تغییر نگرش محیط زیستی برای توسعه کشور لازم است

مدیرکل دفتر پایش فراگیر محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه در شهرهای شمالی هم ریزگرد وجود دارد، گفت : باید کاملا نگاه خود را به محیط زیست به عنوان یک الزام برای توسعه کشورمان تغییر دهیم.

فاطمه عربی: احمد طاهری عصر امروز در همایش صنعت، معدن و محیط زیست با اذعان بر اینکه ما در کشوری زندگی می کنیم که سالانه ۲/۶ میلیارد دلار در پایتخت از آلوگی هوا آسیب می بیند، اظهار کرد : برآورد ها برای دیگر شهرهای کشورمان به درستی انجام نشده و ما داریم از آلودگی هوا در مازندران هم متاثر می شویم.

وی افزود : سالانه بیش از ۲۰ هزار نفر در کشور و ۶ هزار نفر در پایتخت در اثر ذرات معلق جان خود را از دست می دهند و بیش از ۵ میلیون هکتار منشاء ریزگرد داخلی و بیش از ۲۷۰ میلیون هکتار کانون ریزگرد خارجی را در کشورمان داریم.

طاهری شرایط آلودگی کشور را فراتر از حد ابتدایی و نرمال دانست و ذکر کرد : حتی در شهرهای شمالی کشورمان شاهد ریزگرد هستیم که این موضوع نشان دهنده این است که باید کاملا نگاه خود را به محیط زیست به عنوان یک الزام برای توسعه کشورمان تغییر دهیم.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر محیط‌ زیست کشور با اعلام اینکه نباید گام های اشتباهی که در گذشته بدون توجه به محیط زیست و فقط برای توسعه صنعتی انجام دادیم را تکرار کنیم، یادآور شد : این تغییر نگرشی که به محیط زیست در کنار توسعه صنعت اتفاق افتاده است موجب تغییراتی در سطوح قانون گذاری کشور شده است.

او بیان کرد : یک اقدام بسیار قابل تحسینی که مجلس شورای اسلامی و هیئت وزیران برای ماده ۲۷ قانون مالیات و ارزش افزوده لحاظ کردند این است که اگر صنعتی اقداماتی در راستای کاهش آلایندگی انجام دهد و هزینه ای برای آن پرداخت کند ، این هزینه از عوارض آلایندگی آن واحد کسر می شود.

این مسئول اظهار کرد : اگر صنعتی تمام هزینه ها را پرداخت کند و منجر به کاهش آلایندگی نشود، قانون گذار این هزینه را به عنوان هزینه مالیاتی می پذیرد.

عطاالله کاویان پور مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه بازیافت و بازگشت پلاستیک های زخیم بهتر انجام می شود ، گفت : پلاستیک های نازک و سبک وزن بازیافت سخت و سنگینی دارند .

وی با عنوان اینکه تمامی کشورهای دنیا در حال تلاش برای حل این موضوع هستند، افزود : در کشور ما سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن پلاستیک تولید می شود.

کاویان پور تصریح کرد : در چندماه اخیر از چند صنایع استان که در بخش پلاستیک فعال هستند بازدید کردیم و برخی از آنها صفر تا صد زنجیره را در اختیار دارند که این موضوع برای استان فرصتی است تا این صنایع تقویت شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه امروزه مشکلی که دنیا با آن مواجه است ، مسئله آب است، ادامه داد : اگر قرار است تعداد دفعات استفاده از کیسه های پارچه ای کم باشد بهتر است از کیسه های پلاستیکی استفاده کنیم.

او اظهار کرد : برای تولید کیسه ای که از جنس نخ و پنبه باشد ، آب و انرژی زیادی صرف می شود و ۱۱۰ بار استفاده از یک کیسه پارچه ای ، معادل ۴ بار استفاده از کیسه پلاستیکی است.

این مسئول خاطرنشان کرد : استفاده از کیسه پلاستیکی از لحاظ محیط زیستی به صرفه تر و برگشت پذیری آن بهتر است.