یادداشت / با اتکا به توانمندی ها پشتوانه پول ملی را افزایش دهیم

پشتوانه پول ملی در واقع بیانگر این است که در ازای پرداخت مقدار معینی از آن به بانک مرکزی چه مقدار از کالای دیگری را دریافت می‌کنیم.

حامد اسماعیلی: اطمینانی که مردم به ارزش پول ملی در مبادلات دارند، «پشتوانه پول» به شمار می رود. زمانی که پول فلزی (طلا و نقره) رایج بود، پشتوانه پول همان طلا و نقره موجود در خود پول بود. پشتوانه پول کاغذی هم پول های فلزی و شمش های طلا و جواهراتی بود که نزد صراف یا بانک بود؛ اما امروزه پول های فلزی و کاغذی و تحریری و الکترونیکی که در دست افراد است، پشتوانه ای جز قدرت اقتصادی کشور ندارد.
عمده هزینه ها در زندگی صرف خرید انرژی و تبدیل آن به ارزش افزوده است حال که ایران اسلامی در سال‌های اخیر با اتکا به توان دانشمندان جوان و متعهد توانسته چرخه تولید سوخت هسته ای را تثبیت کند و با توجه به فراوانی نیاز جهانی به این محصول ارزشمند می‌توانیم آن را به عنوان پشتوانه پولی کشور قرار دهیم.
امروزه انرژی در حیات اقتصاد صنعتی جوامع، نقش زیربنائی را ایفا می‎كند، به این معنا كه هرگاه انرژی به مقدار كافی و به موقع در دسترس باشد توسعهٔ اقتصادی نیز میسر خواهد بود.
یکی از دلایل جنگ ها در سطح دنیا بدلیل بدست آوردن منابع انرژی به جهت توسعه و پیشرفت بوده است چرا كه امنیت ملی و پایداری نظام‎های حكومتی تا حد زیادی در گرو دسترسی به این منابع است.
امروزه بدست آوردن انرژی ارزان جزء اصلی ترین اهداف کشورهای جهان است.
مسلماً انرژی و هزینه های آن یکی از چالش برانگیزترین و اصلی ترین مسئله در جامعه بشری از ابعاد مختلف محسوب می شود .
در راکتورهای هسته‌ای، انرژی قابل‌ملاحظه‌ای از شکافتن اتم اورانیوم تولید می‌شود و پس از تقسیم اتم اورانیوم، بخار تولید می‌شود و با به حرکت درآوردن توربین، سبب تولید الکتریسیته می‌شود.
در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای کاهش مصرف کربن و سوخت‌های فسیلی روی زمین انجام شده است. مصرف این سوخت‌ها منجر به تولید گازهای گلخانه‌ای و افزایش میزان آلاینده‌ها شده است. از این‌رو، انرژی هسته ای جایگزین مناسبی برای سوخت فسیلی محسوب می شود. استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای نه‌تنها با آلودگی همراه نیست، بلکه با استفاده از آن می‌توان الکتریسیته و شکل‌های دیگر انرژی را تولید کرد.
ایزوتوپ U۲۳۵ به عنوان سوخت زیردریایی ها و دستگاه های تولید نیروی هسته ای کاربرد دارد. یکی از کاربردهای غیر نظامی آن لعاب ظروف سفالی و عکاسی و ساخت اشعه ایکس است.
برای تولید انرژی هسته ‌ای، اورانیوم طبیعی باید غنی ‌سازی شود تا میزان U۲۳۵ آن به حداقل ۳ درصد افزایش یابد، زیرا اورانیوم طبیعی تنها حاوی حدود ۰.۷ درصد U۲۳۵ است که اورانیوم غنی‌ شده را به یک جزء حیاتی برای تولید پایدار انرژی هسته ‌ای تبدیل می ‌کند.
از اورانیوم می‌توان به عنوان سوخت در نیروگاه‌های برق استفاده کرد. از دیدگاه نظری، یک کیلوگرم اورانیوم ۲۳۵ می‌تواند انرژی معادل ۸۰ تراژول تولید کند. نکته جالب آن است که این مقدار انرژی می‌تواند توسط ۳۰۰۰ تن ذغال‌سنگ تولید شود. این موضوع اهمیت ارزشی سوخت هسته ای نیروگاه ها را اثبات می‌کند.
طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آمریکا با ۹۳، فرانسه با ۵۶، چین با ۵۵ و روسیه با ۳۷ نیروگاه اتمی، بیشترین سهم را در تعداد کل این نیروگاه‌ها در دنیا دارند.
نیروگاه های هسته ای در ایالات متحده سالانه تقریباً ۲۰ درصد برق مورد نیاز این کشور را تأمین می کنند. نیروگاه های هسته ای در فرانسه تقریباً ۷۷ درصد برق مورد نیاز آن کشور را در سال تامین می کنند. این نیروگاه های هسته ای برای تولید این مقادیر عظیم نیرو به عنصر U۲۳۵ نیازمند هستند.
ظرفیت نیروگاه هسته‌ای نصب شده در ایالات متحده تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۹۴۷۱۸ گیگاوات رسید و در رتبه اول جهان قرار گرفت.
فرانسه با ۵۶ راکتور فعال در رتبه دوم جهان قرار گرفت. ظرفیت نیروگاه‌های هسته‌ای در سال گذشته ۶۱ هزار و ۳۷۰ گیگاوات بوده که ۶۹ درصد از کل تولید برق کشور را تشکیل می‌دهد.
چین از نظر ظرفیت نیروگاه هسته‌ای نصب شده که در سال گذشته به ۵۲۱۵۰ گیگاوات رسید، با سهم ۵ درصدی در ترکیب برق در رتبه سوم جهان قرار گرفت.
ژاپن نیز در رتبه چهارم قرار گرفت، چون مجموع ظرفیت نیروگاه‌های هسته‌ای تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۳۱۶۷۹ گیگاوات رسید که سهم آن ۷.۲ درصد از تولید برق ژاپن است.
تا پایان سال گذشته، ظرفیت نصب شده برق هسته ‌ای روسیه به ۲۷۷۲۷ گیگاوات رسید که ۲۰ درصد از تولید برق این کشور است و در رتبه پنجم جهان قرار گرفت.
در رتبه‌های ششم و هفتم به ترتیب کره جنوبی و کانادا با ظرفیت نیروگاه‌های هسته‌ای به ترتیب به ۲۴۴۳۱ و ۱۳۶۲۴ گیگاوات قرار گرفتند.
همچنین اوکراین، اسپانیا و هند به ترتیب با ظرفیت هسته‌ای نصب شده ۱۳۰۱۷، ۷۱۲۱ و ۶۸۸۵ گیگاوات در رتبه‌های هشتم تا دهم قرار گرفتند.
براساس گزارش آژانس انرژی اتمی، کشورهای ایالات متحده آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، ایتالیا، بلژیک، اسپانیا، آلمان، هلند، انگلستان، ژاپن و ایران در قالب شش سازمان قادر به غنی‌سازی اورانیوم در حدّ تجاری هستند. هند و پاکستان با درصد غنی‌سازی پایین‌تر، آرژانتین به‌صورت غیرفعال و همچنین برزیل و ایران قادر به غنی‌سازی اورانیوم هستند.