از حضور در دریا تا تالیف فصل‌نامه دریایی

گروه اجتماعی_گفت وگو با ابوطالب مطلبی ناخدا یکم عرشه :  در هفته‌ای که یکی از روزهای تقویمی آن با نام روز نیروی دریایی خودنمایی می‌کند، بد نیست یادی کنیم از شهدای نیروی دریایی کشورمان همان دلاورمردان شجاعی که از مرزهای آبی کشور دفاع کردند، قطعا جنگیدن در روی آب کار سختی است ولی برای دلدادگان […]

گروه اجتماعی_گفت وگو با ابوطالب مطلبی ناخدا یکم عرشه :  در هفته‌ای که یکی از روزهای تقویمی آن با نام روز نیروی دریایی خودنمایی می‌کند، بد نیست یادی کنیم از شهدای نیروی دریایی کشورمان همان دلاورمردان شجاعی که از مرزهای آبی کشور دفاع کردند، قطعا جنگیدن در روی آب کار سختی است ولی برای دلدادگان آسان بوده و هست‌.

از این رو با ناخدا یکم عرشه فعال در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) در نوشهر به گفت‌وگویی تفصیلی پرداختیم که در ادامه باهم می‌خوانیم؛

سوال: خودتان را معرفی کنید؟

پاسخ: بنده ابوطالب مطلبی متولد شهرستان کاشان هستم، در سال ۱۳۷۵ از طریق قبولی در آزمون سراسری، در رشته ناوبری و فرمانده کشتی در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر پذیرفته و وارد دانشگاه علوم دریایی شده و در رشته ناوبری ادامه تحصیل دادم.

در سال ۱۳۷۹ با کسب رتبه دوم دانش آموخته شدم و جهت ادامه خدمت به منطقه یکم نیروی دریایی ارتش بندرعباس اعزام شدم، ۶ سال در یگان‌های شناور نیرو دریایی خدمت کردم در ناو هنگام، ناوشکن الوند، ناوچه گواتر، ناو بندرعباس و غیره مسئولیت‌های مختلف اعم از افسر مخابرات، افسر توپخانه، فرمانده دوم ناوچه، افسر عملیات و فرمانده ناوچه گواتر را برعهده داشتم.

سوال: از ماموریت‌های دریانوردی بگویید؟

پاسخ: بیش از هزار و ۲۱ روز در طول این ۶ سال ماموریت دریانوردی را در آب‌های داخلی و بین المللی داشتم و سپس جهت ادامه خدمت به دانشگاه علوم دریایی حضرت امام منتقل شدم و در رشته مدیریت آموزشی ادامه تحصیل داده و با کسب معدل ۱۹/۳۱ و کسب رتبه اول در مقطع ارشد دانش آموخته شده و به دوره دکتری اعزام شدم که این دوره را نیز با کسب معدل ۱۸/۸۷ طی کرده و با کسب رتبه اول دانش آموخته شدم، همزمان عضو هیات علمی دانشگاه علوم دریایی دانشگاه امام خمینی و مسئول تدریس، رییس آموزش دانشکده و رییس هیات علمی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه و هم اکنون هم به‌عنوان معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مشغول انجام وظیفه هستم.

سوال: از تجربیات خود برای علاقه‌مندان به این حوزه بگویید؟

پاسخ: تجربیات من به دو دسته تقسیم می‌شود، بخش اول زمانی که در روی ناوهای دریایی نیروی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران مشغول خدمت بودم و بخش بعدی زمانی که در دانشگاه علوم دریایی فعالیت کردم.

در این دو بعد تجربیات غنی‌ای را کسب کردم، لذت بخش‌ترین قسمت آن مربوط به زمانی بود که بر روی یگان‌های شناور نیروی دریایی بودم و به دریانوردی.های طولانی و کوتاه مدت اعزام می.شدم و از مرزهای جمهوری اسلامی ایران در مقابل نیروهای فرامنطقه‌ای دفاع می‌کردیم و اجازه نمی‌دادیم کسی وارد حریم آب‌های ایران شود.

در این ۶ سال با انوع یگان‌ها و ناوهای بیگانه از جمله ناوهای آمریکایی، کانادایی و اروپایی و ایتالیایی و غیره رو برو می‌شدیم و اجازه نمی‌دادیم وارد آب‌های خلیج فارس شوند، همزمان پشتیبانی جزیره‌های پورموسی، سیری و کیش را برعهده داشتیم جابه‌جایی نیروها و بردن آذوقه برای هم‌رزمان را انجام می‌دادیم، به گشت‌های مختلف با هدف شناسایی یگان‌های فرامنطقه‌ای و گروه‌های ائتلاف می‌پرداختیم.

سوال: یک خاطره شیرین بیان کنید؟

پاسخ: زمانی که افسر مخابرات ناوشکن الوند بودم امیر دریادار ایرانی که الان مسئولیت فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری ایران را برعهده دارد و از افسران بسیار شجاع مومن، متخصص و باصلابت نیروی دریایی است، آن زمان مسئولیت فرماندهی ناوشکن الوند را برعهده داشت، یادم هست که ناو آمریکایی را شناسایی کردیم و به ما گفت که خودتان را معرفی کنید ما خودمان را با شماره بدنه دیگری معرفی کردیم، این ناو آمریکایی در حال سرچ کردن برای پیدا کردن شماره ۷۳ بود و در این راستا دور خودشان می‌چرخیدند.

بعد از چند دقیقه گفت که من شما را پیدا نمی‌کنم امیرایرانی پاسخ داد شما بگرد قشنگ دیده‌بانی کن حتما ما را پیدا می‌کنی!! و آن‌ها کل زمان خود را به گشتن اختصاص داده بودند و من این را فراموش نمی‌کنم.

سوال: کمی از رسالت دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر بگویید؟

پاسخ: در دانشگاه علم دریایی امام خمینی نوشهر ما به تربیت و آموزش افسران نیروی دریایی و سایر ارگان‌های دریایی همچون؛ سازمان بنادر و دریانوردی، شرکت ملی نفت کش، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی بخش مرزبانی و دریابانی می‌پردازیم تا دلاورمردان غیوری برای کشور باشند و بتوانند از مرزهای کشور دفاع کنند.

سوال: در این دانشگاه چه رشته‌هایی تدریس می‌شود؟

پاسخ: در دانشگاه ما در پنج رشته دانشجو می‌پذیریم، رشته‌های؛ ناوبری و فرماندهی کشتی، مهندسی مکانیک دریا، الکترونیک و مخابرات دریایی، تفنگ‌دار دریایی و مدیریت و کمیسر دریایی! در کل تمامی رشته‌های دانشگاه تخصص دریایی است و برای همین دانشگاه ما را نسبت به سایر مراکز علمی متمایز کرده، چرا که یک دانشگاه ماموریت‌محور است.

سوال: از مزیت و تفاوت‌های این دانشگاه بگویید؟

پاسخ: تمام کسانی که وارد این دانشگاه می‌شوند حتما شاغل خواهند شد یعنی ما یک نفر را نداریم که بیاید در دانشگاه علوم دریایی حضرت امام درس بخواند مدرک لیسانس دریافت کند و بیکار بماند این یکی از مزیت‌های برتر دانشگاه علوم دریایی امام خمینی است که دانشگاه هم زیرنظر وزارت علوم و هم زیر نظر ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دارد‌.

از طرفی تنها دانشگاهی در کشور هستیم در مقطع کارشناسی ارشد در ۶ رشته دانشجو می‌پذیریم و رشته ناوبری و علمیات دریایی داریم، چرا که در دنیا تنها پنج دانشگاه بیشتر وجود دارد که در این مقطع این رشته را آموزش می‌دهند، از این نظر این دانشگاه به‌عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه کشور یک برند بوده و داوطلبان بسیار زیادی را در صف قبولی دارد، از طرفی میزبان دانشجوهای نظامی و دانشجوهای شخصی است.

سوال: دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد در چند رشته تحصیل می‌کنند؟

پاسخ: رشته‌های معماری کشتی، الکترونیک دریایی، جغرافیای سیاسی، دریایی و مکانیک دریا! در تلاش هستیم که برای سال ۱۴۰۱ در مقطع دکترای تخصصی رشته‌های ناوبری و عملیات دریایی را استارت بزنیم که اولین دانشگاه در دنیا خواهیم بود و به شدت دنبال جذب دانشجوی خارجی هستیم در رشته معماری کشتی الکترونیک دریایی هم امیدواریم دانشجوی مقطع دکتری جذب ‌کنیم.

سوال: از آخرین تحولات در دانشگاه بگویید؟

پاسخ: ۷ آذر سالروز نیروی دریایی یادآور بزرگمردان نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۵۹ است که افتخارآفرین شدند، خبر شاد و مسرت‌بخش در مورد دانشگاه همزمان با این روز این است که در هفته گذشته دانشگاه نوشهر عضو اتحادیه دانشگاه‌های ساحلی حاشیه دریای خزر شد و این خبر خوبی است چرا که نوید بین‌المللی شدن دانشگاه را در خود دارد.

ما در اتحادیه دانشگاه‌های حاشیه خزر تنها دانشگاه نظامی روسیه را داشتیم که در شمال دریای خزر عضو بود و امروز ما در جنوب این دریا عضو این اتحادیه شدیم و این کمک می‌کند که دانشجوهای خارجی را جذب کرده و مراودات بین‌المللی خوبی داشته باشیم تا بتوانیم سطح علم را ارتقا بدهیم.

سوال: یک خاطره تلخ بیان کنید؟

پاسخ: خاطرات تلخ و شیرین بسیار زیاد است، دریانوردی سختی‌های خودش را دارد طوفانی شدن و موج‌ها، به‌خاطر دارم شدیدا دریا متراکم بود کشتی تکان می‌خورد ما هر چه داشتیم پخش شد امکانات شکسته می‌شد آنجا بود که خدا را می‌دیدیم من بارها در دریا خدا را از نزدیک لمس کردم حس کردم که چقدر حواسش به ما هست و ما را از امواج سهمگین دریا و وسط طوفان‌های شدید حفظ می‌کند امیدوارم دست خدا همیشه بالای سر دریانوردان و مردم کشورمان باشد.

سوال: آقای  ابوطالب مطلبی ناخدا یکم عرشه اگر بخواهید یک نصیحت دریایی به سربازان و دریانوردان داشته باشید چه می‌گویید؟

پاسخ: باوجود اینکه افراد باید همیشه قعل خواستن را صرف کرده و تلاش کنند همیشه به دانشجویان و جوانان می‌گویم؛ ” نمیدانم، نمی‌توانم و نمی‌شود” نداریم، جوانیم می‌توانیم کاری که از عهده دیگران بر می‌آید از عهده ما هم خارج نیست، خودم فکر نمی‌کردم بتوانم مراتب علمی را طی کردم و به دانشیاری پایه ۱۸ هستم و باوجود اینکه ماموریتهای زیادی دریایی رفتم دست از کسب علم و دانش برنداشتم، هر چند که در برابر دانشمندان بزرگ ناچیز است ولی همواره سعی کردم سهمی در اقتدار نظام داشته باشم.

سوال: در حال حاضر مشغول آموزش هستید؟

پاسخ: بله حدود ۲۵ سال سابقه کار دارم، ۱۰ سال دیگر تا بازنشستگی باقی مانده، در حوزه آموزش کلاس درس علاوه بر دانشگاه علوم دریایی در دانشگاه آزاد اسلامی چالوس، دانشماه فرهنگیان نوشهر و مالدیک درس می‌دهم.

در سال ۱۳۹۵ به‌عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه ارتش انتخاب شدم و از مقام معظم رهبری جایزه دریافت کردم در طول این ۵ سال هر سال استاد نمونه دانشگاه علوم دریایی بودم، تاکنون بیش از ۱۰۰ مقاله چاپ شده دارم؛ ۴۰ مقاله علمی و پژوهشی، ۶ مقاله IsI و مابقی مقالات علمی ترویجی و همایشی بین المللی و ملی، ۶ عنوان کتاب هم تالیف کردم.

همچنین مدیر داخلی فصل‌نامه آموزش علوم دریایی هم هستم، مجوز این فصل‌نامه را هم خودم از وزارت علوم دریافت کردم که یکی از بهترین فصل نامه‌ها در حوزه دریا است.