آمادگی خیران در قربانگاه‌های ابراهیمی در آستانه عید قربان

حرف آنلاین: ­دهم ذی‌الحجه هر ساله عید قربان، از اعیاد مهم اسلامی و یادآور بندگی حضرت ابراهیم (ع) در برابر خداوند نامگذاری شده است.

در آن روز حضرت ابراهیم (ع) به فرمان حق برای ذبح اسماعیل آماده اجرای این دستور شده و اسماعیل را به قربانگاه برد و کارد بر حلقومش نهاد اما ندایی رسید که‌ای ابراهیم از عهده این آزمون الهی برآمدی، دست نگه‌دار که فرمانبرداری خویش را به درستی اثبات کرده‌ای.

در عید قربان یا عید اضحی، گروهی از بندگان به زیارت‌خانه خدا می‌شتابند و مناسک حج و منا از جمله، قربانی را انجام می‌دهند، قربانی‌ها هم قبل از ظهر با ذکر دعای مخصوص انجام شده و بین مردم تقسیم میشود‌.

در احادیث آمده که فلسفه عید قربان، در اصل ذبح شهوات نفسانی است که باید آن را به قربانگاه ببریم و در پیشگاه معبود آن را از بین ببریم، نهم ذی‌الحجه هر ساله روز خواندن عرفه دعای عرفه برای کسب آمرزش از خداوند و جلب رضای اولیای خداوند است.

در استان مازندران بخشی از قربانی‌ها در منازل شخصی انجام میشود، اما سنت نوع‌دوستی و خیرخواهی در این روز به اوج خود میرسد تا جایی که حدود چهار سال است که طرح قربانگاه ابراهیمی در همه شهرهای استان توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) اجرایی شده و از آن به بعد بخش اعظمی از گوساله و گوسفندان نذری در این قربانگاه ذبح و توذیع می‌شود.

آمادگی کمیته امداد برای جمع‌آوری نذورات در عید قربان

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) مازندران با بیان اینکه در عید قربان سال جاری مراکز نیکوکاری، شورای زکات در روستاها، موسسات خیریه و قربانگاه ابراهیمی آمادگی جمع‌آوری نذورات را دارند، گفت: ذبح و توزیع قربانی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

حجت الاسلام بشیرعالیشاه افزود: همچنین نذورات نقدی قربانی مردم نیکوکار استان با واریز به شماره کارت مجازی ۶۰۳۷۹۹۷۹۵۰۱۴۹۹۰۷ قابل دریافت است.

پیش‌بینی برای ذبح ۸ هزار راس دام در مازندران

در ادامه معاون توسعه مشارکت‌های مردمی اداره کمیته امداد امام خمینی (ره) مازندران با تاکید بر اینکه کار ذبح و توزیع قربانی در

قربانگاه ابراهیمی فعال در هر شهرستان کاملا رایگان انجام می‌شود، از آمادگی این نهاد برای روز عید خبر داد.

احمد سعادت همچنین افزود: در چهارمین سال از فعالیت قربانگاه ابراهیمی در بابل و سوادکوه کشتار ویژه قربانی صورت میگیرد در بقیه شهرها هم انجام می‌شود اما ظرفیت خیرین بیش از این است.

وی با اشاره به همکاری با کانون‌های مساجد تصریح کرد: همچنین طرح مشارکت در قربانی به ازای هر نفر ۳۰ هزار تومان در سال جاری نیز با استقبال خوبی همراه بود، همه دام‌های نذری در روز یکشنبه باحضور کارشناسان دامپزشکی ذبح می‌شوند.

سعادت یادآور شد: در هر کدام از ۴۵۰ مرکز نیکوکاری فعال در مازندران دو قربانی ذبح و بین مردم محله پخش خواهد شد، لازم به ذکر است که امسال پیش‌بینی‌می‌شود ۸ هزار راس دام در استان ذبح شوند‌.

نذر ۸ تنی گوشت توسط خیر بابلی 

در ادامه یک خیر بابلی که پای ثابت قربانگاه ابراهیمی در بابل است، در گفت‌وگو با حرف مازندران، اظهار کرد: باتوجه به اینکه حمایت از ۵۰۰ یتیم را برعهده دارم و همه ساله در عید قربان، گوشت‌های نذری را برایشان آماده میکنم، مدیریت قربانگاه ابراهیمی را برعهده گرفته و از این طرح استقبال کردم.

سید صادق موسوی با بیان اینکه در اولین سال برپایی قربانگاه ابراهیمی در بابل یک تن و صد گوشت در سال دوم دو تن، سال سوم پنج تن توزیع شد، عنوان کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود بین هفت تا هشت تن گوشت نذری در قربانگاه ابراهیمی بین نیازمندان بابلی توزیع شود یعنی حدود ۸ هزار بسته برای هر خانواده یک کیلو.

خیرین از جانب خدا دعوت می‌شوند

وی که در همین ایام نیز ۸۰۰ بسته یک و نیم کیلویی گوشت بین نیازمندان توزیع کرده است، ادامه داد: در این قربانگاه تا به حال با کسی تماس نگرفتیم و نمی‌گیریم، تاکنون کمک هر کسی که دلش تکان خورد کمک کرد، البته تعداد خیرین در حال حاضر در قربانگاه کمتر از انگشتان دست است.

موسوی همچنین با تاکید بر اهمیت توجه به سنت قربانی در عید قربان، هدفش را از انجام این کار خیر اول رضای خدا بیان کرد و گفت: حضرت ابراهیم (ع) حضرت اسماعیل را به قربانگاه برد و تکلیف خودش را ادا کرد، چطور کسانی که تمکن مالی دارند این کار را نکنند، نیت آغازین مهم است باقی همه کار خداست.

مدیرعامل شرکت ایران خودرو در بابل همچنین با اشاره به اینکه در جامعه کسانی وجود دارند که شاید سالی یک بار گوشت مصرف نکنند، یادآور شد: در کنارش افرادی هستند که اگر به میدان بیایند و کمک کنند هیچ نیازمندی باقی نمی‌ماند، اینکه دعوت شوند کار خداست.

وی در پایان اذعان داشت: همواره بر ابن باور هستم که در گرانی‌ها باید بیشتر دستگیری کنیم بگوییم به فکر نیازمندان هستیم و این همدلی را لطفی از جانب خدا بدانیم و لاغیر.

گفتنی است؛ عید سعید قربان، یکشنبه ۱۹ تیر ماه ۱۴۰۱ هجری شمسی مصادف با ۱۰ ذیحجه ۱۴۴۳ هجری قمری است.