مرغداران به جای طمع، تولید را مدیریت کنند

حرف آنلاین- حسین زحمتکش : مازندران توانسته تولید قابل توجهی از گوشت سفید کشور را به خود اختصاص دهد. براساس آمار رسمی سازمان جهاد کشاورزی مازندران این استان دارای تولید بیش از 40 درصد گوشت سفید کشور است. عطایی نژاد معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه سه استان شمالی کشور […]

حرف آنلاین- حسین زحمتکش : مازندران توانسته تولید قابل توجهی از گوشت سفید کشور را به خود اختصاص دهد. براساس آمار رسمی سازمان جهاد کشاورزی مازندران این استان دارای تولید بیش از 40 درصد گوشت سفید کشور است. عطایی نژاد معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه سه استان شمالی کشور نزدیک به 90 درصد تولید گوشت سفید کشور را به خود اختصاص داده اند، اظهار داشت: مازندران دارای 40 کارخانه جوجه کشی، بیش از 200 واحد مرغداری مرغ مادرو 2236 واحد مرغداری گوشتی می باشد. وی در گفت‌وگو با حرف بیان داشت: واحدهای مرغداری مرغ مادر قادر هستند در ماه 27 میلیون جوجه تولید کنند که نزدیک به 8 میلیون جوجه در مازندران مصرف می شود. این آمار نشان می دهد که تولید مرغ در استان بیش از حد مصرف داخلی است و لذا 70 درصد از تولید گوشت سفید استان به خارج از استان صادر می گردد.

*مازاد تولید مشکل صنعت گوشت سفید استان

مشکل امروز صنعت گوشت سفید مازندران مازاد تولید است که همیشه موجب بروز بحران هایی در مقاطعی از سال می گردد. برای مثال سال گذشته سازمان جهاد کشاورزی مازندران قبل از سال جدید جلسات مکرری را برای کاهش قیمت مرغ می گرفت و پس از عید نیز جلسات فوری برای جلوگیری از کاهش قیمت آن داشت. عطاالله حسن زاده با بیان اینکه از 15 بهمن سال 93 تا 7 فروردین سال 94 قیمت مرغ سیر صعودی را به خود گرفته بود در ادامه اظهار داشت: این افزایش قیمت موجب سود خوبی برای مرغداران شده بود و موجب شد زیانی که در آذر و آبان سال 93 متحمل شوند تا حدی جبران گردد. مدیرعامل اتحادیه تولید کنندگان مرغ و تخم مرغ مازندران با اشاره به افت قیمت مرغ  از 10 فروردین سال 94 ، در این باره گفت: خلا تولید در آذر و آبان ماه سال 94 موجب شد تا قیمت مرغ در شب عید سیر صعدوی به خود بگیرد و قیمت مرغ زنده به کیلویی 5600 تومان برسد حسن زاده افزود: به همین خاطر مرغداران از عطش بازار استفاده کردند و در اسفند ماه تولید خود را افزایش داده و گاها مرغ ها را بیرون نمی دادند. وی ادامه داد: حال زمانی که در نیمه دوم فرودین ماه 94 تقاضای بازار نسبت به مصرف مرغ کاهش یافت مرغ ها روی دست مرغداران ماند و بازار دیگر تمایلی برای خرید بیشتر گوشت سفید نداشت و لذا قیمت به شدت کاهش پیدا کرد.

*افزایش قیمت جوجه یک روزه در بهمن ماه

با توجه به موارد بیان شده باید راه حلی داشت تا بازار گوشت سفید استان به بحران نخورد، سئوال اینجاست که آیا دوباره سناریوی شب عید 93 برای سال 94 استان رقم می خورد؟  تحقیقات میدانی خبرنگار حرف حاکی از آن است که قیمت جوجه یک روزه گوشتی در بهمن ماه به 1700 تومان رسیده و الان قیمت آن 600 تومان می باشد! دلیل این افزایش و کاهش فاحش قیمت جوجه یک روزه در چیست؟ یقینا تقاضای بازار موجب افزایش محصول و کاهش تقاضا نیز موجب کاهش قیمت می گردد و لذا این افزایش یکباره در بهمن ماه نشان از افزایش تقاضا توسط مرغدارای ها برای شب عید می باشد.

*پیش بینی افزایش تولید

معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران دوم اسفند ماه امسال به اتحادیه مرغداران مازندران متذکر شد که پیش‌بینی می کند تولید گوشت سفید استان در تعطیلات نوروزی افزایش پیدا خواهد کرد و احتمال دارد که قیمت مرغ کاهش پیدا کند، لذا به منظور جلوگیری از ضررو زیان مرغداران باید بر کاهش جوجه ریزی و رعایت سن کشتار حداکثر 40 روز توسط مرغداری ها تمکین شود . این معاونت در این نامه خواستار کنترل و نظارت جدی بر تولید گوشت سفید توسط شرکت های تعاونی عضو اتحادیه تولید کنندگان مرغ و تخم مرغ مازندران شد. هرچند این معاونت پیش بینی افزایش تولید مرغ در بهمن ماه را داشته اما از شواهد و تحقیقات حرف این بر می آید که نه تنها افزایش تولید بلکه نگهداری مرغ ها در برخی از مرغداری ها در اسفند  ماه نیز رقم خواهد خورد.

*مرغداران طمع نکنند

اگر مرغداران برای تولید شب عید طمع کنند و در اسفندماه به افزایش تولید دست بزنند یا مرغ های بالغ خود را راهی بازار نکنند یقینا برای آن ها مشکل ایجاد می شود. مدیرعامل اتحادیه تولید کنندگان مرغ و تخم مازندران با بیان اینکه مرغداران باید مدیریت تولید را در دستور کار خود قرار دهند تا دچار آسیب قیمت نگرند، گفت: اتحادیه برای حل مشکل مازاد تولید اقدام به ایجاد سامانه ثبت جوجه ریزی کرده است تا مرغداران برای تولید خود مجوز بگیرند و در صورت بروز بحران و تحمیل خسارت بتوانند برای جبران ضررو زیان خود اقدام کنند. حسن زاده سهمیه مازندران را 7 میلیون جوجه ریزی در ماه دانست  و خطاب به مرغداران خاطر نشان کرد: افزایش تولید بدون مجوز یقینا در تولید نهایی موجب بروز بحران خواهد شد لذا از همه مرغداران خواهشمندم که برای تولید خود در سامانه ثبت جوجه ریزی ثبت نام کنند و بیش از سهمیه اعلام شده اقدام به تولید نداشته باشند.جالب اینجاست که نتیجه طمع ورزیدن مرغداران به ضرر خودشان تمام می شود و دلالان در روزهای پس از سال جدید  از فرصت پیش آمده سوء استفاده کرده و مرغ های دپو شده مرغداران را به قیمت های بسیار ناچیزی می خرند و مرغدار نیز مجبور به تن دادن این موضوع است. مرغداران اگر مدیریت تولید داشته باشند یقینا نه تنها دچار ضرر و زیان نمی شوند بلکه یقینا سود متدوام و منطقی نصیب ان ها خواهد شد و بازار گوشت سفید دیگر در قبل و بعد شب عید در تلاطم نخواهد بود.