حرف بررسی می‌کند: یک بام و دو هوای سفرهای نوروزی با کرونا

گروه اجتماعی | طرح سهمیه‌بندی بنزین به همراه تغییر در نرخ آن از ۲۴ آبان‌ماه اجرایی شد. بر این اساس سهمیه اختصاص یافته به خودروهای شخصی بنزینی ۶۰ لیتر و دوگانه سوز ۳۰ لیتر تعیین شد. قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای ۱,۵۰۰ تومان و نرخ هر لیتر بنزین آزاد سه هزار تومان شد. از همان […]

گروه اجتماعی | طرح سهمیه‌بندی بنزین به همراه تغییر در نرخ آن از ۲۴ آبان‌ماه اجرایی شد. بر این اساس سهمیه اختصاص یافته به خودروهای شخصی بنزینی ۶۰ لیتر و دوگانه سوز ۳۰ لیتر تعیین شد. قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای ۱,۵۰۰ تومان و نرخ هر لیتر بنزین آزاد سه هزار تومان شد.

از همان زمان رسانه‌ها پس از سهمیه بندی بنزین درصدد اختصاص سهمیه‌ای ویژه سفرهای نوروزی بودند سفرهایی که حالا با چالش کرونا مواجه شده و با وجود اینکه دو هفته مانده به شروع ایام نوروز اما هنوز مشخص نیست ایرانی‌ها بتوانند به سفر داخلی بروند و یا نه.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۹ گفته: طبق مصوبه این کمیسیون ۶۰ لیتر بنزین برای ایام نوروز در نظر گرفته می‌شود.

جبار کوچکی نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به جلسه امروز کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹، گفت: جلسه امروز کمیسیون تلفیق بودجه جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در صحن علنی مجلس برگزار شد.

وی با اشاره به مصوبات امروز کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹، افزود: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق، ۶۰ لیتر سهمیه بنزین نوروزی به خودروها اختصاص می یابد.

عضو کمیسیون تلفیق تاکید کرد: بر این اساس اگر طبق روال گذشته سهمیه بنزین برای هر ماه ۶۰ لیتر باشد بر اساس این مصوبه بنزین در فروردین ماه و برای عید نوروز ۱۲۰ لیتر خواهد بود.

کوچکی نژاد افزود: همچنین بر اساس یکی دیگر از مصوبات به دولت مجوز داده شد که با استفاده از زمین های در اختیار خود، در قالب مشارکت با بخش خصوصی یا غیردولتی، شرایط لازم برای تولید و عرضه واحدهای مسکونی با هدف کاهش قیمت تمام شده مسکن را فراهم کند.

وی گفت: بر اساس یکی دیگر از مصوبات کمیسیون تلفیق شرکت ملی نفت ایران مجاز است تا سقف بدهی ارزی سررسید شده این شرکت به بانک مرکزی و بانک های سپه و ملت، به این بانک ها نفت خام تحویل دهد.

کوچکی‌نژاد بیان کرد بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق قرار بر این شد که در ایام عید و ایام تابستان ۶۰ لیتر به سهمیه بنزین خودروها اضافه شود. به این معنا که در این ایام علاوه بر ۶۰ لیتر سهمیه ای که همواره وجود دارد خودروها ۶۰ لیتر دیگر هم دریافت کنند، پس در این ایام ۱۲۰ لیتر سهمیه بنزین دریافت می کنند.

در کنار سهمیه بنزین، آغاز پیش فروش بلیط قطارها واتوبوس های مسافربری نیز گلایه فعالان بهداشتی را در پی داشته است.

پیش فروش بلیت‌های نوروزی ناوگان عمومی مسافربری جاده‌ای از امروز (۱۲ اسفند) به صورت حضوری و غیرحضوری آغاز شد.

«داریوش باقر جوان» مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر این سازمان با بیان این مطلب اظهار داشت: پیش فروش اینترنتی بلیت از طریق سایت‌های اینترنتی، سایت‌های استانی و سایت‌های اختصاصی شرکت‌های حمل و نقل مسافر انجام می‌شود.

 وی افزود: پیش فروش حضوری بلیت در محل پایانه های عمومی مسافر و همچنین دفاتر مرکزی و دفتر فروش بلیت سطح شهر شرکت‌های مسافربری برای سرویس‌های هر شرکت و در صورت نیاز با دایر شدن تعداد مناسبی از دفاتر متمرکز در سطح شهر و تعیین ساعات کار مناسب و کافی برای آنها، به طور مشترک انجام و نظارت کافی بر نحوه عملکرد آنها توسط ادارات کل استان اعمال می شود.

 باقرجوان گفته است: فروش و پیش فروش بلیت و اعزام سرویس‌های اتوبوسی باید با رعایت قواعد شبکه سیر و فقط در قالب شبکه سیر هر شرکت مسافربری باشد.

همچنین برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا در پایانه‌های مسافربری و ناوگان اتوبوسی تمهیدات لازم از طریق هماهنگی با تشکل های صنفی بخش حمل و نقل مسافر و شرکت‌های مسافربری انجام شده است.