پنج کتاب افراد دارای معلولیت در ساری رونمایی شد

مرکز نوآوری و خانه خلاق ویژه معلولان در ساری طی مراسمی از کتاب‌های منتشر شده توسط معلولان با حضور فرماندار ساری رونمایی کرد.

به گزارش حرف آنلاین،  پنج نویسنده دارای معلولیت در ساری موفق شدند کتاب هایی با عناوین هجه عشق، از خود گذشته، اشتباهات رایج در زبان انگلیسی، طبقه بندی بین‌المللی علل خارجی صدمات و مدیریت جهادی را منتشر کنند.

امید درخشان، عبدالعلی یاوران مرزبالی،  رسول پوینده ، بنیامین محسنی ساروی و حامد اسماعیلی به ترتیب نویسنده کتاب های فوق هستند.

حامد اسماعیلی مسئول مرکز نوآوری و خانه خلاق ویژه معلولین و مددجویان اجتماعی در ساری در مراسم رونمایی از کتاب‌ها، هدف از تاسیس این مرکز را اشتغال‌آفرینی و توانمندسازی افراد دارای معلولیت و آسیب‌دیده اجتماعی دانست و اظهار داشت: این مرکز به فردی وجه نقد مستقیم پرداخت نمی‌کند اما در زمینه اشتغال آفرینی آموزش می‌دهد و مواد اولیه را تهیه کرده و پس از استانداردسازی و بسته‌بندی و برندسازی و در نهایت با همکاری شرکت دانش‌بنیان دستینه، محصولات تولیدی را وارد بازار می‌کند.

اسماعیلی افزود: به طور کل این مرکز به دنبال صادرات بین‌المللی محصولات تولیدی معلولان به خارج از کشور است.

مشاور افراد دارای معلولیت استاندار مازندران با اشاره به اینکه تلاش شده تا در حوزه صنایع دستی فعال باشیم، تصریح کرد: از حدود ۷۰۰ مورد صنایع دستی موجود در یونسکو، ۷۵ درصد آن متعلق به ایران است که می‌تواند افزوده‌ای برای هنرمندانی باشد که تمایل به فعالیت هنرهای دستی دارند.

مسئول مرکز نوآوری و خانه خلاق ویژه معلولین و مددجویان اجتماعی در ساری، یادآور شد: این مرکز حدود ۳ ماه در حال فعالیت است و چرخش مالی این مرکز حدود ۱۰۰ میلیون بوده، حال اگر هر فرد معلولی علاقه‌مند باشد می‌تواند وارد این چرخه شود و فعالیت خود را آغاز کند.

اشتغال معلولان بدون محدودیت

وی با بیان اينکه افرادی که در این مرکز فعالیت دارند بیشتر کسانی هستند که با آسیب‌های اجتماعی مواجه شدند، گفت: حتی افراد دارای اوتیسم و سندروم دان و جسمی حرکتی، ناشنوا و نابینا و ذهنی در این مرکز فعالیت دارند و به طور کلی تمامی قشر از افراد دارای مشکلات جسمانی را دربر‌می‌گیرد.

اسماعیلی عنوان کرد: محصولاتی که افراد معلول می‌توانند تولید کنند بیشتر در راستای صنایع دستی است اما به طور کلی به طور مثال صنایع بسته‌بندی را افراد اوتیسم انجام می‌دهند و فعالیت‌هایی که بیماران سندروم‌دان انجام می‌دهند بسته‌بندی و پیشخوان.داری است.

وی در خصوص نحوه دسترسی به این مراکز اعلام کرد: افراد می‌توانند در سایت دستینه‌کالا ثبت‌نام کنند و شماره تماس‌های خود را وارد کنند تا با آنها ارتباط برقرار  شود.

نظارت بر سامانه ثبت اشتغال در ساری

در این مراسم محمد علی نوبخت فرماندار ساری نیز با بیان اینکه این آیین رونمایی در هنگامی برگزار شده که منتسب به بسیج است و نیز ایام کتاب و کتابخوانی را پشت‌سر گذاشتیم که این خود می‌تواند مبنایی برای خلاقیت باشد، گفت: معلولیت ممکن است محدودیت باشد اما ناتوانی نیست و امروز در آیین رونمایی از کتاب نشان دهنده آن است که امید، صبر و پشتکار، خلاقیت و ایده در این جامعه وجود دارد.

نوبخت با بیان اينکه از آنجایی که در حوزه اشتغال قوانینی به دستگاه‌های اجرایی ارجاع داده شده که باید چندین درصد از بخش‌های اشتغال را به معلولان اختصاص دهند، افزود: لذا این موضوع در بهزیستی و ارگان‌های نظارتی و سامانه ثبت اشتغال که تعهدمان در ساری است پیگیر هستیم.

به گفته وی، تعهد اشتغال در سامانه ثبت اشتغال در ساری ۹ هزار و ۶۲۷ نفر است که از این تعداد حدود ۷ هزار نفر اشتغال آنان رفع شد.

فرماندر ساری  یادآور شد: در حال پیگیری برای تامین تسهیلات و امکانات لازم برای معلولانی که تمایل به کارآفرینی دارند  هستیم، تلاش می کنيم شرایط را نسبت به گذشته بهتر کنیم تا فعالیت در زمینه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این افراد را در جامعه شاهد باشیم.

این مسئول اجرایی دولت در ساری ، یادآور شد: هنگامی که این همه انگیزه و امید توسط معلولان را شاهد هستیم، امیدی در دستگاه‌های اجرایی ایجاد می‌شود تا در این راستا بیشتر فعالیت داشته باشیم.

 

هجه عشق کتابی برای رسیدن به امید

امید درخشان نویسنده کتاب “هجه عشق” نیز در این مراسم درباره کتاب خود می‌گوید: این کتاب از مجموعه اشعاری با محوریت صلح تشکیل شده است.

درخشان هدفش را از نوشتن این کتاب، بیان واقعیت‌هایی در زمینه صلح دانست و افزود: انسان می‌تواند به موعود خود برسد و این عدم آگاهی موجب شده که جامعه امروزمان به این مرحله برسد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه با آگاهی بخشی می‌توان بخش اعظمی از جامعه را به آگاهی رساند، عنوان کرد: امیدواریم به هدفمان که همان تشکیل جامعه آرمانی است دست یابیم.

نویسنده کتاب “هجه عشق” با اشاره به اینکه این کتاب در ۱۴۰ صفحه است و در مرحله چاپ دوم قرار دارد، یادآور شد: انتشارات شرق چاپ این کتاب را انجام داد‌.

وی درباره مشکلات در حوزه نشر کتاب، گفت: در زمینه نشر کتاب در چاپ اول با مشکلاتی مواجه بودیم که برای نوبت چاپ دوم با حمایت‌هایی که صورت گرفت بخش زیادی از این گره‌ها باز شد.

درخشان برای تشویق افراد معلول به سمت فعالیت ، گفت: اگر جامعه افراد دارای معلولیت را بپذیر و نگاه خود را نسبت به این قشر تغییر دهد، بسیاری از موانع رفع خواهد شد به طور مثال برخی از افراد دچار انزوا شده بودند و از حضور در جامعه دوری می‌کردند که با آگاهی بخشی به آنان، این افراد را با حمایت معنوی توانستیم وارد جامعه کرده تا بتوانند خودشان را پیدا کنند.