موریانه های بی نظمی بر دیوارهای شهر
گروه اجتماعی در روزهایی که تبلیغات انتخابات کاندیداهای شوراهای اسلامی شهرها در حال برگزاری است، در شهرهای مازندران، دیوارهای شهر جولانگاه پوسترهای کاندیداهاست در حالی که بر طبق قانون انتخابات، چسباندن پوستر و تراکت در دیوارهای شهرها ممنوع است. قرار است کاندیداهای شورای اسلامی شهرها، ناظران اجرای قانون باشند اما به نظر میرسد طرفداران آنها، […]
گروه اجتماعی
در روزهایی که تبلیغات انتخابات کاندیداهای شوراهای اسلامی شهرها در حال برگزاری است، در شهرهای مازندران، دیوارهای شهر جولانگاه پوسترهای کاندیداهاست در حالی که بر طبق قانون انتخابات، چسباندن پوستر و تراکت در دیوارهای شهرها ممنوع است.
قرار است کاندیداهای شورای اسلامی شهرها، ناظران اجرای قانون باشند اما به نظر میرسد طرفداران آنها، باچسباندن پوسترها، دیوارهای شهر را به جولانگاه پوسترها تبدیل کرده اند و چهره نازیبایی به شهرها داده اند. به نظر میرسد شهرداریها که پس از پایان تبلیغات روزهای پرکار تری را برای پاکسازی شهری داشته باشند نیز از وضعیت پیش آمده ناراضی هستند.
چهره زشت شهرها با تبلیغات
مهدی اختیاری شهردار محمودآباد در این باره میگوید: همه ساله این شهرداری در راستای زیباسازی سطح شهر اقدام به رنگ آمیزی و نقاشی تمامی دیوارها و محیطهای عمومی شهر مینماید تا بتواند به این شکل به فضاهای درون شهری روح ببخشد ولی از زمان شروع تبلیغات ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر شاهد برخی بی نظمی و تخلفات تبلیغاتی از سوی برخی کاندیدا هستیم که چهره شهر را زشت و نمای بصری بدی را به شهر تحمیل کرده است.
وی تصریح میکند: انتظار میرود کاندیدای شورای اسلامی شهر که قانون گرایی و زیباسازی را در برنامههای خود برای آبادانی شهر در دستور کار دارند، نسبت به رعایت قانون تبلیغات و پرهیز از چسباندن پوسترها و بنرهای تبلیغاتی بر تیرهای چراغ برق و دیوارهای سطح شهر پرهیز کنند.
شهردار شهر ساحلی محمودآباد بیان میکند: حفظ محیط زیست و پاکیزگی شهر همواره از اولویتهای شهرداری محسوب شده ولی این روزها نیروهای پاکبان روزانه در حال رفت و روب شهر هستند و این حجم از پراکندگی پوسترها در معابر عمومی زیبنده نیست.
تبلیغات نامتعارف جمع آوری میشود
شهردار رامسر نیز با یادآوری قوانین مربوط به تبلیغات کاندیداهای شورای شهرها بیان میکند: بر اساس بند ۲۷ ماده ۵۵ و ۹۲ قانون شهرداریها و بند ۲۵ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران در خصوص ساماندهی نصب تابلوهای الصاق اعلانات در سطح شهر، قوانین و مقررات نصب بنر و تراکت تبلیغاتی، شهرداری مسئول و متولی فعالیتهای تبلیغات محیطی و مرجع صدور مجوز نصب و بهره برداری از پیکرههای تبلیغاتی در نقاط عمومی شهر است و هرگونه برزنت، پلاکارد، داربست، تابلوهای تبلیغاتی بیلبورد، بالون، استند، حجمی دیواری، پشت بام و … تابلوهای معرف کاربری مربوط به اشخاص حقیقی یا حقوقی، دیوارنویسی، پوسترهای کاغذی، برچسب و … باید با مجوز شهرداری نصب گردد در غیر اینصورت شهرداری رأساً نسبت به جمع آوری و یا امحاء موارد یاد شده اقدام خواهد کرد.
احمد خوش قلب با اشاره به اینکه لذا نصب و چسباندن هرگونه بنر فرهنگی، اجتماعی، تبلیغاتی و … بدون اخذ مجوز و هماهنگی با روابط عمومی شهرداری ممنوع و پیگرد قانونی دارد، میگوید: لذا آن دسته از نامزدهایی که پروسه قانونی را در بحث ارائه تبلیغات نامتعارف طی نکنند براساس قانون انتخابات؛ کمیته امحا شهرستان نسبت به جمع آوری داربستها و تبلیغات غیر متعارف آنان اقدام خواهد کرد.
مردم به شناخت واقعی رأی دهند نه تبلیغات
مسعود ردایی شهردار تنکابن نیز از آماده سازی فضای شهری برای انتخابات خبر داده و میافزاید: با تلاشهایی که انجام شده تمامی فضاهای تبلیغاتی در سطح شهر پیش بینی شده و در اقصی نقاط سطح شهر تبلیغات محیطی به منظور فرهنگ سازی و جلب مشارکت مردمی انجام شده است.
وی همچنین میگوید: با توجه به حضور دو تن از کارمندان شهرداری در پروسه انتخاب شورای شهر رعایت اصل بی طرفی برای مجموعه و کارکنانش از اهمیت بسیاری برخوردار بوده که این موضوع مرتباً به واحدهای زیر مجموعه ابلاغ شده است و کوتاهی و قصور در این زمینه قابل بخشش نیست و بر تمامی واحدهای خدمت رسان و اجرایی تاکید کردیم تا خدمات یکسان برای تمامی نامزدها به صورت عادلانه توزیع شود.
وی همچنین تاکید داشت: بخش اعظم آمادگی سازی فضای شهری بر عهده شهرداریها میباشد و موضوعی که همگان میبایست نسبت به آن حساسیت ایجاد کنند بحث توجه به تبلیغات محیطی نامزدهای انتخاباتی و سیمای بصری شهر بوده و تفکرات تبلیغات نامزدهایی که برای قانون گذاری راهی پارلمانهای شهری میشوند نباید از آلوده سازی شهر نشأت بگیرد و همگان باید کمک کنیم فرهنگهای غلط برچیده شود و مردم نه با تبلیغات بصری بلکه با شناخت واقعی از نامزدهای نسبت به انتخاب نماینده اصلح اقدام کنند.
خبرگزاری ایرنا هم در این زمینه نوشته است، با توجه به وضعیت کرونا و لزوم فعالیت در فضای مجازی، نامزدهای انتخابات شورای شهر میتوانستند بخش اعظم فعالیت خود را به فضای مجازی اختصاص دهند. ضمن اینکه در چاپ پوستر، کاغذ کمتری مصرف میشد و شاهد این حجم از آسیب گسترده در چسباندن پوسترهای تبلیغاتی به درختان سطح شهر نبودیم.
کاندیداهایی که با شعار “شهر زیبا”، “طبیب توسعه شهر”، “رای به یاد ماندنی” و مانند اینها وارد انتخابات شدهاند ، از زمان رسمی شروع تبلیغات، اقدامی برای زیبایی شهر انجام ندادهاند تا چراغ راهی برای مردم در انتخاب کاندیدای اصلح باشند.
این روزها در فضای مجازی برخی کاربران با اظهار جملاتی مانند «کسی که به درخت احترام نگذارد به من و شما هم احترام نمیگذارد» ، « کسی که قانون را از اکنون رعایت نمیکند امیدی نیست پس از ورود به شورا، قانون را رعایت کند » یا « درختان شهر در تسخیر برخی نامزدهای انتخابات شورا هستند و زبانی برای دفاع از خود ندارند ، نمیتوانند بگویند بر تنه اشان پوستر نچسبانند» ، در حال واکنش نشان دادن به تخلفات تبلیغات انتخاباتی نامزدهای شورای های شهر هستند..
شاید کاندیداهای انتخابات شورای شهر، درباره تبلیغات انتخاباتی توجیه نیستند، شاید نمیدانند بنر و پوستر را چگونه و کجا باید بچسبانند، شاید با پاک کردن صورت مساله، تقصیر را از گردن خود برداشته و بگویند اعضای ستاد این تخلفات را مرتکب شدهاند؛ اما کسی نمیتواند بگوید که نمیدانست باید از تخریب محیط زیست دست بردارد و به حفاظت از آن بپردازد.
این تخلفات زیست محیطی در حالی اتفاق افتاد که هنوز هفته محیط زیست تمام نشده بود. ۱۶ تا ۲۲ خرداد هفته محیط زیست نام دارد. بسیاری از نامزدهای شورای شهر یک هفته قبل، آغاز هفته محیط زیست را تبریک گفته بودند. حفاظت از محیط زیست نباید به صدور پیام تبریک و توییت زدن و پست و استوری خلاصه شود، در رفتار باید از درختان حفاظت کنیم، درختان قلب شهر هستند و آسیب به درخت، آسیب به جان آدمی است.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0