تخلیط و دلالان عامل بر هم خوردن تنظیم بازار برنج مازندران

سرپرست فرمانداری بابل گفت: تخلیط و دلالان عامل بر هم خوردن تنظیم بازار برنج مازندران شمرده می شوند.

سرپرست فرمانداری بابل گفت: تخلیط و دلالان عامل بر هم خوردن تنظیم بازار برنج مازندران شمرده می شوند.

به گزارش حرف آنلاین، علی پیرفلک در جلسه ساماندهی خرید برنج شهرستان بابل با اشاره به این که  برنج به عنوان یک محصول استراتژیک در شمال کشور به ویژه استان مازندران محسوب می‌شود؛ عنوان کرد: سهم مازندران در تامین برنج کشور غیر قابل انکار است.

وی با اشاره به وابستگی موجود بین کشاورزان و بازار برنج گفت: باید بین عرضه و خرید حتماً تعادل وجود داشته باشد در غیر این صورت هم تولید کنندگان و هم خریداران متضرر خواهند شد.

پیرفلک با بیان اینکه حتی در بحث تامین نهاده‌های کشاورزان باید تدبیری اتخاذ گردد تا در قیمت گذاری محصول کشاورزی شاهد حباب قیمت و کاذب نباشیم، عنوان کرد: وقتی کشاورز نهاده‌ها را به صورت آزاد در اختیار بگیرد و با قیمتی نامتعارف چگونه می‌تواند برنج و یا محصول کشاورزی را با قیمتی مناسب در اختیار مردم قرار دهد؛بنابراین همانگونه که نگاه حمایتی از مصرف کنندگان باید وجود داشته باشد، می‌بایستی از کشاورزان و تولیدکنندگان نیز حمایت لازم به عمل آید.

نماینده عالی دولت در شهرستان بابل ادامه داد: در تعیین قیمت تضمینی برنج باید تمامی هزینه‌های کشاورزان لحاظ گردد؛ اما مهم‌ترین اصل، تعادل بین عرضه و تقاضاست.

وی یکی از مهم‌ترین دلایل برهم زدن این تعادل را، دلال‌ها و واسطه‌های بازار دانست و اذعان کرد: خرید مستقیم برنج در تنظیم بازار تاثیر بسزایی خواهد داشت.

سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان بابل تخلیط برنج را یکی دیگر از عوامل برهم زدن تنظیم بازار این محصول عنوان کرد و گفت: مقابله جدی با بحث تخلیط برنج در شهرستان در دستور کار ماست.

پیر فلک در ادامه گفت: ما باید طوری در تنظیم بازار برنج عمل نماییم که دولت برای حمایت از مصرف کنندگان ناچار به وارد کردن برنج نباشد.

این مسئول یادآور شد: باید بین مراکز خرید برنج، جهاد کشاورزی و اداره صمت طوری تعامل وجود داشته باشد که از ایجاد جو و فضای روانی کاذب در بازار برنج جلوگیری به عمل آید تا نه به صورت حباب و غیر واقعی شاهد صعود ناگهانی قیمت برنج باشیم که مصرف کنندگان توان خرید برنج مرغوب ایرانی را نداشته باشند و نه اجازه دهیم که قیمت برنج به صورت ناعادلانه‌ای پایین بیاید تا کشاورزان عزیز متضرر شوند.