فرصت های و چالش های پیش روی کسب و کارهای دیجیتال

کسب وکارهای دیجیتال یا اینترنتی اگرچه پدیده های نوظهوری به شمار می روند اما به سرعت در حال گسترش هستند به گونه ای که کارشناسان پیش بینی می کنند ظرف یک تا 2 دهه آینده جای بسیاری از مشاغل فیزیکی را می گیرند. مزایایی چون صرفه جویی در وقت، انجام سریع و کم هزینه کارها، […]

کسب وکارهای دیجیتال یا اینترنتی اگرچه پدیده های نوظهوری به شمار می روند اما به سرعت در حال گسترش هستند به گونه ای که کارشناسان پیش بینی می کنند ظرف یک تا 2 دهه آینده جای بسیاری از مشاغل فیزیکی را می گیرند.

مزایایی چون صرفه جویی در وقت، انجام سریع و کم هزینه کارها، جلوگیری از رفت و آمدهای اضافی کسب وکارهای نو را برای بسیاری از مردم جذاب کرده است. با این وجود شرکت های فعال در این حوزه در داخل کشور از جمله قزوین با مشکلات و موانع مختلفی از جمله خلاء های قانونی، نوسانات بازار، کمبود نیروی انسانی و ضعف در آموزش مدیریت و کارکنان روبرو هستند که تقویت و توسعه آنها را با کندی مواجه کرده است.

چنین شرایطی توجه به ساماندهی و حمایت از این گونه کسب و کارها و حل موانع پیش روی آنها را توسط دولت و نهادهای حاکمیتی ضروری می سازد. به منظور بررسی ظرفیت ها، چالش ها و موانع رونق کسب و کارهای دیجیتال و ارایه راهکارهای لازم درباره توسعه این دسته از کسب و کار؛ میزگردی با حضور سعید پورایمانی مدیر مرکز دیجیتال استان قزوین، علیرضا خدابخش و « آرمین آچاک» از فعالان کسب وکارهای مجازی برگزار شد.

**کمبود نیروی انسانی ماهر

علیرضا خدابخش که از سال 82 فعالیت خود را در زمینه کسب و کارهای اینترنتی در قزوین آغاز کرده ، پیرامون نقش ایده ها و طرح ها در موفقیت یا شکست یک کسب و کار اینترنتی و دیجیتال گفت: در این حوزه اگر یک طرح و ایده نو، خلاقانه و دارای بازار و مخاطب قابل توجه باشد می تواند موفق باشد در غیر این صورت در همان مراحل ابتدایی با شکست مواجه می شوند. عضو هیات مدیره شرکت سامانه ارتباطات قاصدک که رزرو و فروش بلیط هواپیما از قزوین به سراسر کشور و دریافت سفارش و پخش غذای رستوران ها را به شکل اینترنتی به عنوان جزئی از فعالیت های خود دنبال می کند، گفت: چند مانع مهم در توسعه و رونق کسب و کارهای دیجیتال در کشور وجود دارد که بعضی از آنها در سطح شهرستان ها بیشتر به چشم می خورد. به گزارش ایرنا، وی، کمبود نیروی متخصص در شهرستان ها را یکی از این موانع عنوان کرد و افزود: در قزوین کسانی که وارد این حوزه شده اند آموزش های لازم را ندیده اند هرچند که در مقابل افراد زیادی داریم که وارد دانشگاه نشده اند اما تخصص بسیار بالایی دارند. وی، مشکل مدیریتی را نیز از جمله دیگر موانع رونق کسب و کارهای دیجیتال دانست که هم در سطح کلان و هم در سطح شرکت ها وجود دارد تا جایی که خود شرکت ها نمی دانند با چه طرح کسب و کاری شروع به کار کرده و فعالیت کنند و تجربه مشخصی هم در این خصوص ندارند.

وی گفت:در حال حاضر تعداد زیادی کسب و کارهای اینترنتی در کشور وجود دارد اما تنها تعداد محدودی از آنها موفق می شوند و علت موفق نشدن هم این است که که مدیران شرکتها سیاست‌گذاری و راهبرد درست و مشخصی از کار خود ندارند.

**لزوم حمایت از شرکت های فعال

عضو هیات مدیره شرکت سامانه ارتباطات قاصدک گفت: با توجه به سرعت پیشرفت علم و تحول در زندگی بشر، لازم است تا دولت برای حمایت جدی از فعالیت های اقتصادی در حوزه دیجیتال برنامه ریزی های جدی و عملیاتی داشته باشد.

خدابخش با بیان اینکه در کشور ما بیشتر از خروج برندها، ورود برند مطرح بوده است،گفت: نه تنها در کسب و کارهای دیجیتال بلکه در تمام محصولات، برندهای خارجی با ورود به کشور و گسترش بازار خود در نهایت برندهای داخلی را زیر سئوال برده و آنها را ناتوان می سازند. خدا بخش گفت: در سطح استانی نیز وضع همین گونه است و با ورود یک برند کشوری، برند استانی نیز دچار تهدید و مشکل می شود که در این جا لازم است مسئولان محلی به کمک برندهای منطقه بشتابند و اجازه نابودی آنها را ندهند.

**کسب وکارهای دیجیتال بزودی دنیا را احاطه می کنند

آرمین آچاک از دیگر فعالان کسب و کارهای دیجیتال که تحصیلات خود را در رشته گردشگری و بازاریابی گردشگری تا مقطع دکتری انجام داده و نخستین شرکت خشکشویی آنلاین در قزوین را نیز راه اندازی کرده است،گفت: کسب و کارهای اینترنتی در حال باز کردن جای خود در بین مردم هستند به این ترتیب که شرکت ما در مدت کوتاهی پس از تاسیس روزانه بین 20 تا 30 سفارش دریافت می کند. وی که برای سرمایه گذاری در این حوزه جدای از راه اندازی خشکشویی، حدود 180 میلیون ریال هزینه کرده تا نرم افزار خاص فعالیت آنلاین خود را تهیه کند، معتقد است امروزه دیگر هر کشوری برای پیشرفت خود باید لزوم حضور کسب وکارهای دیجیتال را بپذیرد چرا که در حال حاضر بعضی محصولات تنها با حضور در حوزه دیجیتال می توانند برای خود مشتری کسب کنند و بزودی این گونه کسب وکارها دنیا را احاطه خواهد کرد.

وی همچنین گفت: در حال حاضر به ویژه در حوزه خدمات، سفارشات حضوری کاربرد زیادی ندارند و بیشتر از طریق نرم افزارها امکان تحقق دارند و پیش بینی می شود ظرف 10 سال آینده خیلی از مشاغل حوزه خدمات مانند آژانس های مسافرتی که جنبه فیزیکی دارند، از بین بروند.

** خلاء های قانونی، مانعی پیش روی رونق کسب و کارهای دیجیتال

مدیر مرکز دیجیتال استان قزوین در ادامه به ضعف حمایت از شرکت های اینترنتی اشاره کرد و گفت: یکی از مسایل پیش روی این شرکت ها خلاء های قانونی است که باید آنها را رفع کنیم. وی اضافه کرد: شرکت های فعال در حوزه کسب وکارهای دیجیتال برای چند نفر اشتغال زایی داشته اند، اما اداره کار در هنگام ثبت و تایید از آنها می خواهد نیروی انسانی در هنگام حضور بازرسان آنها به صورت ملموس و فیزیکی مشغول کار باشند و یا نماینده بیمه زمانی بیمه نیروی انسانی را تایید می کند که این افراد درکارگاهی مشغول فعالیت باشند در حالی که کسب و کارهای اینترنتی چنین ویژگی هایی ندارند. پورایمانی خاطرنشان کرد:از مسئولان تقاضا می شود اگر این مسایل ناشی از ضعف قوانین و یا ضعف در اجرای قوانین است نسبت به اصلاح آن تدبیری بیندیشند چرا که تا چند سال آینده کسب و کارهای اینترنتی به صورت گسترده تری، وجه غالب اشتغال را دربرخواهد گرفت. وی اظهار کرد: باید اذعان کرد که برای اشتغال زایی، تلاش در حمایت از کسب و کارهای دیجیتال شاید کم هزینه تر و موفق تر از کسب و کار صنعتی باشد.