صفی آباد در انتظار گردشگران !

مانند نگینی در دل جنگل‌های بکر جنوب بهشهر می‌درخشد، رسیدن به آن هفت‌خوان رستم می‌خواهد حتی برای عکس‌برداری، حالا زمزمه‌هایی از رهایی شنیده می‌شود و مردم منتظر بازگشایی و بازدید از زیبای خفته شهر یعنی عمارت «صفی‌آباد» هستند. به گزارش حرف، «دیدار وزیر اطلاعات و استاندار مازندران با هدف بازگشایی صفی‌آباد بهشهر» از آن‌دست خبرهای […]

1
مانند نگینی در دل جنگل‌های بکر جنوب بهشهر می‌درخشد، رسیدن به آن هفت‌خوان رستم می‌خواهد حتی برای عکس‌برداری، حالا زمزمه‌هایی از رهایی شنیده می‌شود و مردم منتظر بازگشایی و بازدید از زیبای خفته شهر یعنی عمارت «صفی‌آباد» هستند.
به گزارش حرف، «دیدار وزیر اطلاعات و استاندار مازندران با هدف بازگشایی صفی‌آباد بهشهر» از آن‌دست خبرهای داغی است که دل‌مان می‌خواهد خیلی زود نتیجه آن را بدانیم.
عمارت صفی‌آباد بهشهر در جنوب و در فاصله یک کیلومتری از مرکز شهر(چهارراه فراش محله) قرار گرفته است، رفتن به این منطقه اگر همراه با مجوز هم باشد نیاز به عبور از هفت‌خوان رستم دارد.
هنوز به‌درستی کسی نمی‌داند چه فعالیت‌هایی در صفی‌آباد صورت می‌گیرد اما همواره این موضوع مطرح بوده است که رفت و آمدهای آن با هدف امنیت همه‌جانبه از این شهر صورت می‌گیرد و شاید بتوان آن را «دیده‌بان شهر» نام نهاد.
بهشهر که در دوره‌های تاریخی به نام‌های «پنج‌هزاره»، «نامیه»، «خرگوران»، «تمیشان» و «اشرف‌البلاد» شهره شده است، پایتخت تابستانی مادر شاه عباس صفوی بوده است، عمارت صفی‌آباد نیز در همین دوران ساخته شده است و یک راه زیرزمینی بین آن و باغ چهل‌ستون اشرف وجود دارد که با هدف در امان بودن از حملات اقوام مهاجم و سایر رفت و آمدهای ضروری ساخته شده است. باغ چهل‌ستون اشرف، چشمه عمارت و باغ تاریخی عباس‌آباد نیز محل رفت و آمدهای خاندان سلطنتی بوده است که آثار آن هنوز پابرجاست، اما عمارت صفی‌آباد تنها نقطه‌ای است که تاکنون پای مردم بهشهر به آن باز نشده است و حتی برای عکس‌برداری و تحقیق درباره آن نیز با محدودیت‌های شدید امنیتی روبه‌رو خواهید بود چه اینکه بسیاری از نویسندگان این دیار برای تکمیل تاریخچه بهشهر هرگز نتوانستند تصویر روشنی از عمارت صفی‌آباد در کتاب‌های خود داشته باشند.
همین محدودیت‌ها موضوع نظامی‌بودن این نقطه را بیش از پیش بر سر زبان‌ها آورد .اکنون حتی اگر مسافری بخواهد به صفی‌آباد برود به او گفته خواهد شد که اجازه ورود ندارید و بهتر است از آن جاده سرسبز و زیبا بالا نروید زیرا با میدان تیر مواجه خواهید شد، مردمی که در نزدیکی صفی‌آباد زندگی می‌کنند دقیقاً می‌دانند که فرزندان آنها باید در چه فاصله‌ای از جاده دسترسی به صفی‌آباد بازی کنند.
اکنون که زمزمه‌های رایزنی برای بازگشایی این منطقه آغاز شده است و استاندار جدید مازندران نیز می‌خواهد طرحی نو در اندازد، مردم منتظر نتیجه هستند، گفته می‌شود که به‌زودی نمایندگانی از وزارت اطلاعات برای بررسی نهایی این درخواست به بهشهر سفر می‌کنند.
موافقت اولیه وزارت اطلاعات برای بازگشایی عباس‌آباد و جداسازی منطقه نظامی و امنیتی از بخشی که قرار است به گردشگری اختصاص داده شود، صادر شده است.
اگرچه در آستانه 87 سالگی ثبت این اثر ملی هستیم (ثبت در دی‌ماه 1310) و قول‌هایی برای بازگشایی آن داده شده است اما باید بدانیم که با یک طرح گردشگری خاص روبه‌رو هستیم، بی‌تردید اگر فکر کنیم که روزی در محدوده عمارت صفی‌آباد بتوانیم آتش روشن کنیم و بساط کباب به‌راه بیندازیم یا تاسیسات گردشگری ساخته شود چندان واقعی به‌نظر نمی‌رسد اما اگر به‌عنوان یک موزه تاریخی طبیعی نگاه کنیم به نتیجه بهتری می‌رسیم.
در این شرایط، زمان ورود و خروج افراد برنامه‌ریزی می‌شود، همه رفت و آمدها مدیریت می‌شود و بازدیدکنندگان در یک فضای خاص و حفاظت‌شده قدم خواهند زد.بازگشایی صفی‌آباد بیش از همه برای پژوهشگران، مورخان، علاقه‌مندان به کنکاش در آثار تاریخی و دانشجویان حائز اهمیت است و این گروه بیش از همه منتظر نتیجه مثبت هستند.
راه دسترسی عمومی به صفی‌آباد از جاده فعلی که مستقیم به بخش نظامی آن منتهی می‌شود، نخواهد بود و برای طرح مسیر فرعی با کمک شهرداری بهشهر در ضلع غربی صحبت شده است.در شهرستان بهشهر 150 محوطه و بنای گردشگری داریم که همه آنها به‌لحاظ طبیعی یا تاریخی و یا هر دو ارزشمند هستند، تمامی طرح‌های گردشگری دارای پیوست زیست‌محیطی هستند، در محوطه صفی‌آباد که ترکیبی زیبا از گونه‌های گیاهی و جانوری و بنای تاریخی دوره صفوی است و هم اینکه بحث نظامی آن مطرح است، وضعیت چند برابر ویژه و خاص است.
از این منظر، اگر بازگشایی صفی‌آباد به نتیجه برسد، نیاز به حفاظت چندلایه از آن داریم؛ هم باید محیط زیست آن را حفظ کنیم، هم بنای تاریخی آن را که یک‌بار احیا شده است و هم باید شرایط امنیتی منطقه را مد نظر داشته باشیم.
نکته مهم این است که در بهشهر با وجود ظرفیت‌های مهم گردشگری تجربیات تلخی را داریم از فراری‌دادن سرمایه‌گذاران به بهانه‌های مختلف تا قوانینی چون ساخت و سازهای رویایی مانند اجبار به استفاده از سازه‌های چوبی و ارتفاع پنج متری!
اگر قرار است بلای ناشی از مدیریت ناصحیح در محوطه و باغ تاریخی عباس‌آباد و سایت‌موزه گوهرتپه را بر سر عمارت صفی‌آباد بیاوریم و آن‌وقت در استرس دریافت کارت زرد باشیم؛ بهتر است صفی‌آباد دست‌نخورده برای آیندگان باقی بماند.
بازگشایی صفی‌آباد سال‌هاست که به مطالبه مردمی تبدیل شده است و حتی افرادی که کاندیدای شورای شهر و نمایندگی مجلس در حوزه انتخابیه بهشهر بودند، از این مطالبه برای تبلیغات انتخاباتی خود استفاده می‌کردند، اکنون زمانی است که فارغ از این ماجراها، تنها باید به مطالبه مردمی توجه شود.