انتشار کتاب معمای قتل یک سرمایه‌دار ساروی

گروه فرهنگی-زهرا اشکیود : کتاب “معمای جنایت” کتاب رمانی جنایی که به همراه چهار اثر جنایی دیگر مجموعه‌ای پنج جلدی از سری رمان‌های پلیسی جنایی را روایت می‌کند. معمای جنایت یک – “معمای قتل آقای احتشام درساری” نام دارد و داستان مرموز و پیچیده قتل یک سرمایه‌دار اهل ساری را روایت می‌کند کارآگاه باهوش و […]

1گروه فرهنگی-زهرا اشکیود : کتاب “معمای جنایت” کتاب رمانی جنایی که به همراه چهار اثر جنایی دیگر مجموعه‌ای پنج جلدی از سری رمان‌های پلیسی جنایی را روایت می‌کند. معمای جنایت یک – “معمای قتل آقای احتشام درساری” نام دارد و داستان مرموز و پیچیده قتل یک سرمایه‌دار اهل ساری را روایت می‌کند کارآگاه باهوش و زیرکی بنام اقبال آرمان از پایتخت برای کشف حقیقت این جنایت به ساری دعوت می‌شود و پس از یافتن کلیدهای معما، پرده از این جنایت هولناک برمی‌دارد. کارآگاه اقبال در هر پنج داستان از راز جنایات اتفاق افتاده پرده برمی‌دارد. این آثار همانند آثار خانم آگاتا کریستی و داستان‌های کارآگاه پوآرو معروف است.

معمای جنایت دو – “قتل در شالیزار ” نام دارد و ماجرای قتل یک فئودال ملاک و زمین‌دار است که قاتلش به شیوه زیرکانه‌ای این پیرمرد ملاک را به قتل می‌رساند اما کارآگاه اقبال کلید معما را می‌یابد و در کمال ناباوری قاتل حقیقی را به دست قانون می‌سپارد.

داستان قتل در شالیزار در شهر کیاکلا (شهرستان سیمرغ) اتفاق افتاده و پای این کارآگاه زبده را به این شهر باز می‌کند.

محمد هادی محمدنیا نویسنده کتاب “معمای جنایت” در گفت و گو با حرف، هدف خود را از نوشتن داستان‌های جنایی، علاقه فراوانش به رمان‌های پیچیده و مرموز دانست و گفت: به دلیل علاقه به داستان‌های پیچیده و پر رمز و راز می‌توانم مسیر داستان را به گونه‌ای پیش ببرم که برای خواننده شبهه ایجاد شود و خواننده را راغب نگه دارد تا پایان داستان درگیر حدس و گمان‌های خود باشد.

محمدنیا افزود: رمان معمای جنایت یک 240 صفحه است و خواننده در طول مسیر داستان در مورد قاتل حقیقی حدس و گمان‌های زیادی می‌زند اما متوجه متهم اصلی نمی‌شود زیرا قاتل فوق العاده زیرکانه اقدام به قتل کرده بود تا اینکه از صفحه 230 کارآگاه به شرح حادثه می‌پردازد و قاتل را به خواننده معرفی می‌کند. وی در مورد استقبال از کتاب، گفت : استقبال تا حدودی مناسب بود و در نمایشگاه کتاب امسال حدود 150 جلد به فروش رسید، ناشر این کتاب انتشارات گوهر اندیشه از ناشرین مطرح و صاحب نام است. امیدوارم در عرصه فرهنگی کشور گامی نو و تازه بردارم چون بر خلاف سایر کشورها در کشورمان نویسنده رمان جنایی به آن شکل وجود ندارد؛ در حالی که در سایر کشورها رمان‌های جنایی از جمله آثار پر فروش و پر خواننده محسوب می‌شود و رمان‌های جنایی مطرح به زبان‌های مختلفی در سطح دنیا چاپ و منتشر می‌شوند از جمله به زبان فارسی که در ایران ما بسیار هم پر فروش و پر طرفدار است. این نویسنده در پاسخ راجع به این موضوع که آیا این داستان‌های حادثه‌ای و جنایی تاثیر نامناسبی بر فرهنگ جامعه خواهد داشت؟ اشاره کرد: آثار جنایی در تمام دنیا با استقبال مواجه می‌شود و نویسنده با خلاقیت خود برای خواننده امکان تفکر و تعمق در مورد حوادث مختلف ایجاد می‌کند و این رمان‌ها نامناسب نیستند.

وی افزود : خانم جی کی رولینگ با نوشتن سری کتاب‌های هری پاتر در تمام دنیا مطرح شد و آثاری که بیشتر درباره جادو و جادوگری و حیوانات ترسناک و تخیلی است آیا فرهنگ مردم دنیا با خواندن این کتاب‌ها و شناختن حیوانات و اشباح هولناک تغییر کرد؟ چرا باید به بهانه‌های واهی ایرانمان، صاحب چنین تمدنی کهن، از قافله دنیا عقب بماند و حرفی برای گفتن نداشته باشد، نمی‌توان به بهانه تاثیر بر روحیات افراد اقدام به نوشتن آثار فاخر و پر طرفدار نکرد.

نویسنده سری کتاب‌های معمای جنایت، تصریح کرد: تاکنون حمایتی از سازمان یا ارگانی نشدم چراکه امیدی هم به حمایت مسئولان نیست و نویسندگان ایرانی همواره از جیب خود مایه گذاشته و چشم امید به یاری مسئولان نبستند و در حال حاضر تمام تلاشم برای یافتن کارگردانی است که علاقه‌مند به ژانر جنایی و معمایی باشد و با تبدیل سری داستان‌ها به سناریوی پرمایه از روی آن فیلم یا سریال ساخته شود مطمئنا از یک داستان جنایی خوب فیلمی جذاب و جالب بعمل خواهد آورد.