مظلومیت خرم آباد در جذب اعتبارات عمرانی

گزارش – سهیلا محمدی : قطع برق، مهیا نبودن زیرساخت‌های گردشگری و نگاه تبعیض‌آمیز مرکزنشینان، سبب شده تا شهر خرم‌آباد یا باغشهر مازندران آباد نبوده و با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم کند. بخش خرم‌آباد به‌عنوان دومین بخش از نظر جمعیت وسعت در شهرستان تنکابن واقع شده و علاوه بر مواهب خدادادی نظیر کوه […]

1

گزارش – سهیلا محمدی : قطع برق، مهیا نبودن زیرساخت‌های گردشگری و نگاه تبعیض‌آمیز مرکزنشینان، سبب شده تا شهر خرم‌آباد یا باغشهر مازندران آباد نبوده و با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم کند.

بخش خرم‌آباد به‌عنوان دومین بخش از نظر جمعیت وسعت در شهرستان تنکابن واقع شده و علاوه بر مواهب خدادادی نظیر کوه و جنگل، رودخانه‌های وحشی و یخچالهای طبیعی، دشت معروف دریاسر و آب و هوای ییلاقی در بالا دست دارای تاریخچه‌ای کهن و مردمانی اصیل است اما با همه این داشته‌ها به دلیل کم توجهی و تخصیص اعتبارات عمرانی ناچیز از قطار توسعه و پیشرفت عقب مانده و همچنان در پیچ و خم بافت سنتی خود گرفتار شده است.

محدوده شهری خرم‌آباد هم به تبع بخش علیرغم ظرفیت بسیار بالای خود در جذب گردشگر بواسطه نبود یک ورودی مناسب از کمربندی به شهر خرم‌آباد در چهار راه چند و چون چه کنم چه کنم بر ای آبادی بیشتر دست و پا می زند.

مهیار اسداللهی رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد ضمن برشمردن مشکلات حوزه شهری، بابیان اینکه عنوان باغشهر برای خرم‌آباد تبدیل به معضلی شده، گفت: خرم‌آباد فقط به‌عنوان گذرگاه و محلی جهت عبور و دسترسی به ییلاقات دو هزار و سه هزار دیده می‌شود و باوجوداینکه این منطقه بار گردشگران و جمعیت شناور شهرستان تنکابن را به دوش می‌کشد اما در تخصیص اعتبارات عمرانی مظلوم مانده است.

وی افزود: در سرشماری‌های نفوس و مسکن که انجام می‌شود چون بیشتر جمعیت خرم‌آباد دوماه در ییلاقات بالادست مانند الموت ساکن هستند، ثبت‌نام سرشماری را در زادگاهشان انجام می‌دهند و این در حالی است که ۱۰ ماه از سال را در خرم‌آباد ساکن بوده و بدین ترتیب سرانه جمعیتی در خرم‌آباد کاهش پیداکرده و به همان میزان اختصاص بودجه هم کاهش می‌یابد.اسداللهی بابیان اینکه در خرم‌آباد صنعت کشاورزی به‌طور گسترده و در زمینهای هکتاری و همچنین شهرک وجود ندارد، اضافه کرد: زمین‌ها در خرم‌آباد تقسیمی وراثی بوده و تفکیکی نیست و به همین سبب در صدور سند و پلاک گذاری مردم این منطقه دچار چالش هستند و لزوم بازنگری طرح هادی و نحوه پلاک گذاری‌ها در اینجا بشدت احساس می‌شود.رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد ضمن گلایه از نگاه تبعیض‌آمیز مرکز نشینان به خرم‌آباد اظهار داشت: استان نشینان فقط مشکلات ما را گوش‌داده و چشم می‌گویند اما در عمل چیزی نمی‌بینیم.

*طرح جامع شهری خرم آباد به سرانجام نرسید

ایرج عزیزی عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد هم از به سرانجام نرسیدن طرح جامع شهری خرم‌آباد گلایه کرد و گفت: این طرح از سال ۹۰ سرگردان مانده و چنانچه این طرح اجرایی شود، بسیاری از مشکلات موجود مرتفع خواهد شد.میرعماد الدین جنابی دیگر عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد نیز از کم کردن وسعت محدوده شهری گلایه کرد و گفت: ما انتظار داریم همان محدوده شهری قبلی ما را به ما بازگردانند و  خرم‌آباد با کمبود آب شرب به‌شدت روبرو بوده و از سویی دیگر ورود شیرابه زباله پرده سر به آب‌های زیرزمینی باعث شده تا مردم منطقه با مرگ خاموش درگیر هستند.

*زیرساختهای گردشگری در خرم آباد مهیا نیست

این عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد ضمن اشاره به نبود زیرساخت‌های گردشگری در خرم‌آباد، اضافه کرد: متأسفانه این مشکلات و نداشتن امکانات فقط مختص گردشگری نبوده ورزش این بخش هم دیده نشده و سالن ورزشی آن در حد یک انبار پرتقال است.امیرارسلان امامقلی دیگر عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد نیز ضمن بیان مشکلات شهر خرم‌آباد گفت: تنها راه نجات خرم‌آباد، استفاده از ظرفیت بسیار بالای گردشگری آن است، به‌طور مثال ما در خرم‌آباد ظرفیتی در منطقه گردکوه برای ایجاد پیست اسکی داریم که می‌تواند انقلابی را در شهرستان تنکابن ایجاد کند و از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دعوت می‌کنیم تا جهت بازدید از این ظرفیت‌ها به خرم‌آباد بیایند و البته همه نوع حمایت و همکاری را نیز با سرمایه‌گذاران انجام می‌دهیم. وی افزود: عمده مشکل خرم‌آباد باغشهر بودن آن بوده و مردم بشدت در نحوه صدور سند سرگردان هستندو بازنگری قانون تغییر کاربری‌ها با توجه وراثی بودن زمین‌ها در این منطقه ضرورت دارد.شهردار خرم‌آباد بابیان اینکه تخصیص اعتبارات در سالهای گذشته بسیار ناچیز و در قالب اسناد خزانه بود، عنوان کرد: به همین دلیل پیمانکاران در ساخت پروژه‌ها دچار مشکل اساسی هستند و عملاً دست ما برای انجام پروژه‌ها بسته است و در سال ۹۶ هیچ اعتباری از محل بحران دریافت نکردیم و امید داریم در سال جدید در این بخش به ما توجه شود.

شهردار خرم‌آباد از فرسوده بودن آسفالت جاده‌های خرم‌آباد و نبود کمربندی سخن گفت و افزود: سهمیه قیر رایگان برای خرم‌آباد به‌صورت مبلغی در نظر گرفته‌شده و بسیار ناچیز است و انتظار داریم تا این سهمیه را افزایش دهند.

حسن باقری گرمارودی بخشدار خرم‌آباد نیز تنها راه نجات خرم‌آباد را در تقویت صنعت گردشگری و توجه ویژه به آن دانست و  افزود: در نوروز بسیاری از گردشگران از منطقه دو هزار و سه هزار دیدن کردند اما متأسفانه با شرمندگی باید عرض کنم که در این طبیعت خدادادی بستر مناسبی برای پذیرایی از گردشگران نداریم.

سیف‌الله نقی پور رئیس شورای اسلامی بخش خرم‌آباد نیز از رکود فعالیت پیمانکار در بیمارستان فوق تخصصی تنکابن گلایه کرد و گفت: پیمانکار این پروژه فقط زمانی که مدیری می‌آید کار می‌کند و پس‌ازآن دوباره به خواب می‌رود.

وی نبود آب شرب و آب‌رسانی با تانکر به برخی از روستاهای بخش خرم‌آباد در حال حاضر، تسریع در ساخت راه تنکابن به الموت، پیگیری ساخت سد دو هزار، وضعیت آسفالت‌های فرسوده و پیگیری ساخت ساختمان بخشداری، قیمت گران شن و ماسه و تفاوت فاحش در قیمت عوارض نظام روستایی و شهر و توجه به گردشگری بودن محور دو هزار و سه هزار را ازجمله مشکلات بخش خرم‌آباد عنوان کرد.

به باور برخی مسئولان، نجات خرم‌آباد از مشکلات موجود در گروی وصل شدن به کمربندی تنکابن است تا گردشگران بدانند از کدام مسیر وارد این منطقه زیبای خدادادی شوند و همچنین بر تقویت ظرفیت‌های گردشگری در این منطقه پافشاری کرد.