از جاودانی تا شالویی؛ تحولاتی با چاشنی مشاعره و انتخابات

ساری- الناز پاک نیا/ مراسم تودیع و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با حضور حسینی معاون وزیر فرهنگ و  ارشاد و قیاسی مدیرکل استان های وزارتخانه در سالن سلمان هراتی ساری برگزار شد.  حسینی معاون مازندرانی وزارت ارشاد تلویحا از رفتن جاودانی ابراز گلایه کرد. زمزمه های حضور جاودانی در انتخابات مجلس استان […]

e37b6b9a-231e-4e65-bb70-b2f232426a42
ساری- الناز پاک نیا/ مراسم تودیع و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با حضور حسینی معاون وزیر فرهنگ و  ارشاد و قیاسی مدیرکل استان های وزارتخانه در سالن سلمان هراتی ساری برگزار شد.  حسینی معاون مازندرانی وزارت ارشاد تلویحا از رفتن جاودانی ابراز گلایه کرد. زمزمه های حضور جاودانی در انتخابات مجلس استان برایش دردسرساز شد و رقبای انتخاباتی اش نخواستند وی باقی بماند و دلایل دیگری که رفتن وی را رقم زد.
جاودانی حضورش در انتخابات را رد نکرد اما حسینی معاون وزیر ارشاد هم گفت که خیلی خوب است که استاندار و نماینده ولی فقیه در استان نامه رضایت و تمایل به ابقای جاودانی را امضا کردند اما به نظر می رسد رقبای انتخاباتی قوی تر بودند.
از آن سو امینی معاون اداره کل ارشاد هم گزینه دیگری در این تغییرات بود که حسینی تلویحا چند بتر تکرار کرد که وی دو روز در هفته به تهران آمد تا به جای جاودانی به کار گرفته شود اما قرعه به نام شالویی افتاد.
محمود شالویی مدیر کل خوزستانی فرهنگ و ارشاد مازندران دستی در حافظ شناسی و مولوی شناسی دارد. رایزن فرهنگی ایران در صربستان بوده و مدیرکلی هنرهای تجسمی وزارت ارشاد را در کارنامه دارد. مردی که به ارتباطات خوب خود با اهالی فرهنگ و هنر می بالید و هر درددلی را با چاشنی شعری از مولوی یا حافظ بدرقه می کرد.

در بدترین زمان مدیرکل شدم

احد جاودانی مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در مراسم تودیع خود با اشاره به اینکه اجازه تهیه گزارش عملکرد را در حوزه کاری ندادیم زیرا همه می دانند چه کردیم، تصریح کرد: مشکلی که در حضور من در مازندران وجود داشت این بود که در زمانی مدیرکل شدم که دستگاه فرهنگی بودجه ای نداشت و این شاید نارضایتی هایی ایجاد کرده بود.
وی درباره تودیع خود گفت: پس از ۱۳ بار تودیع و معارفه دیگر این جلسات برایمان تکراری است. از همه پست ها و استان ها خداحافظی کردم اما از مازندران خداحافظی نمی کنم چون اهل مازندران هستم.
جاودانی با بیان اینکه مخالفتی با برنامه های فرهنگی در استان نداشتیم و تعامل خوبی برقرار بود، افزود:  بیشتر برنامه ها ضابطه ندارد و سلیقه محور است از این رو تعامل نقش مهمی در مدیریت فرهنگ و هنر مازندران دارد.  مازندران استان آرامی است. سعی نکردیم مشکلات مازندران را در وزارتخانه حل کنیم و اعتقاد داشتیم باید خودمان مسایل را پیش ببریم.

قدردانی پرحاشیه از عبوری 

جاودانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در حمایت ها از فرهنگ و هنر از عبوری شهردار ساری قدردانی می کنم اما این حمایت برای من دردساز شده بود و بازخواست شدم، گفت: در مازندران هستم و اگر کمکی بود به دوست خوبم شالویی خواهم کرد.

شالویی تالار مرکزی ساری را سامان دهد

طوسی مدیرکل اجتماعی استانداری مازندران نیز که به عنوان‌نماینده استانداری در این مراسم حاضر بود با اشاره به اینکه کار در حوزه فرهنگی بسیار سخت است و حواشی زیادی دارد، گفت: ما مازندرانی ها خوش استقبال هستیم اما افرادی هستیم که خوبی ها را فراموش نمی کنیم،  بسیاری از اعضای لشکر ۲۵ کربلا در خوزستان آسمانی شدند و این نزدیکی بین دو استان و قرابت ها را بیشتر می کند.
وی با قدردانی از جاودانی در برگزاری جشنواره های مختلف
و نمایشگاه های کتاب، از تیمی که همراهی می کردند تا کارها پیگیری شود نیز قدردانی کرد.
طوسی با اشاره به اینکه از آرزوهای دیرینه مازندران در ساری داشتن تالار مرکزی است و امیدواریم دولت توجه ویژه ای به این حوزه داشته باشد، گفت: این تالار آبروی ساری خواهد بود و مدیرکل جدید به فکر اتمام این طرح باشد.

تغییر را نمی خواستیم

حسینی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی با اشاره به اینکه بهترین تودیعی که به یاد دارم مراسم تودیع خودم از ورزش استان و سخت ترین تودیع این مراسم است؛ تصریح کرد: نمی خواستیم تودیع مدیرکل ارشاد استان را داشته باشیم و جبرا این کار را انجام می دهیم.
وی با بیان اینکه جاودانی در یکی ادارات کل ستاد در تهران انجام ماموریت خواهند داشت، گفت: قدردانی استاندار و  نماینده ولی فقیه در استان از جاودانی زیباست که حتی در زمان تغییر مدیران از وی تقدیر کنند.
وی درباره گزینه های جایگزین وی در فرهنگ و ارشاد مازندران نیز بیان کرد: اگر می خواستیم از گزینه ای از مازندران برای این پست انتخاب کنیم افراد بسیاری شایسته مسولیت بودند. بنای وزارتخانه و دولت این است که از بدنه دستگاه افراد به پست ها منصوب شوند و این دوره هم که چرخش مدیریتی رخ می دهد این بحث لحاظ شد.
همه معاونان و برخی مدیران شهرستان لایق این سمت بودند اما شرایط خاص استان می طلبد به فراخور شرایط جمعیتی انتصاب ها سنجیده تر صورت گیرد‌.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه از ظرفیت های خوب استان می توان استفاده کرد و مازندران با همه گرفتاری هایش میزبان مردم ایران زمین بودن را افتخاری می داند، تصریح کرد:  مردم به لحاظ اجتماعی و اقتصادی تحت فشار هستند، باید استان شاداب داشته باشیم و در برخی مقوله ها سخت برخورد نکنیم و سخت رفتار نکنیم و اتفاقاتی که سبب شادمانی شود را راهنمایی کنیم.
وی با اشاره به مدیرکل جدید فرهنگ. ارشاد اسلامی استان بیان کرد: شالویی حافظ شناس و مولوی شناس است و متخلق به اخلاق هستند. مدیرکل جدید زیاد به مازندران سفر می کنند و از وی می خواهیم خانواده فرهنگ و هنر در کشور که یک خانواده بزرگ هستند را انسجام خوبی دهند.
حسینی افزود:  هیچ اختلافی در فرهنگ و هنر استان ندیدم و همکاری میان استانداری و دستگاه فرهنگ و هنر بسیار ارزشمند  است و باید ادامه دار باشد.
وی به مسایل مربوط به جابه جایی جاودانی نیز اشاره کرد و گفت: می گویند ایشان میخواهد در انتخابات شرکت کند اما به نظر من ایرادی به این کار وارد نیست. در کمیسیون فرهنگی و صحن مجلس دست فرهنگ و هنر خالی است و اگر قرار باشند از اهالی فرهنگ به مجلس راه یابد و بتواند اعتباراتی را جذب کند اشکالی بر ورود وی در این عرصه نیست.اما امروز بسیار زود است در این باره حرف بزنیم اما بنده از ظرفیت خودم استفاده می کنم و اگر باشند کسانی که زبان فرهنگ بدانند مطمینا درمجلس موثر خواهند بود.

شالویی از جنس حافظ و مولوی

محمود شالویی مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران پس از دریافت حکم مسولیت خود با داستانی از ابوسعید ابوالخیر گفت که هرچه می باید گفته شود بیان شد، من هم عملکردی ندارم حرف بزنم و باید سال ها بگذرد تا نتایج فعالیت و عملکرد مدیران خود را نشان دهد.
وی گفت: سال ها می گذرد تا چهره ها شناخته شود به ویژه در حوزه فرهنگ نیز دستاوردهت زود جواب نمی دهد، ده ها سال زمان نیاز است تا بدانیم عملکرد یک فرد چگونه بوده و حیف است حوزه های فرهنگی عمر مدیریت کمی دارند.
شالویی بیان کرد: برای حوزه فرهنگ و هنر نمی توان دستوری تعیین کرد و برخوردها مشخص تر است.
وی با اشاره به فعالیت خود به عنوان رایزن فرهنگی ایران در بلگراد گفت:  در روزهای اخیر سفیر صربستان می خواست برای کاری به مازندران بیاید وقتی فهمیدند به یاری منتقل شدم از ایشان خواستم خواهرخواندگی صربستان و مازندران صورت گیرد همان طور که دراصفهان و فرایبورگ آلمان خواهر خواندگی موجب شد تا هفته های فرهنگی در دو شهر برگزار شود‌.
وی از کمک خود به توسعه زبان فارسی در بلگراد خبر داد و
از دوستی خود با صربستانی ها گفت و گفت که برای ترویج زبان مازندرانی نیز باید تلاش شود.
شالویی بی توجهی ها در حوزه فرهنگ را با شعری از حافظ مثال زد و افزود: رییس مرکز شرق شناسی بلگراد  مهمان من است اما تمام متن سخنرانیش حافظ بود. اینگونه باید ارزش اقدامات فرهنگی گرامی داشته شود.