ضرورت بهره‌گیری از دامداران برای احیای عرصه‌های سبز در مازندران

نماینده ولی فقیه در مازندران گفت: طرح تنفس جنگل معایبی داشت، تنفس به‌عنوان توقف مطلق معنا ندارد، با توجه به این گرانی و علوفه اگر بشود دامداران از عرصه سبز جنگل کمک بگیرند خوب است.

نماینده ولی فقیه در مازندران گفت: طرح تنفس جنگل معایبی داشت، تنفس به‌عنوان توقف مطلق معنا ندارد، با توجه به این گرانی و علوفه اگر بشود دامداران از عرصه سبز جنگل کمک بگیرند خوب است.

به گزارش حرف، آیت الله محمدباقر محمدی لائینی در دیدار مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران_ساری، اظهار کرد: باید با بهره‌گیری از قوانین و مقررات موجود و اصلاح قوانین نادرست دغدغه‌ها را به مرحله اجرا برسانیم.

وی افزود: منابع طبیعی با آن همه آثار روی زمین در اختیار ما قرار گرفته باید خوب استفاده کردن را بیاموزیم، همچون مال شخصی خودمان، اما متاسفانه همیشه عوامل مهاجم در کمین بیت‌المال، انفال، منابع طبیعی و جنگل‌ها بودند.

آیت الله محمدی لائینی تاکید کرد: باید محافظان خوب و امینی داشته باشیم نه اینکه خدای نکرده محافظان با مهاجمان بسازند یا اینکه مدیری که باید بیت المال را حفظ کند خودش سواستفاده کند و امین نباشد.

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه طرح تنفس جنگل معایبی داشت، عنوان کرد: تنفس به‌عنوان توقف مطلق معنا ندارد، شما باید برداشت‌هایتان برداشت‌های درستی باشد.

ایشان ادامه داد: حال امیدواریم که در دوران تنفس مسئولین ضعف و قدرت‌های خود را برای حفظ منابع طبیعی به‌دست آورده باشند و در بهره‌برداری مجدد با تجربه و درایت بهتری آن را شروع کنند، مشکل حفاظت مشکلی جدی است، بسیاری از محافظان شهید، مجروح و مصدوم شدند خیلی جرات می‌کنند.

این مسئول گفت: هر چه شما به مردم بها بدهید آنها هم بیشتر بها می‌دهند، همچنین باتوجه به این گرانی و علوفه اگر بشود دامداران از عرصه سبز جنگل کمک بگیرند خوب است، روستاها نیاز به این دارد، اگر نباشد یا تعطیلی یا قاچاق انجام می‌شود.

وی ادامه داد: البته بهره‌مندی از گاز بخش مهمی از مصرف چوب را کاهش داد، در ساخت و ساز هم کمتر از چوب استفاده می‌شود از این رو اگر در بحث علوفه به مردم در مراتع و جنگل و روستا کمک شود خوب است.

آیت الله محمدی لائینی خاطرنشان کرد: بحث کاشت یک میلیارد درخت حیثیتی است سهم ترکیه و عربستان خیلی بیشتر ماست چگونه تولید می‌کنند یا بحث آبش را تامین می‌کنند سوال است، اگر عقب بمانیم سرافکندگی است، بحث حفظ از درختان بعد از کاشت اهمیت دارد تا خروجی خوبی داشته باشد.