نابینایان چشم‌انتظار احیای اشتغال در تلفن‌خانه ادارات

گروه اجتماعی-زهرا اشکیود: عصای سفیدی که در دستان نابینایان دیده می‌شود که هر چند خود نمی توانند ببینند اما این عصا راهنمای آنان است. نابینایان توانمندانی هستند که هیچ محدودیتی نمی‌تواند مانع فعالیت و پیشرفتشان باشد.لذا باید درزمینه اشتغال و روابط اجتماعی آنان توجه ویژه ای شود . مدیرعامل کانون نابینایان استان مازندران در گفتگو […]

1

گروه اجتماعی-زهرا اشکیود: عصای سفیدی که در دستان نابینایان دیده می‌شود که هر چند خود نمی توانند ببینند اما این عصا راهنمای آنان است. نابینایان توانمندانی هستند که هیچ محدودیتی نمی‌تواند مانع فعالیت و پیشرفتشان باشد.لذا باید درزمینه اشتغال و روابط اجتماعی آنان توجه ویژه ای شود .

مدیرعامل کانون نابینایان استان مازندران در گفتگو با حرف با اشاره به اینکه متاسفانه دستگاه‌ها پستی به عنوان تلفن خانه را در دستگاه‌های اجرایی حذف کردند ، اظهار داشت : این پست در دستگاه های اداری می تواند زمینه جذب بسیاری از نابینایان را فراهم کند که از سازمان مدیریت برنامه ریزی استانداری مازندران تقاضا داریم که پیاممان را به دکتر نوبخت و رئیس سازمان اداره استخدامی کشور برسانند تا این پست بار دیگر راه‌اندازی شود.

سید مهدی مسلمی درباره توانمندی نابینایان، عنوان کرد: نابینایان بسیار توانمند هستند و در حال حاضر نیز نابیناهایی داریم که وکیل پایه یک دادگستری استان است و حتی نابینایی در کنکور ۹۶ رتبه ۸۵ را در کنکور سراسری کسب کرد. نابیناهایی هم هستند که سفالگری می‌کنند.

وی مهم‌ترین مشکل افراد نابینا را اشتغال دانست و تصریح کرد: در طی نشست‌هایی که با مسئولان برگزار شد مکرر اعلام کردیم با توجه به آنکه در این استان بیمارستان فراوان است و اگر هر بیمارستانی سه نابینا را به عنوان پست اپراتور جذب کند ؛ بسیاری از مشکلات اشتغال نابینایان حل می‌شود.

مدیرعامل کانون نابینایان استان مازندران افزود: در بیمارستان رازی یک نفر نابینا به عنوان اپراتور جذب شد و من همچنین تشکر می‌کنم از آنان و نیز شهردار فعلی و رئیس شورای شهر سابق قائم‌شهر که برای یک نابینا شغل ایجاد کردند.

وی تأکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان و مدیریت درمان همت کنند و حتی بیمارستان‌های خصوصی می‌توانند تلفن خانه را راه‌اندازی کرده تا این افراد مشغول به کار شوند.این نابینا گفت: این افراد توانایی شماره گیری را سریع انجام می‌دهند و حتی شماره‌ها را به سرعت حفظ می‌کنند.وی ادامه داد: نابیناهایی که ازدواج کرده بودند به دلیل بیکاری با توجه به آنکه آنان فرزند نیز داشتند اما زندگیشان متلاشی شد.

مدیرعامل کانون نابینایان استان مازندران، گفت: نابینایی ناتوانی نیست و معلولیت محرومیت نیست بنابراین از مسئولان تقاضا داریم تا نگاه ویژه‌ای در زمینه اشتغال این افراد داشته باشند.

سید مهدی مسلمی همچنین ضمن تبریک روز عصای سفید با اشاره به جشنواره عصای سفید در روز ۲۵ مهرماه در بابلسر و هدف  از برگزاری این جشنواره، گفت: باید افراد نابینا بیشتر در کنار هم باشند و از آنجایی که آنها بیشتر منزوی هستند چنین روزهایی می‌تواند بهانه‌ای باشد تا این افراد اجتماعی‌تر شوند و دوستان جدیدی پیدا کنند.  افزود: امسال این مراسم در بابلسر برگزار می‌شود تا تمامی افراد سراسر استان مسافت کمتری را طی کنند.وی تصریح کرد: در این برنامه ضمن تقدیر از مدیرکل بهزیستی مازندران که نگاه ویژه ای به جامعه معلولان دارند از نابینایان موفق تجلیل می شود . وی یادآور شد: همچنین در کنار برگزاری این مراسم نمایشگاه توانمندی از معلولان را در استان را خواهیم داشت.

مدیرعامل کانون نابینایان استان مازندران، بیان کرد: از تمامی مسئولان در این برنامه دعوت می‌کنیم تا در این مراسم شرکت کنند.مسلمی گفت: استان مازندران تا پایان مرداد ۹۷ طبق آمار سازمان بهزیستی حدود ۵ هزار و ۸۰۰ نابینا در استان هستند که این افراد به دلایل مختلف از جمله مادرزادی ویا بر اثر دیابت و یا تصادف نابینا شدند.