تجمع سپرده گذاران کاسپین در ساری

وضعیت مبهم سود و سپرده مردم گروه اقتصادی – حسین زحمتکش : متاسفانه چند روزی است که شاهد تجمع سپرده گذاران  در مقابل موسسه کاسپین یا همان تعاونی مالی عام کشاورزان مازندران در ساری هستیم. بیشتر مردمی که به این شعبه مراجعه می کنند سپرده گذاران موسسه منحله فرشتگان هستند که پس از عدم دریافت […]

وضعیت مبهم سود و سپرده مردم

گروه اقتصادی – حسین زحمتکش : متاسفانه چند روزی است که شاهد تجمع سپرده گذاران  در مقابل موسسه کاسپین یا همان تعاونی مالی عام کشاورزان مازندران در ساری هستیم. بیشتر مردمی که به این شعبه مراجعه می کنند سپرده گذاران موسسه منحله فرشتگان هستند که پس از عدم دریافت سپرده اصلی به نشانه اعتراض به شعبه مرکزی موسسه کاسپین مراجعه کردند. موسسه کاسپین از هشت تعاونی و موسسه ادغام شده تشکیل شده است، البته قبل از اینکه تمامی این موسسه ها با هم ادغام شوند بانک مرکزی مجوز فعالیت آن را صادر کرد. در ادامه روند نقل و انتقالات املاک فرشتگان به موسسه کاسپین به کندی پیش رفت به گونه ای که سپرده گذاران موسسه فرشتگان به دلیل عدم دریافت وعده های بیان شده خواهان برداشت سپرده های خود شدند و اینگونه بحران در موسسه کاسپین آغاز شد.

تعاونی عام کشاورزان مازندران نیز با مدیرعاملی عیسی بابایی قبل از آنکه این تعاونی به موسسه کاسپین منتقل شود خود را سرپرست منطقه ای معرفی کرده و فراخوان جذب سپرده در تمامی شعبه ها داد. در حال حاضر دو مرکز به عنوان رسیدگی به مشکلات سپرده گذاران معرفی شده اند که یکی از آن ها شعبه مرکزی تعاونی عام کشاورزان در میدان امام(ره) ساری است.

برای آگاهی بیشتر به سراغ مردم معترض در روبروی موسسه کاسپین یا همان تعاونی عام کشاورزان ساری رفتم.

شایان ذکر است سپرده گذاران تاکید کردند نامی از آن ها برده نشود. یکی از افرادی که مبهوت به مردم نگاه می کرد، گفت: من از سپرده گذاران تعاونی عام کشاورزان هستم و نمی دانستم که موسسه کاسپین دچار مشکل شده است، در حال رد شدن از مسیر بودم که قضیه را متوجه شدم، واقعا مات و مبهوت هستم.

* نمی توانیم از حساب خود برداشت کنیم

در این بین یکی دیگر از سپرده گذاران بیان کرد: 6 ماه است نمی توانیم از حساب برداشت کنیم، گفته اند حتی سود پرداخت شده هم به حساب واریز می شود و نمی توانیم برداشتی داشته باشیم!!  وی گفت: همه ی مردمی که جمع شده اند از موسسه فرشتگان هستند، به ما گفتند به ترتیب حروف الفبا به موسسه کاسپین ساری بروید تا آنجا تعیین شود که چه زمانی پول شما پرداخت می شود!

*چرا سرمایه مردم را بر نمی گردانند؟

پیرزنی نیز در گوشه ای نشسته بود و مدام با حالت ناراحتی می گفت: من تمام سرمایه ام 25 میلیون تومان است که در این موسسه سرمایه گذاری کردم اما به من می گویند 30 درصد از سود پولت را کم می کنیم و 10 درصد از اصل سپرده را هم نمی دهیم!!

مردمی که در اطراف موسسه جمع شده بودند از تمامی شهرستان های استان آمده بودند، مردم از بهشهر تا آمل به ساری آمده بودند تا پیگیر مطالبات خود شوند. جالب اینجاست برخی از سپرده گذاران تا 400 میلیون تومان نیز سپرده گذاری کرده بودند و وضعیت سپرده آنان نامشخص بود.

*سپرده های زیر 10 میلیون تومان را می دهند

سپرده گذاری نیز در این خصوص اظهار کرد: به مردم می گویند سپرده کسانیکه زیر 10 میلیون تومان حساب دارند پرداخت می شود و مبالغ بالاتر باید در نوبت پرداخت قرار گیرند. وی افزود: وقتی برای پرداخت حساب های 10 میلیون تومانی چنین وضعیتی پیش آمده و توان پرداخت ندارند چطور می خواهند سپرده بالای 100 میلیون تومان را پرداخت کنند؟

*عمده مشکل مربوط به موسسه فرشتگان است

یکی دیگر از سپرده گذاران با بیان اینکه عمده مشکل مربوط به موسسه فرشتگان است، تاکید کرد: فرشتگان 53 درصد سهام کاسپین را به خود اختصاص داده است، از سهام این موسسه سو استفاده کردند تا مجوز بگیرند.

سپرده گذار دیگری نیز بیان کرد: از خرداد 95 در این موسسه حساب باز کردم، با بانک مرکزی هم تماس گرفتم و تایید کردند که در حال نقل و انتقالات هستند اما مجوز فعالیت دارند. وی افزود: چطور موسسه ای که منحل شده و دارایی های آن هنوز تجمیع نشده است از بانک مرکزی مجوز می گیرد؟ جواب سپرده های مردم را چه کسی می دهد؟

* در6 ماه گذشته نتوانستیم سود را برداشت کنیم

یکی از سپرده گذاران نیز با رد ادعای اخیر برخی رسانه ها مبنی بر هجمه یکباره برای دریافت سپرده ها از موسسه کاسپین و ایجاد بحران ، بیان کرد: از 6 ماه گذشته سود سپرده را به مردم نمی دهند چون پول برای پرداخت ندارند چه برسد به اصل پول که مطالبه جدید مردم است. وی تاکید کرد: قول داده اند سپرده های 10 میلیونی را تا 3 میلیون تومان پرداخت  کنند، چرا اصل پول را نمی دهند؟

*پاسکاری مسئولانه!!

از سپرده گذاری پرسیدم این موضوع را با مسئولان مربوط مطرح کردید؟ وی در پاسخ گفت: مدام در حال نامه نگاری هستیم، به بانک مرکزی نامه زدیم جواب نگرفتیم، با نهاد ریاست جمهوری نامه نگاری کردیم اما بعد از مدتی دوباره ما را به بانک مرکزی حواله دادند. وی تاکید کرد: بانک مرکزی به هیچ وجه پاسخگوی مطالبات مردم نیست.

با توجه به رسیدن دامنه بحران موسسه کاسپین به مازندران انتظار می رود مسئولان استان نسبت به معضل پیش آمده چاره اندیشی بهتری داشته باشند تا شاهد بحران و چالش جدید بانکی در استان نباشیم.