سقوط 60 درصدی مخاطبان سینماهای مازندران در مهرماه 1401

درحالی که روند رو به رشد مخاطب در مرداد و شهریور ماه امسال آغاز شده بود و سینماها به بهترین فروش خود بعد از پایان اپیدمی کرونا رسیده بودند، اما به یکباره با آغاز مهر و همزمانی با اتفاقات ملتهب جامعه، آمار فروش و تعداد مخاطب سینماها با کاهش چشم‌گیری مواجه شد.

به گزارش حرف آنلاین، سینماهای مازندران هم از این قاعده مستثنی نبود و گرفتار بحران اخیر شد. در شرایطی که مرداد ماه امسال نزدیک به 26 هزار تماشاگر و در شهریور ماه بیش از 53هزار تماشاگر به سینماهای سراسر مازندران آمدند، اما این تعداد در مهرماه به 21هزار تماشاگر نازل پیدا کرد. یعنی سقوط 60درصدی که تقریبا به دوران کرونا در سال 99 و تابستان 1400 بازگشت.

با توجه به عدم اکران فیلم تازه و همچنین دشواری امکان تبلیغ فیلم‌ها بخاطر محدودیت اینترنت، در کاهش رغبت عمومی مردم برای رفتن به سینماها تاثیرگذار بوده است. این در صورتی است که پیش از به‌وجود آمدن این اتفاقات، سازمان سینمایی کشور چند فیلم خوب را برای اکران در پاییز آماده پخش داشت، اما ناگهان ورق برگشت و دفاتر پخش مانع از اکران آثارشان شدند.

از سمت دیگر، تصمیم سازمان سینمایی مبنی بر نیم‌بها کردن بلیت سینماها به مدت دو هفته هم راه به جایی نبرد و بیش‌تر نمکی بر زخم اهالی هنر ریخته شد. تصمیمی که سازمان سینمایی بارها برای اتخاذ آن تعلل کرد و سرانجام در بدترین زمان ممکن این تصمیم را گرفت. درست در شرایطی که افت مخاطبان هیچ ربطی به قیمت بلیت نداشت این تصمیم نه تنها تاثیری در بازگشت مخاطب به سینما نگذاشت بلکه باعث کاهش بیشتر فروش سینماها هم شد!

سقوط 60درصدی مخاطبان سینما در مازندران، حاکی از به صدا در آمدن زنگ خطر برای سینماداران، دفاتر پخش و تهیه‌کنندگان است زیرا که در صورت ادامه‌دار بودن این وضعیت، صاحبان سرمایه بخش خصوصی، بخاطر عدم وجود تضمینی برای بازگشت سرمایه، میل به تولید نخواهند داشت و برای نجات سینما، فقط باید متوسل به حمایت نهادهای دولتی شد.