افزایش حضور پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله

رئیس ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله گفت: شرایط آب و هوایی و بارش باران عامل افزایش حضور پرندگان مهاجر در تالاب بین‌المللی میانکاله است که تا آذر ماه این تعداد بیشتر هم می شود.

علی کلانه رئیس ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله به سرشماری نشدن پرندگان تالاب میانکاله اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به شواهد بیش از ۴۰ درصد پرندگان تاکنون وارد این تالاب شدند.

وی مهاجرت پرندگان برای زمستان گذرانی به تالاب میانکاله را در سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار قطعه اعلام کرد و یادآور شد: دسته‌های پرندگانی که وارد این تالاب شدند شامل اردک، پلیکان، غاز، خوتکا، فلامینگو، چنگر و باکلان هستند اما اوج حضور این پرندگان تا اواخر آذرماه انجام می‌شود.

به گفته وی هر چه هوا در نیمکره شمالی سردتر شود دسته‌های بیشتری از پرندگان اقدام به مهاجرت‌ها به میانکاله خواهند داشت.

رئیس ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله شرایط زیستی برای پرندگان مهاجر در میانکاله را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و عنوان داشت: پرندگان بدون هیچ مشکلی در این پهنه آبی فرود می‌آیند و مردم می‌توانند برای پرنده‌نگری به این تالاب بیایند.

این مسئول اجرایی تاکید کرد: هیچ گونه مجوزی برای شکار پرندگان یا دام‌گذاری در تالاب صادر نشده و در صورت مشاهده هر گونه تخلف با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

تالاب میانکاله جز نخستین تالاب‌های بین‌المللی ثبت‌ شده در فهرست تالاب‌های جهانی است که بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله محسوب می‌شود.

این تالاب ۴۰ هزار هکتار مساحت دارد و زیستگاه پرندگان آبزی و مهاجری مانند فلامینگو، پلیکان، قو، اردک، غاز، مرگوس، سنقرتالابی، عقاب دریایی دم سفید و پرندگان خشکی زی مانند قرقاول، دراج، زنبورخوار، سنقر خاکستری، دلیجه و سنگ چشم می‌باشد.