این‌جا غزه من آن‌لاین گزارش می‌کنم

حرف آنلاین: شنیدن جدیدترین وقایع غزه از زبان کسانی که از نزدیک شاهد ماجرا هستند شاید بزرگترین تاثیر نفوذ شبکه‌های اجتماعی در جریان این جنگ باشد. «مجله مهر» در گزارشی، یادداشت‌های 6 نفر از این افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی را بازنشر کرده است.  آن لاین از غزه. تصور کنید شما در خانه پای اینترنت […]

حرف آنلاین:

شنیدن جدیدترین وقایع غزه از زبان کسانی که از نزدیک شاهد ماجرا هستند شاید بزرگترین تاثیر نفوذ شبکه‌های اجتماعی در جریان این جنگ باشد. «مجله مهر» در گزارشی، یادداشت‌های 6 نفر از این افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی را بازنشر کرده است.

 آن لاین از غزه. تصور کنید شما در خانه پای اینترنت نشسته‌اید و مشغول سرک کشیدن به شبکه‌های اجتماعی هستید و کسی دیگر  زیر بمباران غزه، جدیدترین وضعیت خودش و غزه را در شبکه‌های اجتماعی می‌نویسد و تجربه‌های شخصی‌اش از جنگ نابرابری که در دوقدمی‌اش رخ داده، را با کاربران شبکه‌های اجتماعی در میان می‌گذارد. اتفاقی که الان، درحال رخ دادن است و چندتن از ساکنان غزه، لحظه به لحظه اخبار غزه و مشاهدات‌شان از این جنگ را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

یکی از تفاوت‎هایی که امسال در انعکاس اخبار جنگ علیه غزه در مقایسه با دور قبل آن در سال 2009-2008 ایجاد شده است، گستردگی بسیار بیشتر شبکه‎های اجتماعی نسبت به 5 سال پیش  است که باعث شده اخبار به صورت لحظه به لحظه و بدون واسطه از رویدادها توسط شهروند-خبرنگاران مستقر در این منطقه مخابره شود.

این گزارش، مروری بر یادداشت‌ها و عکس‌های برخی فعالان شبکه‌های اجتماعی است. زاویه دید متفاوت این افراد از باریکه غزه، از جمله نکات قابل تامل یادداشت‌های آنان است. چندتن از وقایع نگاران آن‌لاین در غزه، این‌ها هستند:

مَدس گیلبرت(Mads Gilbert): پزشک 67 ساله نروژی که با نامه اعتراض‌آمیزش به اوباما معروف شد. او در هر دو جنگ برای کمک به مداوای مردم، به غزه شتافت و در بیمارستان شفا مستقر است.

فرد اکبلاد(Fred Ekblad): سوئدی- 23 ساله- فعال طرفدار فلسطینی که از پیش از جنگ در غزه بوده است.

جو کاترون(Joe Catron): آمریکایی-34 ساله- فعال طرفدار فلسیطین

اکرم الستاری(Akram Al Satarri): فلسطینی- 38 ساله- خبرنگار تلویزیونی

هلا الصفدی(Hala Alsafadi): فلسطینی – 24 ساله- خبرنگار تلویزیونی و مدرس زبان انگلیسی

محمد اسد(Mohammed Asad): فلسطینی- 30 ساله- عکاس

این یادداشت‌ها، مشاهدات این 6 نفر از وقایع غزه است. آخرین وقایع‌نگاری‌های آنان از غزه طی چند روز گذشته را بخوانید.

دوشنبه 13 مرداد- ساعت 7:40

جو: بعد از ساعت‎ها آرامش نسبی –یعنی فقط پهبادها بودند- صداهای مهیبی از نزدیکی بیمارستان شفای غزه شنیده می‎شود.

دوشنبه 13 مرداد- ساعت 3:30

هلا: خداحافظ مادر

ساعت1 بامداد

هلا عکسی را از صبا الجعفراوی را با شرح “این عکس مرا کشت، خدایا بسه” را به اشتراک گذاشت.

یکشنبه 12 مرداد- ساعت 21

اکرم: آخرین آمار تلفات:

1837 کشته شامل:

398 کودک

82 خانواده کاملاً از بین رفته‎اند

74 مسن

9370 مجروح

77 تاسیسات سازمان ملل شامل مدارس، مراکز سلامت و پناهگاه

70 مسجد تخریب شده‎اند

ساعت 7:49 صبح:

جو: یک صدای “بوم” بلند در بیمارستان شفا طنین انداز شده است. شاید یک بمب صوتی بود، شاید هم نبود.

شنبه 11 مرداد- ساعت 18:

اکرم: گردان‎های القسام، شبکه بسیار پیشرفته‎ای از تونل‎ها را استفاده می‎کند که تا اعماق سرزمین‎های اشغالی فسلطین سال 1948، ادامه یافته است. اما با وجودی که اشدود، کفرآزا، اشکول، اشکلون و بسیاری دیگر از شهرها و روستاها اهداف دردسترسی برای آنهاست، تاکنون علیه اسرائیلی‎های عادی اقدامی انجام نداده است.

حال چه کسانی جنگ را شرافتمندانه پی می‎گیرند؟ کسانی که خانه‎ها را هدف قرار می‎دهند و آنها را بر سر ساکنینش خراب می‎کنند؟ کسانی که هوشمندانه‎ترین فن‎آوری نظامی دنیا را در اختیار دارند ولی خانواده‎هایی را بصورت کامل از بین می‎برند؟

اسرائیل بدترین اشغالگر بر روی زمین است. آنها باید از اقداماتشان شرمنده باشند. در همین حال، متحدان و حامیان تجاوزگری نیز باید از روی خجالت سر خود را پایین بیاندازند…

غزه بسیار فراتر از آنچه اشغالگران انتظار داشتند، آماده است. غضب مستضعفان و محاصره شدگان، گستاخیِ اشغالگران را زمین‎گیر کرده است!

ساعت 7 بامداد:

جو: شاهد طلوع آفتاب بر فراز غزه هستیم. معنی این جمله این است که بمباران اسرائیل کمی کاهش یافته است. زمان آن رسیده که کمی بخوابم.

ساعت 4 بامداد:

مدس: ارتش اسرائیل اعلام کرده که بیمارستان شفا را بمباران خواهد کرد.

ساعت 16:30 با یک شماره مخفی با بیمارستان تماس گرفته شد که بیمارستان باید فوراً تخلیه شود.

از این ساختمان برای مصدومان بی‌شماری که آورده می‎شوند استفاده می‎شود و در مسیر ساختمان اصلی بیمارستان است. بخشی از کل بیمارستان محسوب می‎شود اما ساختش تکمیل نشده است.

در حالِ تخلیه تمام بیماران و کارمندان از این بخش هستند.

جو کارتو فعال “جنبش بین المللی همبستگی (ISM)” که در بیمارستان شفا است می‎گوید: “با توجه به جنایات و فجایع انسانی که در 25 روز اخیر صورت گرفته، چنین کاری بعید نیست.”

از روز 25 ژوئیه، فعالان خارجی از کشورهایی هچون اسپانیا، سوئد، آمریکا، انگلیس، فرانسه، زلاندنو، استرالیا و ونزوئلا برای ممانعت از حمله، در نقاط مختلف بیمارستان شفا مستقر شده‎اند.

به گزارش وزارت سلامت غزه، از 29 ژوئیه و آغاز تهاجم نظامی اسرئیل، 34 حمله به تاسیسات پزشکی غزه رخ داده است.

ساعت 2 بامداد:

فردریک (اشتراک یک لینک از سایت هافینگتون پست): اسرائیلی‎ها شعار می‎دهند: “مدرسه و کودکی در غزه باقی نمانده است.” اگر بخواهید تنها یک کلمه به فرهنگ لغات سیاسی اسرائیل-فلسطین بیافزایید، پاکسازی قومی است و باید پاسخ‎گو باشند که چرا هدف اصلی اسرائیلی‏‌ها مدارس، بیمارستان‎ها، بازارها، مساجد، خانه‎ها و زیرساخت‌‏هاست؟

1 بامداد:

هلا: خانه یکی از شاگردانم خراب شد. شکر خدا، خودش سالم است.

جمعه 10 مرداد- ساعت 19:30:

اکرم: این‌که قدرت انتخاب به فلسطینیان داده نشده، باعث شده که عجیب‎ترین و غیرمترقبه‎ترین گزینه‎ها را برگزینند.

در غزه، حاصلِ مرگ، زندگی بوده است. محدودیت باعثِ خلاقیت شده و از فقدان باعث سرسختی شده است…

ساعت 16:

محمد: خرابه‎ای که از خانه‎ام در شرق شجاعیه به جای مانده است. در همه حال: الحمدلله…/مهر