مدیر کل بنیاد شهید : مرکز توانبخشی جانبازان ۷۵درصد در حال احداث است

حرف آنلاین: مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران گفت: در حال حاضر با تخصیص بیش از ۱۱ میلیارد تومان اعتبار از بودجه ۲۵ میلیارد تومانی مصوب از محل مصوبات سفر استانی رییس جمهور به مازندران مرکز توانبخشی برای جانبازان ۷۵ درصد در حال احداث است.

سعید کهن سال مدیر کل بنیاد شهید در نشست خبری به‌مناسبت هفته دولت، با بیان اینکه رشد در سایه نقد اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: عملکرد اصحاب رسانه میتوانند کمک شایانی به پیشبرد اهداف جامعه ایثارگری داشته باشد.

وی ضمن گرامیداشت هفته دولت و تلاقی معنادار آن با ماه محرم، افزود: در حال حاضر ۶۵۷ هزار و ۴۵۴ نفر از خانواده معظم شهدا و جانبازان و آزادگان تحت بیمه تکمیلی قرار دارند که این تعداد نسبت به سال گذشته با رشد ۶ درصدی همراه بوده است.

کهن سال با بیان اینکه طبق قانون دولت باید ۱۰۰درصد از هزینه‌های بیمه جامعه ایثارگری را تامین کند، گفت: اما در حال حاضر در زمان ۷۴ میلیارد تومان بدهی به مراکز درمانی دولتی و خصوصی داریم که این رقم در سطح کشور به ۲ هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان رسیده است، امید آنکه بتوانیم پیرو قرارداد با بیمه دی این مشکل را حل کنیم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران عدم پیوست تخصیص و تامین اعتبار را چالش اساسی این حوزه دانست و عنوان کرد: در حال حاضر ۳۷۵ هزار تومان سرانه واریزی هزینه‌های این جامعه است که در سال گذشته ۱۷۴ هزار تومان بود.

این مسئول در ارتباط با بحث اشتغال جامعه هدف گفت: اشتغال بحث فراگیری است، بخشی توسط آزمون توسط دستگاه‌های اجرایی با تعیین سهم بنیاد به‌صورت متمرکز با هدف به‌کارگیری افراد توانمند محقق خواهد شد.

پیشرفت ۸۰درصدی ساماندهی ۸۰ مزار شهدا در مازندران

وی اعلام کرد: طبق مصوبات سفر رییس جمهور ۱۰درصد سهم دستگاه‌های اجرایی به بنیاد شهید و امور ایثاگران استان اختصاص دارد که باید تخصیص پیدا کند.

کهن سال با اشاره به اینکه تامین منابع ساماندهی مزار شهدا از محل کمیته برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: تاکنون کار در ۱۲ شهرستان انجام شد که در برخی موارد افزایش اعتبار ۱۰برابری صورت گرفت، ۸۰ مزار شهدا با میانگین پیشرفت ۸۰درصدی در حال اجراست‌.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران ادامه داد: تا به امروز حدود ۳ میلیارد تومان اعتبار به علاوه تصویب ۶ میلیارد تومان از محل مصوبات سفر رئیس جمهور که ۲ میلیارد تومان آن تخصیص داده شد.

این مسئول در بخش دیگری از سخنانش گفت: سرانه مربوط به جانبازان فعال در هیات ورزشی جانبازان و معلولین توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران پرداخت خواهد شد، برای داوطلبان حضور در ورزش‌های همگانی امکانات و بودجه لازم فراهم است که با همکاری اداره کل ورزش و جوانان انجام می‌شود، طبق هدفگذاری ۴۰درصد از جامعه ایثارگری باید در فعالیت‌های ورزشی ما شرکت کنند.

تشویق فرزندان جامعه ایثارگری برای تحصیل در مراکز آموزشی

وی همچنین اضافه کرد: یکی از سیاست‌های ما تشویق و فراهم کردن شرایطی برای حضور فرزندان شهدا و ایثارگران در مرکز دانشگاهی معتبر است، در حال حاضر ۵ هزار و ۳۵۷ نفر از فرزندان شاهد و بیش از ۲ هزار نفر فرزندان جانبازان در دانشگاه‌ها مشغول تحصیل هستند.

کهن سال خواستار غنای بیشتر در بحث تولیدات رسانه‌ای با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت شد و تاکید کرد: در این حوزه باید معجونی حاصل از این فرهنگ تولید شود، استفاده ظرفیت فرزندان ایثارگر و همچنین انعقاد قرارداد در بخش تولیدات حوزه فیلم و مستند با سپاه کربلا و غیره در این راستا صورت گرفت.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران در ارتباط با بند (د) تبصره ۲۰ قانون ۱۴۰۰، اذعان داشت: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید نسبت به دغدغه جامعه ایثارگری در حوزه عمل به مصوبات قانونی اهتمام لازم را به خرج بدهند، یکی از آنها همین بند (د) تبصره ۲۰ قانون ۱۴۰۰، است که پیرو آن ۴ هزار و ۱۰۰ نفر برای تبدیل وضعیت با دریافت نامه از بنیاد اقدام کردند که از این تعداد ۳ هزار و ۸۹ مورد محقق شد و مابقی با پاسخ‌هایی اعم از عدم اطلاع و عدم اجرا توسط دستگاه‌های بالادستی اکثرا شهرداری‌ها مواجه شدند که در حال پیگیری است.

این مسئول با اشاره به بحث معیشت خانواده‌های جامعه ایثارگری خاطرنشان کرد: تعدادی از اینها حقوق بگیر حکمی هستند که چهارچوب‌های خاص خودش را دارد، بخشی جانبازان و محسنین هستند که در سال ۱۴۰۱، برای ۶۰۰ نفر از آن‌ها بحث برقراری مستمری انجام شد که مقرر است از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برسد، بخش دیگر حقوق والدین است که امسال با افزایش ۵۷ درصد به بیش از ۵ میلیون تومان رسید.

لزوم دغدغه‌مندی برای ترویج فرهنگ‌ ایثار و شهادت

وی با تاکید بر لزوم دغدغه‌مندی برای ترویج فرهنگ‌ ایثار و شهادت، ادامه داد: مطالبه ما در حال حاضر توجه به قوانین معطل مانده، اجرای دقیق قوانین، احصای علاقه شغلی و آموزش تخصصی براساس وضعیت رقابتی هر شهرستان برای انتخاب شغل و غیره است.

کهن سال از تشکیل مجمع خیرین خبر داد و گفت: این مجمع در حوزه‌های مختلف با استفاده از ظرفیت‌های استان فعالیت خواهد کرد‌، همچنین با تزریق اعتبار ۲۵ میلیارد تومانی از محل مصوبات سفر استانی رییس جمهور به مرکز توانبخشی برای جانبازان ۷۵ درصد احداث این مرکز در حال انجام است، تاکنون ۷ میلیارد از این بخش و بیش از ۳ میلیارد تومان از بنیاد تخصیص داده شده است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران با اشاره به حوزه تولیدات رسانه ای باهدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گفت: در یک سال گذشته ۴ هزار و ۷۵۰ دقیقه فیلم در حوزه ایثار و شهادت‌ تولیدات فاخر متعدد، انعقاد قراردادهای مختلف و غیره انجام شد، البته ورود خبرنگاران در این حوزه در مبارزه با فساد و کارآمدی سازمان نقش موثری خواهد داشن.

این مسئول تاکید کرد: در یک سال گذشته ۹۰۷ تن از جانبازان با رشد ۳۱ درصد به کمیسیون پزشکی منتقل شدند.

وی در پایان اذعان داشت: در ارتباط با اجرای طرح سپاس اظهار کرد: در راستای اجرای این طرح رزمایشی با همکاری سپاه کربلای مازندران خواهیم داد، دیدارها صرفا برای رفع تکلیف نخواهد بود مشکلات در دبیرخانه مرتبط بررسی و احصا خواهد شد.