از خاطرات شنیدنی راهداران تا لبخندها و قول پاداش آقای وزیر

حرف آنلاین: قربانعلی مسافر/به مناسبت روز راهدار وزیر راه و شهرسازی نیم روز گذشته را با راهداران محورهای استان مازندران و تهران سپری کرد تا از نزدیک به آنها اول دی را تبریک بگوید. قربانعلی مسافر- حرف‌آنلاین: راه یکی از محورهای توسعه و آبادانی در هر هر مملکتی است و با ایجاد راه سالم، ایمن […]

حرف آنلاین: قربانعلی مسافر/به مناسبت روز راهدار وزیر راه و شهرسازی نیم روز گذشته را با راهداران محورهای استان مازندران و تهران سپری کرد تا از نزدیک به آنها اول دی را تبریک بگوید.
قربانعلی مسافر- حرف‌آنلاین: راه یکی از محورهای توسعه و آبادانی در هر هر مملکتی است و با ایجاد راه سالم، ایمن و مطمئن می‌توان آینده مطلوبی را برای آن کشور امیدوار بود.
در کشورمان هم راه‌های مواصلاتی و جاده‌های شریانی متعددی در استان‌های مختلف به چشم می‌آید که در شمال ایران اسلامی نیز مهم‌‌‌‌ترین راه‌های ارتباطی با پایتخت نظیر محورهای هراز، فیروزکوه و چالوس در استان مازندران واقع شده‌اند.
مازندران نیز با بیش از 10 کیلومتر مسیر ارتباطی اصلی، فرعی و روستایی بیش از 3 هزار و 500 کیلومتر از مسیرهای خود را در مناطق برف‌گیر می‌بیند که با این وجود نگهداری و ایجاد ایمنی این راه‌ها در فصل سرد سال از اولویت‌های بسیار مهم تلقی می‌شود.
راهداران افراد پرتلاش و فعالی بوده که در راه خدمت‌رسانی به مردم و مسافران جان خود را بر کف گرفته و در روزهای بسیار گرم و طاقت‌فرسای تابستان و سرمای سوزان زمستان با عشق خدمت در محورها حاضر هستند.
اول دی ماه هر سال نیز به پاس خدمات بی‌منت و کوشش شبانه‌روزی راهداران در محورهای مواصلاتی کشور به نام راهدار نامگذاری شده تا با گرامیداشت این روز مسئولان از نزدیک سختی‌های کارشان را درک کرده و با آنها صمیمانه دیدار و گفت‌وگو کنند.
این مهم باعث شد تا عصر روز گذشته عباس احمدآخوندی وزیر راه و شهرسازی به همراه معاونانش از راهدارخانه‌ها و راهداران محور مواصلاتی هراز در استان تهران و مازندران بازدید کرده و در نخستین گام حرکت خود را از استان تهران آغاز کند.
مقام ارشد راه و شهرسازی کشور پس از دیدار با راهداران تهرانی، شامگاه گذشته با ورود به استان مازندران در منطقه امامزاده هاشم (ع) مسیر مواصلاتی هراز بلافاصله از خودروی خود پیدا شده و در مسیر بیش از 100 متری ورودی استان مازندران تا راهدارخانه منظریه را که با بارش شدید برف و مه‌آلود بودن جاده همراه بود، با راهداران مستقر در مسیر خوش‌وبش کرده و این روز بزرگ را به فعالان و تلاش‌گران راه و جاده صمیمانه تبریک گفت.

* مژده 120 میلیارد ریالی وزیر راه به عنوان پاداش به راهداران کشور
عباس احمدآخوندی پس از آن در نشست صمیمانه و آیین تجلیل از راهداران استان‌های مازندران و تهران در راهدارخانه امامزاده هاشم (ع) شرکت کرد و با تبریک روز راهدار و قدردانی از این اقشار زحمت‌کش جامعه بیان داشت: راهداران اقشار پرتلاشی هستند که فعالیت شبانه‌روزی آنها در روزهای سرد و گرم سال برای خدمت به مردم و ارایه خدمات به مسافران بر کسی پوشیده نیست.
وزیر راه و شهرسازی ایران را کشورهای پهناوری دانست که حدود 200 هزار کیلومتر راه در آن وجود دارد، گفت: 34 هزار کیلومتر جاده شریانی کشور موجب ایجاد حدود 75 درصد ترافیک ‌شده با توجه به اینکه روزانه 7 میلیون و 200 هزار خودرو در سطح کشور در حال تردد هستند و در این بین 8 هزار وسیله نقلیه عمومی هم برای ایجاد نقل و انتقال فعالیت دارند.
این مسئول با اشاره به اینکه راه به عنوان بزرگ‌ترین ثروت‌ها در کشور محسوب می‌شود، اذعان داشت: اگر بخواهیم 200 هزار کیلومتر راه دیگر در کشور ایجاد کنیم به 200 هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم.
وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه نگهداری راه‌ها نیز سالانه نیازمند 7 هزار میلیارد تومان اعتبار است، بیان کرد: در سال گذشته اعتبار راه و شهرسازی مازندران یک‌هزار و 100 میلیارد تومان بوده و امسال تاکنون 2 هزار و 500 میلیارد تومان برای راهداری‌ها حواله کردیم تا نسبت به سال گذشته 100 درصد رشد را شاهد باشیم.
احمدآخوندی با بیان اینکه در حال حاضر با شرایط سخت مالی و تنگنای اعتباری مواجه هستیم، افزود: امید است در سال آینده اعتبار بیشتری برای بدنه راه‌ها، سازمان راهداری و نیروی انسانی اختصاص یابد.

* فعالیت 15 هزار راهدار به همراه 9 هزار ماشین‌آلات در محورهای کشور
وی با اشاره به اینکه سال گذشته 12 هزار راهدار در سطح کشور فعالیت داشتند که این میزان امسال به 15 هزار نفر رسید، تصریح کرد: این مهم رشد 25 درصدی را نشان می‌دهد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سال گذشته 8 هزار ماشین‌ راهسازی و بازگشایی مسیر داشتیم، گفت: امسال این آمار به 9 هزار ماشین‌آلات سبک، سنگین و نیمه‌سنگین رسیده و این به معنای افزایش یک‌هزار خودرو در کشور است.
احمدآخوندی با اعلام اینکه در سال گذشته یک‌هزار و 200 گروه راهدار در فصل سرما فعالیت داشتند، خاطرنشان کرد: امسال این آمار به یک‌هزار و 400 گروه رسیده است که بیش از 200 مجموعه گروه راهداری امسال افزوده شد.
این مسئول همچنین در مژده‌ای به راهداران گفت: به منظور ایجاد انگیزه و فعالیت بیشتر راهداران و تشویق اکیپ‌های راهداری امسال وزارت راه و شهرسازی مبلغ 120 میلیارد ریال اعتبار را به عنوان پاداش راهداران در نظر گرفت.

* باید سهم راه در بروز و تشدید تصادفات جاده‌ای به صفر برسد
معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس راهداری و سازمان حمل و نقل جاده‌ای کشور که سالیان زیادی از فعالیت خود را در مازندران مشغول به کار بود، در این دیدار صمیمانه و آیین تجلیل در بین راهداران بیان داشت: راه سرمایه ملی بوده و نقش مهمی در توسعه کشور دارد، هرچند ظرفیت موجود در کشور بسیار زیاد است ولی به دلیل عدم وجود جاده دسترسی مناسب امکان بهره‌برداری از قابلیت‌ معدنی و توریستی وجود ندارد و برخی از اماکن معدنی و مناطق گردشگری ما بلااستفاده خواهد ماند.
داوود کشاورزیان با اعلام اینکه بیش از 200 هزار کیلومتر انواع راه روستایی، محورهای‌ مواصلاتی فرعی، بزرگراه و آزاد‌راه در کشور داریم، افزود: نگهداری از راه‌های موجود در کشور بسیار مهم است.
وی گفت: وزارت راه در دولت یازدهم برای حفظ راه‌های موجود کشور اعتبار مناسبی را در نظر گرفت به طوری‌ که اعتبارت حوزه راهسازی دو برابر شد.
کشاورزیان یکی از برنامه‌های محوری در وزارت راه و شهرسازی را حفظ اعتبارات در نظر گرفته شده در سال‌جاری دانست و خاطرنشان کرد: امیدواریم روند افزایشی اعتبارت حوزه راه و شهرسازی در سال آینده نیز حفظ شود.
این مسئول درباره حفظ و نگهداری راه‌های فرعی موجود در کشور بیان داشت: برای حفظ  راه فرعی کشور ردیف مستقلی در بودجه گنجانده شد.
رئیس سازمان حمل و نقل جاده‌ای کشور ادامه داد: راه فرعی کشور بیش از 50 هزار کیلومتر است که بودجه اختصاص یافته این بخش چندان قابل توجه نیست.
وی با بیان اینکه در زمینه اعتبارات اولویت اصلی بحث ایمنی در راه است، خاطرنشان کرد: ایمنی جاده‌های فرعی از نکاتی است که در این وزارتخانه مورد توجه است.

* استقرار 980 راهدارخانه ثابت و سیار در کشور
معاون وزیر راه و شهرسازی مهم‌ترین هزینه‌های اختصاص داده شده برای محورهای اصلی و فرعی کشور را ارتقاء ایمنی راه، اصلاح شانه، اصلاح شیب، تسطیح وضعیت مهندسی جاده، ایجاد دوربرگردان در تقاطع‌ها، رنگ آمیز تابلو‌های کنار جاده و شفاف‌سازی حریم جاده عنوان کرد.
کشاورزیان بیان داشت: یکی از برنامه‌های جدی دولت توجه به ایمنی جاده‌های کشور است و مسئولان استانی باید به ایمنی و نگهداری راه توجه داشته باشند.
این مسئول نبود ایمنی در راه‌ها را از مقوله ضعف مدیریتی عنوان کرد و افزود: ارتقاء ایمنی در جاده‌ها باید یکی از موضوعات محوری در هر استان باشد به این دلیل که توجه به ایمنی معابر هزینه زیادی برای کشور ندارد.
وی خواستار توجه جدی مدیران به ایمن‌سازی محورهای کشور شد و گفت: ایمن‌سازی محورها امر بسیار واجب است و باید سهم راه در بروز تشدید تصادفات جاده‌ای به صفر برسد و این امر در کشور قابل اجرا است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه 980 راهدارخانه ثابت و سیار در کشور مستقر هستند، تصریح کرد: حدود 15 هزار راهدار در جاده‌های کشور مشغول فعالیت هستند که 9 هزار ماشین‌آلات سبک و سنگین در اختیار دارند.
کشاورزیان از ایجاد اکیپ واکنش سریع راهداری در سطح کشور خبر داد و تصریح کرد: اکیپ واکنش سریع راه‌ها در همه نقاط کشور ایجاد می‌شود و دولت برای اجرای کردن این اعتباراتی برای تجهیز این اکیپ در استان‌ها اختصاص داد.
وی در پایان گفت: وظیفه این اکیپ کمک به استان‌های همجوار در مواقع بحران و اضطرار است.

* بیان خاطرات شیرین راهداران و لبخندهای وزیر راه و دیگر مسئولان
از نکات جالب توجه این دیدار صمیمانه راهداران در راهدارخانه امامزاده هاشم (ع) بیان خاطرات خدمت صادقانه راهداران در جمع وزیر راه و شهرسازی، معاونان این وزاتخانه و مدیران استانی بود که این امر نیز با دستور وزیر راه و شهرسازی انجام شد و طی آن نیز دو راهدار باتجربه محور مواصلاتی هراز خاطرات جالب و شنیدنی از نجات جان مسافران و برخورد با حوادث بیان کردند که با استقبال مسئولان روبرو شد.
مدیر‌کل راه و شهرسازی مازندران هم در این مراسم اظهار کرد: تمام محورهای مواصلاتی مازندران به دلیل برقراری ارتباط با پایتخت از اهمیت زیادی برخوردار هستند.
حیدر نوروزی تصریح کرد: بیشتر محورهای مواصلاتی مهم مازندران برف‌گیر است و در برخی از نقاط میزان بارش برف بسیار شدیدی است.
مدیر‌کل راه و شهرسازی مازندران طول محورهای مواصلاتی مازندران را بیش از 10 هزار و 700 کیلومتر اعلام کرد و گفت: در 3 هزار و 500 کیلومتر از محورهای مازندران هر ساله شاهد بارش برف و باران شدید است.

* فعالیت 33 اکیپ راهداری و 20 راهدارخانه در مازندران
این مسئول به فعالیت راهدارخانه در این استان اشاره کرد و ادامه داد: 32 اکیپ راهداری عملیات پاک‌سازی برف و تسهیل رفت‌وآمد این محورها را برعهده دارند.
نوروزی خاطرنشان کرد: 33 اکیپ راهداری در جاده‌های استان با بیش از 185 ماشین سبک، سنگین و نیمه‌سنگین در خدمت به مردم به‌کارگیری شدند.
وی گفت: در کل استان مازندران نیز 20 راهدارخانه مجهز وجود دارد که از این تعداد 18 راهدارخانه ثابت و دو کانکس راهداری هستند.
مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با اشاره به توجه دولت به راهداری‌ها بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی در دولت جدید برای نگهداری راه‌ها ردیف مستقلی ایجاد کرده و در بحث مدیریت بحران نیز تخصیص دو مرحله اعتبار را براساس ماده 10 و 12 عملی کرده است.
نوروزی با بیان اینکه هم‌اکنون دید علمی خوبی در وزارت راه و شهرسازی به راه‌های کشور حاکم شده است، خاطرنشان کرد: توجه به محورهای فرعی و روستایی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی بوده و حتی در لایحه 94 نیز محورهای فرعی دارای ردیف شدند.

* وجود 220 دستگاه ماشین‌آلات تخصصی راهداری در استان تهران
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران هم در این آیین از ذخیره‌سازی 30 هزار تن نمک و شن برای روان‌سازی تردد و بازگشایی مسیر در محورهای مواصلاتی این استان خبر داد.
فریبرز واحدی گفت: راهداران فعالیت‌های گسترده‌ای برای بازگشایی مسیرها و روان‌سازی ترددها دارند.
مدیرکل راه و شهرسازی تهران اظهار کرد: حدود 15 هزار راهدار در سراسر کشور مشغول فعالیت هستند که مردم با عمده فعالیت‌ها و عملکردشان آشنایی ندارند.
وی با اعلام اینکه افراد زیادی در بین مسئولان و راهداران در حال خدمت جانشان را از دست دادند، بیان داشت: نمونه بارز این ادعا جان باختن رحیمی مدیرکل فقید راه و شهرسازی مازندران بوده است.
واحدی با اشاره به اینکه 20 درصد ترافیک بین‌شهری استان تهران در محورهای بین‌شهری و محورهای مواصلاتی وجود دارد، افزود: گردنه‌های زیادی همانند نعلبندان، امامزاده داوود (ع) و دیگر گردنه‌ها با استان مازندران مشترک است.
این مسئول ادامه داد: یک‌هزار نفر از عوامل راهداری در استان تهران مشغول به فعالیت بوده و تنها راهداری در کشور محسوب می‌شویم که به صورت خصوصی در حال کار هستیم.
وی با تاکید اینکه بیش از 30 هزار تن شن و نمک در سوله‌های راهدارخانه‌های استان تهران برای استفاده در محورها ذخیره‌سازی شده است، بیان کرد: برخی از سوله‌های راهداری به صورت سه‌منظوره برای استقرار و استراحت راهداران، ذخیره‌سازی نمک و استقرار ماشین‌آلات به‌کارگیری می‌شوند.
مدیرکل راه و شهرسازی تهران با اشاره به اینکه محورهایی مانند چالوس، هراز و فیروزکوه از محورهای سخت و صعب‌العبور هستند، گفت: هم‌اکنون سیستم‌های مکانیزه در این استان مستقر بوده و امکان مانیتور کردن جاده‌ها را نیز داریم.
واحدی خاطرنشان کرد: با علمیات‌های پیشگیری در مسیر ارتباطی با اعزام تیم‌های راهداری مشغول یخ‌زدایی در مواقع بحرانی هستیم و این امر برای حفظ جان هموطنان و ایجاد امینی انجام می‌شود.
این مسئول با اشاره به اینکه 220 دستگاه ماشین‌آلات راهداری و تخصصی از 15 آبان ماه امسال در محورهای مواصلاتی این استان به‌کارگیری شدند، اظهار کرد: راهداران با آغاز فصل سرما در طرح زمستانی فعالیت خود را آغاز کرده و تا پایان روزهای نخست فروردین 94 در قالب طرح بهاره به فعالیت‌ها ادامه می‌دهند.
وی یادآور شد: در دولت یازدهم کمیسیون ملی راه‌ها جدی گرفته شده و باید به عنوان یک فرصت تلقی شود.
واحدی با ابراز اینکه هم‌اکنون 20 استان کشور در فصول سرد سال درگیر برف و باران شدید هستند، گفت: افزایش رضایت‌مندی مردم، ایمنی راه‌ها و ایجاد سفری مطمئن و ایمن از مهم‌ترین اهداف ماست.

* 50 راهدار در محور مواصلاتی هراز راهداری می‌کنند
رئیس اداره راه و شهرسازی لاریجان مازندران هم از فعالیت 50 راهدار در محور مواصلاتی هراز خبر داد.
کریم لطفی گفت: محور مواصلاتی هراز یکی از مهم‌ترین محورهای ارتباطی کشور است و در این محور همیشه شاهد حجم بالای تردد هستیم که در روزهای تعطیل، نوروز و تابستان رفت‌ و آمدها به کندی انجام می‌شود.
وی با تاکید اینکه چهار راهدارخانه در محور مواصلاتی هراز در حوزه استحفاظی استان مازندران مستقر هستند، تصریح کرد: راهدارخانه‌های امامزاده هاشم (ع)، گزنک، منظریه و کهرود برای خدمت‌رسانی به مسافران آماده هستند.
این مسئول با اعلام اینکه 50 راهدار در این جاده به صورت آماده‌باش فعالیت دارند، گفت: این اکیپ‌ها به صورت‌ شبانه‌روزی در دو شیفت برای بازگشایی محورها و آسان‌سازی و روانی تردد تلاش دارند.
وی با اشاره به وجود شش دستگاه لودر و پنج دستگاه گریدر در این جاده بیان داشت: شش دستگاه نمک‌پاش، یک دستگاه برف‌روب، دو دستگاه بولدوزر، شش دستگاه کامیون و سه دستگاه ماشین‌های سبک امکان مکانیزه فعالیت در جاده هراز را فراهم کرده‌اند.
این مسئول با اعلام اینکه از دو روز گذشته تاکنون ریزش برف را در این جاده شریانی شاهد بودیم، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تردد در مسیرهای اصلی، فرعی و روستایی این بخش برقرار است.