پروژه نجات بافت فرسوده 37 شهر مازندران/شرایط پرداخت وام ۹ درصدی ساخت خانه

حرف آنلاین: نوسازی و بهسازی بافت فرسوده شهری یکی از محورهای اصلی پروژه بازآفرینی شهری است که از سوی دولت به‌صورت جدی دنبال می‌شود. تا سال 1394 تسهیلات مربوط ساخت مسکن در بافت فرسوده با حمایت دولت از سوی بانک مسکن با سود کم پرداخت می‌شد اما از سال 94 تا 97 به دلیل عدم […]


حرف آنلاین: نوسازی و بهسازی بافت فرسوده شهری یکی از محورهای اصلی پروژه بازآفرینی شهری است که از سوی دولت به‌صورت جدی دنبال می‌شود. تا سال 1394 تسهیلات مربوط ساخت مسکن در بافت فرسوده با حمایت دولت از سوی بانک مسکن با سود کم پرداخت می‌شد اما از سال 94 تا 97 به دلیل عدم پرداخت یارانه از سوی دولت، تسهیلات کم‌بهره متوقف‌شده بود. در سال جاری این تسهیلات با سود 9 درصدی از سوی بانک مسکن و با حمایت دولت قابل پرداخت است. در سال جاری این تسهیلات بر اساس مصوبه دولت در مراکز استان‌ها و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر ۴۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۳۰ میلیون تومان است. سود دوره مشارکت 24 ماهه 9 درصد است و در پایان دوره مانده تسهیلات با سود 13 درصد تقسیط می‌شود.
آمارهای اداره کل راه و شهرسازی مازندران نشان می‌دهد، در راستای اجرای مصوبه هیأت دولت درزمینهٔ پرداخت تسهیلات نوسازی، در سال گذشته سازندگان 1368 واحد مسکونی از تسهیلات 18 درصدی بانک مسکن و 42 واحد نیز از همین تسهیلات بانک سپه در استان استفاده کردند. در سال جاری نیز پس از ابلاغ مصوبه دولت، در سه هفته اخیر 143 واحد به بانک مسکن جهت استفاده از تسهیلات 9 درصدی و 42 واحد مسکونی نیز برای دریافت تسهیلات 18 درصدی به بانک سپه معرفی‌شده‌اند و تا پایان خرداد به‌صورت نامحدود ادامه خواهد داشت.
پیش‌بینی کارشناسان اداره کل راه و شهرسازی مازندران معرفی حدود 2000 واحد تا پایان سال جاری است. مازندران دارای 4800 هکتار بافت فرسوده در 37 شهر است و شهرهای آمل، ساری و قائم‌شهر پیش تاز تشکیل پرونده هستند. اداره کل راه و شهرسازی پس از تشکیل پرونده، واحدهایی که 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند را به بانک معرفی می‌کند و بانک نیز بر اساس ارزیابی کارشناسان، تسهیلات را در چهار مرحله پرداخت می‌کند.

  • پرداخت وام بدون محدودیت
    مدیر امور اعتباری بانک مسکن نیز درباره آخرین وضعیت و شرایط پرداخت تسهیلات ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده به سازنده‌ها گفت: سازنده‌های مسکن در بافت‌های فرسوده شهری نیز می‌توانند مانند سایر سازنده‌ها اقدام به دریافت تسهیلات ساخت از بانک مسکن کنند و هیچ محدودیتی از بابت دریافت تسهیلات ساخت ندارند. محمدحسن علمداری افزود: به این معنا که سازنده‌های بافت فرسوده نیز می‌توانند مانند سایر سازنده‌ها از همه مسیرهای موجود برای دریافت تسهیلات ساخت مسکن استفاده کنند و علاوه بر آن یک مسیر دیگر نیز برای دریافت تسهیلات ارزان‌قیمت ساخت مسکن در محدوده‌های هدف نوسازی و بافت‌های فرسوده شهری به‌صورت اختصاصی و بر اساس قانون برای سازنده‌های مسکن در این محدوده‌ها تعریف‌شده است.
    طبق اعلام بانک مسکن، مدیر امور اعتباری این بانک گفت: در سال‌های قبل عدم اختصاص یارانه از سوی دولت برای پرداخت یارانه سود تسهیلات ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده مانع از دسترسی سازنده‌ها به تسهیلات ارزان قیمت بود اما هم اکنون و بر اساس مصوبه دولت برای اجرای طرح بازآفرینی شهری ۵۰ درصد از نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن معادل ۹ درصد از نرخ سود ۱۸ درصدی از محل وجوه اداره شده در قالب یارانه سود به سازنده‌های واجد شرایط اختصاص می‌یابد و بانک مسکن می‌تواند اقدام به پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به این سازنده‌ها به شرط معرفی از سوی شرکت بازآفرینی شهری کند.
    علمداری با بیان اینکه به دلیل عدم تأمین یارانه سود تسهیلات نوسازی تا قبل از سال گذشته تسهیلات نوسازی در بافت‌های فرسوده عملاً با همان نرخ ۱۸ درصد پرداخت شده است، گفت: با شرایط و تفاهم نامه جدید و به دنبال تأمین منابع پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، تسهیلات نوسازی مسکن پرداخت شده بعد از سال ۱۳۹۷ مشمول دریافت یارانه سود می‌شوند و نرخ سود آن‌ها ۹ درصدی خواهد بود