در انتظار یک مصوبه استانی

گزارش-الناز پاک نیا: یکی از مهم ترین معضلات زیست محیطی در تمامی شهرهای مازندران، وضعیت کشتارگاه های سنتی و آلودگی های بهداشتی و محیط زیستی ناشی از آن است. سال ها است که تصاویر و فیلم های ناشی از ورود خون آبه های کشتارگاه سنتی آمل در فضای مجازی دست به دست می چرخد، سال […]

1

گزارش-الناز پاک نیا: یکی از مهم ترین معضلات زیست محیطی در تمامی شهرهای مازندران، وضعیت کشتارگاه های سنتی و آلودگی های بهداشتی و محیط زیستی ناشی از آن است. سال ها است که تصاویر و فیلم های ناشی از ورود خون آبه های کشتارگاه سنتی آمل در فضای مجازی دست به دست می چرخد، سال ها است که بوی حاصل از کشتار بخشی از شهر را فلج کرده، ارزش املاک منطقه را کاهش داشته و آلودگی هوا ایجاد کرده است.

سیدجعفر رسولی معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان آمل از طولانی شدن روند ساخت کشتارگاه صنعتی شهرستان انتقاد کرد و گفت: کشتارگاه سنتی آمل مشکلات بسیاری دارد و در طی ده سال گذشته اقدامات بسیاری برای رفع این معضل صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه ساخت کشتارگاه صنعتی آمل به بخش خصوصی واگذار شده و حتی زمین منابع طبیعی نیز در اختیار وی قرار گرفته است اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است، گفت: روند ده ساله ای برای بسترسازی ساخت کشتارگاه صنعتی آمل طی شده است که این میزان بیش از حد لازم بوده است.

رسولی با اشاره به اینکه از تمامی راهکارها برای فرصت به سرمایه گذار استفاده شده است اما نتیجه ای نداشته است، افزود: شهرداری آمل فعلا کشتارگاه سنتی را در اختیار دارد و توانایی تبدیل آن به کشتارگاه صنعتی را نیز دارد. 10 سال وقفه برای ساخت کشتارگاه فرصت را از دست داده است اما امروز مسئولان شهرداری همت برای ساخت کشتارگاه دارند.

وی با بیان اینکه روند خلع ید سرمایه گذار فعلی، دریافت زمین از وی و نیز پیگیری این جریان زمان را برای ساخت کشتارگاه جدید از دست داده است، تصریح کرد: سرمایه گذار به نظر تمایلی به ادامه کار ندارد و اگر داشت طی ده سال گذشته شهرستان را معطل باقی نمی گذاشت از این رو عزم شهرستانی و زیرساخت های لازم برای ایجاد کشتارگاه توسط شهرداری آمل وجود دارد و تمایل استانی نیز بر همین ماجرا است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان آمل با اعلام اینکه نباید زمان را درگیر خلع ید پیمانکار کنیم بلکه باید در موازات هم این امر صورت گیرد به شرایط موردنیاز برای ساخت کشتارگاه صنعتی توسط شهرداری آمل اشاره کرد و گفت: شهرداری مجوز کشتارگاه سنتی را دارد و به راحتی می تواند آن را تبدیل به مجوز صنعتی کند.

*تامین زمین و هزینه ساخت کشتارگاه صنعتی توسط شهرداری آمل

علی علیزاده معاون شهردار آمل نیز دراین جلسه با اشاره به اینکه شهرداری سه میلیارد تومان اعتبار در سال 97 برای ساخت کشتارگاه صنعتی در نظر گرفته است و نیز 500 میلیون تومان نیز برای ساخت آن برنامه ریزی کرده است، افزود: در انتظار مصوبه کارگروه هستیم تا با صدور مجوز کلنگ زنی ساخت کشتارگاه آغاز شود.

وی با بیان اینکه زمین کشتارگاه صنعتی توسط دامپزشکی شهرستان تایید شده است و تنها باید مجوزهای لازم در این زمینه در اختیار شهرداری قرار گیرد، بیان کرد: با دریافت مجوز آمادگی لازم برای آغاز ساخت وجود دارد.

*بخش خصوصی مشمول خلع ید است

حمید رسولی زاده کارشناس دامپزشکی شهرستان آمل نیز در سخنانی با اشاره به اینکه تاکنون کمک های زیادی به بخش خصوصی برای ساخت کشتارگاه صنعتی شده است تا مشکلات حل و فصل شود، افزود: این روند بسیار طولانی شده است، مشکلات بهداشتی و محیط زیستی بسیاری برای شهروندان ایجاد شده است و باید فکری کرد.

وی تصریح کرد: کمیته ساماندهی کشتارگاه های صنعتی استان در روزهای پایانی فروردین ماه سال 97، تشکیل شده است و در این کارگروه بخش خصوصی که متولی ساخت کشتارگاه صنعتی آمل براساس بخشنامه ها و آیین نامه های دامپزشکی و نظر کارگروه استانی مشمول خلع ید است و این امر برای اجرا به کارگروه بهداشت و امنیت غذایی استان ارجاع داده شده اما این کارگروه هنوز در استان در سال 97 تشکیل نشده است.

*رفع یک مشکل 10 ساله در انتظار یک کارگروه

رسولی زاده با اعلام اینکه مستندات و مصوبات لازم برای اجرا به کارگروه سلامتو امنیت غذایی ارجاع داده شده است، گفت: در این زمینه منتظر تشکیل کارگروه هستیم تا بتوانیم با خلع ید پیمانکار قبلی، مجوز ساخت کشتارگاه صنعتی به شهرداری آمل واگذار شود.

وی بیان کرد: طرح توجیهی و مدارک به کارگروه ارجاع شده است و باید اقدامات کارشناسی لازم برای اجرای این مصوبه در شهرستان صورت گیرد تا به محض دریافت مجوز اقدامات اجرایی آغاز شود.

* وضعیت اسفناک کشتارگاه سنتی آمل نیازمند اقدام فوری

رئیس شبکه بهداشت و درمان آمل نیز با تشریح وضعیت اسفناک کشتارگاه سنتی آمل تصریح کرد: این شرایط به هیچ عنوان زیبنده شهرستان نیست و نمی توان انتظار داشت در عصر تکنولوژی با این شرایط دام مورد نیاز مردم ذبح و در شهر توزیع شود.

حمزه قاسمی بیان کرد: نظر استانی به ساخت کشتارگاه صنعتی توسط شهرداری مساعد است اما باید مجوزهای لازم در اختیار شهرداری قرار گیرد.

*آمادگی شهرداری برای رفع معضل

جهانگیر آذری عضو شورای اسلامی شهر آمل نیز در سخنانی با بیان اینکه شهرداری بابت وجود کشتارگاه سنتی در شهر متضرر شده است، عنوان کرد: بوی بد ناشی از این کشتارگاه شهروندان را کلافه کرده است و نیز بخشی از بازار روز شهر به دلیل وجود کشتارگاه تعطیل است.

وی با بیان اینکه ارزش زمین خریداری شده شهرداری 20 میلیارد تومان است اما مصمم هستیم که این زمین به ساخت کشتارگاه اختصاص یابد چون نیاز شهرستانی است، گفت: بسترها برای ساخت کشتارگاه وجود دارد اما نیاز به مجوز برای ساخت وجود دارد. آمادگی کامل برای رفع این معضل شهرستانی در شهرداری و شورای شهر آمل وجود دارد اما کارگروه استانی باید در این زمینه نظر نهایی را ارائه کند.