اجرای لاک‌پشتی قانون جوانی جمعیت در مازندران

حرف آنلاین: در جلسه کارگروه جمعیت و خانواده استانداری مازندران، پس از ارائه گزارشات توسط دستگاه‌های مرتبط اجرایی فعال در این زمینه بر اطلاع‌رسانی در دو بخش آگاهی برای دریافت از بسته‌های حمایتی توسط خانواده‌ها و همچنین ارائه عملکرد تاکید شد و مسئولان به ضعف در این حوزه اعتراف کردند.

همچنین اینطور به نظر می‌رسید که بسیاری از دستگاه‌ها هنوز در بحث اجرایی با قانون جوانی جمعیت هماهنگ نشدند و در مرحله دریافت ابلاغیه هستند.

این در حالی است که وضعیت نرخ رشد جمعیت در استان به دلیل بی‌رغبتی زوج‌های جوان به فرزندآوری از شرایط بحرانی عبور کرده و وارد مرحله فرابحرانی شده است.

طبق گزارش‌های رسمی مرکز آمار ایران نرخ رشد جمعیت در مازندران طی سه دهه گذشته همواره از میانگین کشوری کمتر و از دغدغه‌های برنامه‌ریزان استان بوده است. به عنوان نمونه طی نخستین سرشماری جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۵، نرخ رشد جمعیت در کشور ۳.۹ درصد و در استان مازندران ۳.۷ درصد و در سرشماری سال ۱۳۹۵، نرخ رشد جمعیت در کشور به ۱.۷ درصد و در استان مازندران به ۱.۳ درصد تنزل پیدا کرد.

همچنین طبق اعلام دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، مازندران با ۱۳.۲۶ درصد جمعیت سالمند پس از استان گیلان اکنون در زمره پیرترین استان جمعیتی کشور به شمار می‌رود.

همچنین متوسط سن خانم‌ها و آقایان در مازندران در زمان ازدواج اکنون به ترتیب حدود ۲۷ و ۳۱سال رسیده در حالی که این رقم در کشور به ترتیب ۲۵ و ۲۹ سال است. این آمار به زبان عامیانه‌تر بدین معنا است که متوسط سن ازدواج در استان ۲ سال از میانگین کشوری بالاتر است. سن ازدواج در سال ۱۳۹۰ در استان برای آقایان و خانم ها به ترتیب ۲۶ و ۲۱ سال بود.

لزوم تهیه کتابچه عملکرد

روح الله سلگی در کارگروه جمعیت و خانواده استانداری ضمن تسلیت ایام عزاداری سیدالشهدا و ۷۲ تن از یارانش، اظهار کرد: انشالله که ما در جبهه حق باشیم و نسل دیار علویان تداومبخش راه اباعبدالله الحسین (ع) باشد.

وی با اشاره به نقش موثر کمیته حمایتی خواستار پوشش با کیفیت و زمان بیشتر شد و گفت: تهیه کتابچه‌ای با هدف اطلاع‌رسانی در زمینه اعطای تسهیلات ضرورت دارد، جدای از این صداوسیما هم میتواند به این موضوع بپردازد.

سلگی از توافق با رییس دانشگاه مازندران پیرو تشکیل پژوهشکده آسیب‌های اجتماعی خبر داد و افزود: حوزه طلاق و جمعیت دو موضوع مهمی است که نیازمند انجام اقدامات پژوهشی و عملی است.

معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران با اشاره به شعار سال که توسط مقام معظم رهبری بیان شد، تاکید کرد: نگاه ما در حوزه آسیب‌های اجتماعی باید بر پایه دانش بنیان باشد.

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر سه استان محروم کشور بیشترین میزان فرزندآوری را دارند اما مازندران در جدول آخر است، طبق بررسی ها مشخص شد فرهنگ‌سازی نقش موثری در زمینه افزایش جمعیت دارد و افت جمعیت استان ربطی به مسائل مادی ندارد.

وی گفت: توجه به این جلسه و میدانی حرکت کردن و کار جهادی در این خصوص ضرورت دارد، میانگین سنی جمعیت نشان از این دارد که ما ۱۰سال پیرتر شدیم، اگر پنجره جمعیتی مازندران طی در سال اینده به نرخ باروری ۲/۲ نرسد گرفتار تله جمعیتی خواهیم شد.

به اذعان سگلی ۱۱ درصد از جمعیت کشور بالای ۶۰ سال است طی ۲۰ سال آینده به ۳۰درصد می‌رسد و سالمندی یعنی خروج جمعیت خلاق، بیمه‌ها، وضعیت بخش درمانی دچار چالش‌های جدی خواهد شد که باید تمهیداتی برایش درنظر گرفته شود، که با کار جهادی شدنی است.

پرداخت ۲۷۰ میلیارد تومان تسهیلات ۴درصدی برای فرزندآوری

وی با تاکید بر اینکه موضوعاتی که فرمانداران ابلاغ می‌شود باید در دستور کار قرار بگیرد، اعلام کرد: در سال جاری ۲۷۰ میلیارد تومان تسهیلات ۴درصد برای فرزندآوری ارائه شد و بانک‌های مازندران بیش از هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت کردند که نسبت به سال ۱۴۰۰ با رشد دوبرابری همراه بوده است.

سلگی با بیان اینکه در بخش فرهنگی نیاز به تغییر سبک زندگی داریم، عنوان کرد: دستگاه‌های فرهنگی همچون اداره فرهنگ ارشاد اسلامی و شهرداری‌ها پای کار هستند قرار شد بیلبوردهای سطح شهر باهدف ترویج بحث فرزندآوری مورد استفاده قرار بگیرد.

معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران درباره حمایت از مراکز ناباروری گفت: این مراکز با بیمه‌ها قرارداد منعقد کردند و مقرر شد خدمات ویژه‌ای ارائه بدهند.

قانون خانواده و جوانی جمعیت برای دستگاه‌های اجرایی تازگی دارد

در ادامه سمیه قاسمی طوسی با بیان اینکه قانون خانواده و جوانی جمعیت به تازگی به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده، اعلام کرد: کارگروه اجرایی این قانون با مسئولیت استاندار مازندران و دبیری مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران است و برای دستگاه‌های مربوط ما یک سری وظایف مشخص شده است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران از تشکیل چهار کمیته‌ مردمی، سلامت، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی خبر داد و افزود: استقبال از این قانون نسبت به گذشته رو به پیشرفت است، چرا که ابلاغ چندباره در رابطه با قانون جوانی جمعیت صورت گرفت، اما چون قانون به تازگی ابلاغ شده تا دستگاه‌ها در جریان اجرایی شدن این تکالیف قرار بگیرند زمان می‌برد.

وی با بیان اینکه سعی بر این است که با تشکیل دستگاه‌ها به‌صورت عملیاتی تر خدمات خوبی ارائه شود، گفت: قطعا دستگاه‌ها در جریان اجرای قانون قرار دارند اما ممکن است مسائل و مشکلات عدیده‌ای مواجه شوند، از طرفی یک سری از دستگاه‌ها خدمات‌رسانی بیشتری دارند.

تدوین طرح ویژه هزار زوج در مازندران

قاسمی طوسی به اجرای طرح ویژه مسکن عشق باعنوان طرح هزار زوج توسط گروه مردمی خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت ویژه استان اعم از کاهش نرخ باروری و مهاجرت و باهدف توجه به پنجره جمعیتی برای پنج سال آینده، این طرح با هدف حمایت همه‌جانبه برای ازدواج تدوین و به مرکز ارسال شد در صورت تایید میتواند در کل کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

گفتنی است؛ در این جلسه شورای هماهنگی بانک‌ها اقدام به ارائه آمار در بحث ارائه تسهیلات به زوجین کرد، کمیته اطلاع رسانی و آموزش خواستار همکاری صداوسیما و رسانه‌های مجازی و مکتوب شد.

بحثی که بیشتر مورد توجه بود عدم اگاهی مردم از ارائه خدمات حمایتی دولت در بحث فرزندآوری بود، اینکه اگر مردم بدانند ترغیب خواهند شد و شاهد افزایش نرخ ازدواج و موالید خواهیم بود.

این جلسه باحضور معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران، سمیه قاسمی طوسی مدیرکل امور بانوان استانداری مازندران، فرماندار ساری و مدیران دستگاه‌های مرتبط به جمعیت و خانواده برگزار شد.