از رنج های دخترانه تا کاهشی امیدوارکننده

ساری – النازپاک نیا // هر گونه ضرب و جرح بدنی و عاطفی و نیز غفلت نسبت به کودکان و نوجوانان کودک آزاری خوانده می شود. در دنیای به روز امروز که خبرها از تیررس و دید هیچ عضوی از جامعه مغفول نمی ماند و آشنایی افراد به قوانین نیز افزایش یافته و کودک آزاری […]

1
ساری – النازپاک نیا //
هر گونه ضرب و جرح بدنی و عاطفی و نیز غفلت نسبت به کودکان و نوجوانان کودک آزاری خوانده می شود. در دنیای به روز امروز که خبرها از تیررس و دید هیچ عضوی از جامعه مغفول نمی ماند و آشنایی افراد به قوانین نیز افزایش یافته و کودک آزاری ها بیشتر به چشم می خورد.
به گزارش حرف، در مسائل مربوط به کودکان حساسیت های بین المللی وجود دارد و از سویی نیز در کشور با رخدادهای ناگوار در این زمینه بینش های جدید به وقوع پیوسته است.
راه اندازی خط 123 بهزیستی از جمله مهم ترین اقدامات حوزه اجتماعی به شمار می رود که می تواند راهی مطمئن برای کاهش آسیب های مربوط به حوزه زنان و کودکان باشد اما هنوز راهی دراز برای به صفر رسیدن به این معضل وجود دارد. در ایران دیدگاه های سنتی درباره تنبیه بدنی کودکان مانع از تحقق 100 درصدی اهداف مربوط به این حوزه می شود و هر روز خبرهای ناگواری در این بخش به گوش می رسد.
لزوم آگاهی تمامی شهروندان از گزارش های مربوط به کودک آزاری می تواند در این حوزه نقش موثری داشته باشد.
در مازندران؛ در طی دو سال اخیر شرایط ویژه ای در زمینه جلوگیری از کودک آزاری شکل گرفته است اما آمارها نشان می دهد این آسیب هنوز وجود دارد.
معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی مازندران درباره آمار کودک آزاری در استان می گوید: آمار کودک آزاری در استان مازندران از طریق های مختلف به سازمان مربوطه انعکاس داده می شود. به عنوان مثال از ابتدای سال 97 تاکنون 446 مورد اطلاع رسانی درباره کودک آزاری صورت گرفته است که این آمار در مقایسه با سال 96 که مجموع گزارش ها 479 مورد بوده روند رو به رشدی داشته است. همچنین در تماس با اورژانس اجتماعی در سال جاری 293 مورد تماس صورت گرفته که در سال 96 این میزان 322 مورد بوده است.
در برخی مواقع تیم خدمات سیار با حضور در مناطق حاشیه و یا آسیب پذیر نیز مبادرت به شناسایی کودک آزاری می کنند که در طی هشت ماه سال جاری 112 (شامل 25درصد) تعداد کودک شناسایی و در بیشتر موارد در محل مشاوره ارائه شده و تلاش شده است مشکلات رفع شود و در برخی شرایط خاص نیز مداخله صورت گرفته است. در مقایسه آمار با سال گذشته نیز تیم خدمات سیار 97 مورد کودک آزاری را شناسایی کرده است که در این بخش نیز روند افزایشی صورت گرفته است.
در زمینه مقابله و شناسایی با کودک آزاری سایر نهادهای درون سازمانی و برون سازمانی مانند بهزیستی، مراجع قضایی و انتظامی با مراجعه به مرکز مداخله در بحران اجتماعی و یا پایگاه خدمات اجتماعی کودکانی را با شرایط بحرانی ارجاع می دهند که تعداد این کودکان نیز 41 نفر (9درصد) در سالجاری بوده است.این آمار در سال 96، حدود 60مورد کشف کودک آزاری بوده استو
از مجموع کودک آزاری ها براساس آمار هشت ماهه سال جاری، تعداد 283 نفر شامل 63 درصد دختر و 163 نفر شامل 36 درصد پسر بوده است.
بیشترین نوع آزار مربوط به کودک آزاری غفلت و مسامحه با تعداد 183 نفر (41درصد) و کودک آزاری جسمی 162 نفر(36درصد) بوده است.
رده سنی کودکان آزاردیده هم در رده سنتی 7 تا 9 سال و 10 تا 14 سال با تعداد آمار مشترک 95 نفر بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده اند که در سال 96 هم رده سنی 10 تا 14 سال با 111 مورد و بعد رده سنتی 7 تا 9 سال بیشترین فراوانی را در حوزه سن های در معرض آسیب داشته اند.

کاهش آمارهای آزارجنسی کودکان در مازندران

به گفته وحید حسین زاده معاون اجتماعی بهزیستی مازندران در بررسی آمارهای تماس با خط 123 در خصوص کودک آزاری، آزار جسمی و آزار غفلت دختران در صدر قرار دارد. این آمار در سال گذشته نیز برای همین نسبت گزارش شده است.
در این آمار، آزار جسمی 84 مورد گزارش شده که 84 دختر و 41 مورد درباره پسران بوده است. همچنین در سال 97 ، 14 مورد آزار جنسی در سال جاری ثبت شده که 5 مورد برای دختران و 9 مورد برای پسران گزارش شده است.
در بررسی آمار سال گذشته نیز مشخص است که آزار جنسی ثبت شده در اطلاع رسانی از خطوط 123، 21 مورد بوده است که 12 مورد برای دختران و 9 مورد برای پسران ثبت شده است.

آزار غفلت اما بیشترین فراوانی را در گزارش های مردم به 123 دارد با 118 مورد که پس از آزار جسمی با 125 مورد قرار دارد. آزار روانی هم بیشتر برای دختران با 13 مورد و بعد برای پسران با 8 مورد گزارش شده است.
در بررسی رنج سنی کودک آزاری مشخص می شود کودکان 7 تا9 سال بیشتر در معرض این آسیب قرار گرفته اند. در این رده سنی کودک آزاری 77 مورد برای دختران و 38 مورد برای پسران با 115 مورد فراوانی ثبت شده است. کودکان 10 تا 14 سال در رده بعدی آسیب ها با 52 مورد مربوط به دختران و 28 مورد برای دختران با مجموع 80 مورد مجموع گزارش ها به ثبت رسیده است.
در هر دو گزارش آمار دختران در معرض کودک آزاری بیشتر از پسران است اما در آزار جنسی که شنیع ترین و حساس ترین بخش در این حوزه به شمار می رود آمار پسران با 4 مورد اختلاف بیشتر از دختران در سال جاری ثبت شده است.در سال 96 اما آما آزار جنسی دختران بیشتران از پسران بوده است.
حسین زاده درباره نتیجه تماس ها با خط 123 درباره کودک آزاری نیز می گوید: تماس ها درباره کودک آزاری به صورت پاسخ داده می شود: حل مشکل با مداخله تلفنی، ارجاع به خدمات سیار اورژانس اجتماعی و راهنمایی جهت ارجاع به مرکز مداخله بحران از راهکارهایی است که در خط اورژانس اجتماعی در این حوزه صورت می گیرد. از 47 مورد از تماس ها با اورژانس اجتماعی، 46 مورد دختر با مداخله تلفنی رفع شد. پس از تماس را اورژانس 123، در ارجاع به خدمات سیار اورژانس اجتماعی نیز 96 مورد دختر و 58 مورد کودک آزاری حوزه پسران بررسی شده و نیز 49 مورد کودک آزاری دختر و 43 مورد پسر نیز به مرکز مداخله در بحران ارسال شده است.
وی ادامه می دهد: در حل مسائل مربوط به کودک آزاری کارشناسان با حضور در محل در صدد رفع بحران هستند و در این میان کودکانی که والدین اشان نیاز به آموزش فرزند پروری داشته به مرکز مداخله ارجاع داده شده و یا برای کودکانی که شرایط امنیت جانی آنان فراهم نیست و دارای خانواده نابهنجار هستند طی حکم قضایی و دستور دادستان محترم مرکز اورژانس اجتماعی جهت نگه داری در مراکز سازمان بهزیستی ارجاع داده می شود.

“دختران” در معرض بیشترین تهدید کودک آزاری

همچنین بررسی آمار کودکان آسیب دیده توسط تیم خدمات سیار در مناطق حاشیه و آسیب خیز نیز نشان می دهد مسامحه و غفلت برای دختران بیشترین فراوانی را دارد.
به گفته معاون اجتماعی سازمان بهزیستی مازندران؛ 37 مورد آزار مسامحه و غفلت برای دختران و 16 مورد برای پسران توسط تیم خدمات سیار شناسایی شده است. 12 مورد آزار جسمی برای دختران و 7 مورد برای پسران و در آزار جنسی نیز 3 مورد دختر و 2 مورد پسر مورد تحقیق قرار گرفته است.
در این شناسایی، دو مورد دختر و پسر مورد آزار جسمی و جنسی توام مورد بررسی قرار گرفته است. پس از مسامحه آزار عاطفی و روانی در رده بعدی قرار دارد که باز هم آمار مربوط به دختران بیشتر است.
در رنج سنی کودکان در این بخش نیز سن 10 تا 14 سال برای دختران با 36 مورد و صفر تا 6 سال با 17 مورد بیشترین مورد را به خود اختصاص داده است.
حسین زاده ادامه می دهد: از تعداد کودکان آزاردیده ارجاعی به مرکز مداخله در بحران اجتماعی 70 نفر دختر و 42 نفر پسر بوده اند. در رده سنی 10 تا 14 سال که بیشترین آسیب شناسایی شده توسط تیم خدمات سیار را تشکیل می دهد بیشتر کودکان ضمن مصاحبه و انجام مشاوره خدمات دریافت می کنند که 16 مورد حل مشکل شده است. حل مشکل در مرکز و بازگشت به خانواده و نیز ارجاع به مراکز برون سازمانی نیز در رده نتایج این مداخله ها قرار دارد.
وی می افزاید: از تعداد کودکان آزار دیده ارجاعی به مراکز مداخله بحران که توسط خود معرف یا سایر منابع به این حوزه ارجاع داده می شود 18 نفر دختر و 43 نفر پسر ثبت شده است که بیشترین نوع آزار جسمی با 44 درصد و 29 درصد نیز مورد غفلت قرار گرفته اند. 12 مورد ارجاعی نیز مورد آزار جنسی قرار گرفته اند. بیشترین رده سنی نیز مربوط به کودکان 7 تا9 سال است که 44 درصد ارجاعی ها را تشکیل می دهد.