، افراد دارای معلولیت، سالمندان، کودکان و زنان باردار نیز جامعه هدف این ماموریتند.

نبیان با تاكید بر این كه برای انجام این رسالت نباید فقط به منابع اعتباری وابسته باشیم، تصریح كرد: در سایه همت و مدیریت جهادی و برنامه ریزی می توان در این راستا قدم های ارزشمندی برداشت.

وی با بیان این كه برای برون رفت از این مشكل باید یكپارچه عمل کنیم، اظهار کرد: ارزشیابی بسیاری از ادارات در مناسب سازی قابل قبول نیست و باید 54 دستگاه دولتی آسانسور، رمپ ورودی و خروجی و سرویس بهداشتی ادارات خود را مناسب سازی كنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران، با اشاره به این كه بانك ها نیز باید در خصوص مناسب سازی اهتمام كنند، عنوان کرد: بانک ها دستگاه  ای تی ام را به گونه ای نصب کنند که افراد معلول بتوانند به آسانی از آن استفاده کند.

نبیان، تاكید كرد: دستگاه ها و نهادهایی كه معلولان، جانبازان و سالمندان مراجعات بیشتری به آن ها دارند باید در مناسب سازی فضای اداری متبوع بیش از دیگر دستگاه ها تلاش كنند.

در آغاز این جلسه آرام، مدیر كل بهزیستی استان، گزارشی از اقدامات دستگاه های دولتی استان در خصوص مناسب سازی فضای اداری ارایه کرد.

سید سعید آرام مدیر کل بهزیستی مازندران با بیان اینکه مناسب سازی موضوعی حیاتی و تاثیرگذار در حوزه توانمندسازی معلولین است، گفت: مناسب سازی، اصلاح محیط و تدارک وسایل حمل و نقل است به طوری که افراد معلول قادر باشند آزادانه و بدون خطر با حفظ استقلال خود در محیط پیرامون خود زندگی کنند. در این تعریف دوکلید واژه مهم ” آزاد و بدون خطر و حفظ استقلال فردی”  وجود دارد که در امر مناسب سازی مورد توجه است.

مدیر کل بهزیستی مازندران با بیان اینکه مناسب سازی، خاص افراد دارای معلولیت نیست، گفت: افراد مختلفی در طول سال دچار بیماری می شوند و قطعا نیازمند استفاده از اماکن خاص می شوند. همچنین مناسب سازی، کودکان، زنان باردار و سالمندان را نیز در بر می گیرد.

آرام تصریح کرد: جامعه ما به سمت سالمندی پیش می رود و سالمندی، همراه با افت عملکرد و کاهش توانمندی افراد همراه است و امکاناتی ویژه می طلبد.

وی، با بیان اینکه بر خلاف تصور عام مناسب سازی تنها بر عهده دستگاه های اجرایی و دولتی نیست، گفت: سازمان های غیردولتی، شهرداری ها، مردم و تشکل های مردم نهاد در این مسیر نقش بسیار مهمی دارند.

مدیر کل بهزیستی مازندران اعلام کرد: بر اساس قانون، سازمان بهزیستی کشور دبیر ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور است و کار کمیته مناسب سازی نیز نظارت بر کارهای مربوطه و اقدامات انجام شده است.

وی افزود: در ارزیابی عملکرد دستگاه ها در ارتباط با موضوع مناسب سازی در جشنواره شهید رجایی، از امتیاز 20 در سال 95 به امتیاز 30 در سال 96 افزایش یافته است.

مدیر کل بهزیستی مازندران با اشاره به انعقاد تفاهم نامه کمیته مناسب سازی با سازمان نظام مهندسی ساختمان اظهار کرد: برگزاری جلسات آموزشی در مناطق مختلف استان، صدورگواهی معتبر، تهیه و پخش چند برنامه خاص مناسب سازی در صدا و سیمای استان با موضوع فرهنگی از اهداف این تفاهم نامه بوده است.

آرام در ادامه، با اشاره به لایحه جدید مصوب مجلس شورای اسلامی دررابطه با مناسب سازی معلولین بیان کرد: بر اساس قانون، شهرداران و روسای نظام مهندسی ساختمان، مسئول اجرا و نظارت براین ماده و برخورد با متخلفین هستند و ماده 5 این لایحه، وزارت راه و شهرسازی کشور و شهرداری ها را جهت مناسب سازی ایستگاه ها، تاسیسات، سامانه ها و ناوگان حمل و نقل دورن شهری و برون شهری مکلف کرده است.

وی تصریح کرد: طبق این لایحه، شهرداری ها مکلف اند سامانه ی حمل و نقل ویژه افراد دارای معلولیت را به منظور تسهیل تردد افراد دارای معلولیت شدید، ایجاد و در راستای تجهیز و مناسب سازی ناوگان خودروها اقدامات لازم را انجام دهند و دولت نیز در این خصوص به شهرداری هایی که فاقد شرایط هستند کمک  می کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هموطن های می توانند مشکلات خود را در خصوص مناسب سازی معابر  و اماکن عمومی به سامانه ی پیامکی 3000012322  ارسال کنند تا پیگیری و رفع آن ها توسط همکاران ما انجام شود.