موزه قائم‌شهر به تاریخ سپرده شد /ساختمان موزه، سازمان ساماندهی مشاغل شهری شد

گروه فرهنگی: وجود آثار تاریخی فراوان و تعداد اندک موزه در مازندران مشکلی قدیمی است که صنعت گردشگری استان با آن دست و پنجه نرم می کند. آثار فراوانی در انبارهای دولتی و خصوصی خاک می خورد و مسولان استانی و شهری همچنان اندرخم کوچه تفاهم و وحدت هستند. قائم شهر از آن جمله شهرهایی […]

1.1
گروه فرهنگی: وجود آثار تاریخی فراوان و تعداد اندک موزه در مازندران مشکلی قدیمی است که صنعت گردشگری استان با آن دست و پنجه نرم می کند. آثار فراوانی در انبارهای دولتی و خصوصی خاک می خورد و مسولان استانی و شهری همچنان اندرخم کوچه تفاهم و وحدت هستند. قائم شهر از آن جمله شهرهایی است که از سال 1390 پیگیری جدی برای راه اندازی موزه در آن شروع شد. ساختمان قدیم شهرداری که در مرکز شهر قرار دارد، مکان مورد نظر تعیین شد و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران و شهرداری قائم شهر اقدامات اولیه را انجام دادند.
حتی به گفته مسولان میراث فرهنگی، مرمت و بازسازی نیز انجام شده ولی متاسفانه قائم شهر همچنان از داشتن موزه محروم است.
“حرف” با انتشار گزارش های مختلف راه اندازی موزه در این شهر را پیگیری کرده ولی به به نظر می رسد، در قائم شهر از فرماندار گرفته تا مسولان شهری علاقه ای به راه اندازی موزه ندارند. مستند این ادعا نیز بی توجهی محمدی فرماندار قائم شهر به درخواست های خبرنگار حرف برای پیگیری و مصاحبه است. شهرداری نیز در اقدامی جدید ساختمانی که قرار بود موزه شهرستان شود، تغییر کاربری داده و برخلاف مصوبات شورا و توافقات با سازمان میراث فرهنگی به سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی تبدیل کرده است. مشخص نیست که با توجه به اقدامات موثر شهردار قائم شهر در حوزه های مختلف، چرا به راه اندازی موزه در شهر بی توجهی می کند و حتی پیگیری های لازم را هم انجام نمی دهد. میراث فرهنگی نیز سکوت پیشه کرده و نه به این ساختمان قدیمی و ثبت شده توجهی دارد و نه به بودجه ای که برای مرمت آنجا هزینه کرده است.
بنا براعلام ولی ا… فرزانه، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ، برای موزه شهرستان قائم‌شهر اعتباری بالغ بر 800 میلیون تومان برای بازسازی در سال 91 الی 92 تخصیص داد و مرمت نیز انجام شد اما متاسفانه شهرداری قائم‌شهر ضوابط میراثی را رعایت نکرد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به خبرنگار “حرف” گفته که میان میراث فرهنگی و شهرداری قائم‌شهر کش و قوس هایی وجود دارد که امیدواریم با رایزنی فرماندار شهرستان قائم‌شهر موزه این شهرستان به سرعت راه اندازی شود.
محسن باستانی رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان قائم‌شهر نیز درباره علت راکد ماندن و راه اندازی نشدن موزه در این شهرستان به “حرف” گفت: سال 90 ساختمان شهرداری سابق را برای مرمت تحویل میراث فرهنگی دادند و برخی از اقدامات در این حوزه انجام شد اما در سال 93 طی صورت جلسه‌ای تفاهم نامه‌ای در دوره مسئولیت آقای حجازی امضا و مقرر شد تا مرمت موزه را خود شهرداری برعهده بگیرد و سپس در دوره شهرداری آقای رحیمی نیز تفاهم نامه‌ دیگر امضا شد که هنوز شهرداری آن را به اجرا در نیاورد.
وی افزود: از سال 93 تاکنون که ساختمان سابق شهرداری در قالب موزه قائم‌شهر در اختیار شهرداری قرار دارد، همچنان اقدامی صورت نگرفته که در این راستا از شهرداری تقاضا می‌شود نسبت به موزه قائم‌شهر سرعت بخشی بیشتری را اتخاذ کنند.باستانی تصریح کرد: موزه قائم‌شهر اقدامی فرهنگی و هنری در سطح شهر است که اگر این موزه راه اندازی شود از موزه‌های بی نظیر استان مازندران خواهد شد.