ایران کشور صادراتی نیست

گفت و گو -حسین زحمتکش : رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران مشکلات صادرات را دارای دو بعد درون سازمانی و برون سازمانی دانست و اظهار کرد: در زمینه صادرات سیاست گذاری های کلان کشور بسیار موثرتر از تلاش و همت صادرکنندگان است چون اصل رابطه کشورها با یکدیگر در مراودات تجاری تعیین کننده […]

گفت و گو -حسین زحمتکش : رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران مشکلات صادرات را دارای دو بعد درون سازمانی و برون سازمانی دانست و اظهار کرد: در زمینه صادرات سیاست گذاری های کلان کشور بسیار موثرتر از تلاش و همت صادرکنندگان است چون اصل رابطه کشورها با یکدیگر در مراودات تجاری تعیین کننده است.

سید مجتبی رضوی افزود: عمدتا وقتی مراودات سیاسی با یک کشور افزایش می یابد روابط اقتصادی نیز به همان میزان افزایش می یابد البته در صورتی که کالا و محصولات کشورهای متقابل مزیت صادراتی داشته باشند.

*نقش مهم رایزن های اقتصادی در سفارت خانه ها

وی نقش رایزن های اقتصادی در سفارت خانه ها را بسیار با اهمیت دانست و تاکید کرد: باید رایزنان و مشاوران اقتصادی که از طرف وزارت امور خارجه در کشورهای هدف حضور می یابند یک اقتصادشناس و بازاریاب آشنا به مسائل اقتصادی باشند تا بتوانند زمینه حضور کالای ایرانی را به وجود آورند.این فعال صنعتی خاطر نشان کرد: رایزن اقصادی می تواند در وصول مطالبات و تعیین نقاط سبز و امن برای سرمایه گذاری و صادرات کالا نقش تعیین کننده داشته باشد که متاسفانه رایزن های اقتصادی ایران از کارایی لازم برخوردار نیستند.رضوی با بیان اینکه بسیاری از کشورها رابطه خوبی با ایران ندارد و برخی، دیگر کشورها را برای قطع ارتباط تحریک می کنند، اظهار کرد: متاسفانه مدیریت امور خارجه ایران به گونه ای نیست که حتی در کشورهای دوست بتوانند برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان بازار خوبی فراهم کند.

*ریل نادرست صادرات در ایران

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران ریل صادرات ایران را نادرست توصیف کرد و گفت: کشورهایی که هدف صادراتی ایران باشند، کم هستند و اگر فرصتی نیز برای حضور در برخی از کشورها به وجود آید از توانایی و سرعت لازم برای صادرات کالا برخوردار نیستیم.وی در بیان مثالی گفت: زمانی که رابطه قطر با تمامی کشورهای خلیج فارس قطع شد و نیازمندی به کالاهای عمومی در این کشور افزایش یافت، ایران نیروی کافی برای جایگزینی سریع در این بازار را نداشت و کشور ترکیه به سرعت وارد معرکه شد و تمام فروشگاه های قطر را مملو از کالاهای ترک کرد.رضوی افزود: ترکیه آنقدر سریع وارد عمل شد که حتی برای ترانزیت کالای خود به قطر با ایران وارد مذاکره شد.این فعال صنعتی با انتقاد از بروکراسی طولانی اداری اظهار کرد: وقتی تولیدکننده و صادرکننده در بروکراسی های اداری گیر می کنند یقینا کشور ترکیه می تواند بازار های منطقه را به دست گیرد.وی خاطر نشان کرد: زیرساخت های ترکیه برای صادرات صنایع غذایی، پوشاک، ظروف و هر کالا و محصولی، آمادگی صادرات دارند.رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران ایران را کشور غیر صادراتی دانست و خاطر نشان کرد: اتاق بازرگانی بیشتر تسهیل کننده واردات است چون صادرات اصولا کار مشکلی است.

رضوی عمده شرکت های تولیدی ایران را صنایع کوچک دانست و اظهار کرد: چون دولت ها از قبل انقلاب تاکنون نگاه به نفت داشته اند لذا هیچ وقت این نیاز را در خودشان ندیدند که با مالیات کسب درآمد کنند و با درآمد نفتی فربه شده اند.وی دولت های روی کار آمده را غیر چابک در صادرات دانست و اظهار کرد: از سال 88 تاکنون درگیر رکود اقتصادی هستیم هرچند این رکود در بالاتنه اقتصاد در حال ترمیم است اما عمده صنعت کشور که به صنایع کوچک مربوط است وضعیت خوبی ندارد.

این فعال صنعتی با بیان اینکه اصل 44 قانون اساسی با فرمان رهبر معظم انقلاب به دنبال برنامه قدرتمند شدن بخش خصوصی بود، اظهار کرد: به جای آنکه تمامی امکانات به بخش خصوصی وارد شود توسط یک رانت به بخش هایی واگذار شد که مولد نیستند اینگونه سرمایه را به جای دائر، بایر کردیم.