موریانه های بی نظمی بر دیوارهای شهر

گروه اجتماعی در روزهایی که تبلیغات انتخابات کاندیداهای شوراهای اسلامی شهرها در حال برگزاری است، در ‏‏شهرهای مازندران، دیوارهای شهر جولانگاه پوسترهای کاندیداهاست در حالی که بر طبق قانون انتخابات، ‏‏چسباندن پوستر و تراکت در دیوارهای شهرها ممنوع است.‏ قرار است کاندیداهای شورای اسلامی شهرها، ناظران اجرای قانون باشند اما به نظر می‌رسد طرفداران ‏آنها، […]

گروه اجتماعی
در روزهایی که تبلیغات انتخابات کاندیداهای شوراهای اسلامی شهرها در حال برگزاری است، در ‏‏شهرهای مازندران، دیوارهای شهر جولانگاه پوسترهای کاندیداهاست در حالی که بر طبق قانون انتخابات، ‏‏چسباندن پوستر و تراکت در دیوارهای شهرها ممنوع است.‏
قرار است کاندیداهای شورای اسلامی شهرها، ناظران اجرای قانون باشند اما به نظر می‌رسد طرفداران ‏آنها، باچسباندن پوسترها، دیوارهای شهر را به جولانگاه پوسترها تبدیل کرده اند و چهره نازیبایی به ‏شهرها داده اند. به نظر می‌رسد شهرداری‌ها که پس از پایان تبلیغات روزهای پرکار تری را برای پاکسازی ‏شهری داشته باشند نیز از وضعیت پیش آمده ناراضی هستند.‏

چهره زشت شهرها با تبلیغات

مهدی اختیاری شهردار محمودآباد در این باره می‌گوید: همه ساله این شهرداری در راستای زیباسازی ‏سطح شهر اقدام به رنگ آمیزی و نقاشی تمامی دیوارها و محیط‌های عمومی شهر می‌نماید تا بتواند به ‏این شکل به فضاهای درون شهری روح ببخشد ولی از زمان شروع تبلیغات ششمین دوره انتخابات ‏شورای اسلامی شهر شاهد برخی بی نظمی و تخلفات تبلیغاتی از سوی برخی کاندیدا هستیم که ‏چهره شهر را زشت و نمای بصری بدی را به شهر تحمیل کرده است.‏
وی تصریح می‌کند: انتظار می‌رود کاندیدای شورای اسلامی شهر که قانون گرایی و زیباسازی را در ‏برنامه‌های خود برای آبادانی شهر در دستور کار دارند، نسبت به رعایت قانون تبلیغات و پرهیز از چسباندن ‏پوسترها و بنرهای تبلیغاتی بر تیرهای چراغ برق و دیوارهای سطح شهر پرهیز کنند.‏
شهردار شهر ساحلی محمودآباد بیان می‌کند: حفظ محیط زیست و پاکیزگی شهر همواره از اولویت‌های ‏شهرداری محسوب شده ولی این روزها نیروهای پاکبان روزانه در حال رفت و روب شهر هستند و این ‏حجم از پراکندگی پوسترها در معابر عمومی زیبنده نیست.‏

تبلیغات نامتعارف جمع آوری می‌شود

شهردار رامسر نیز با یادآوری قوانین مربوط به تبلیغات کاندیداهای شورای شهرها بیان می‌کند: بر اساس ‏بند ۲۷ ماده ۵۵ و ۹۲ قانون شهرداری‌ها و بند ۲۵ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای ‏اسلامی کشور و انتخاب شهرداران در خصوص ساماندهی نصب تابلوهای الصاق اعلانات در سطح شهر، ‏قوانین و مقررات نصب بنر و تراکت تبلیغاتی، شهرداری مسئول و متولی فعالیت‌های تبلیغات محیطی و ‏مرجع صدور مجوز نصب و بهره برداری از پیکره‌های تبلیغاتی در نقاط عمومی شهر است و هرگونه برزنت، ‏پلاکارد، داربست، تابلوهای تبلیغاتی بیلبورد، بالون، استند، حجمی دیواری، پشت بام و … تابلوهای معرف ‏کاربری مربوط به اشخاص حقیقی یا حقوقی، دیوارنویسی، پوسترهای کاغذی، برچسب و … باید با مجوز ‏شهرداری نصب گردد در غیر اینصورت شهرداری رأساً نسبت به جمع آوری و یا امحاء موارد یاد شده اقدام ‏خواهد کرد.‏
احمد خوش قلب با اشاره به اینکه لذا نصب و چسباندن هرگونه بنر فرهنگی، اجتماعی، تبلیغاتی و … ‏بدون اخذ مجوز و هماهنگی با روابط عمومی شهرداری ممنوع و پیگرد قانونی دارد، می‌گوید: لذا آن دسته ‏از نامزدهایی که پروسه قانونی را در بحث ارائه تبلیغات نامتعارف طی نکنند براساس قانون انتخابات؛ کمیته ‏امحا شهرستان نسبت به جمع آوری داربست‌ها و تبلیغات غیر متعارف آنان اقدام خواهد کرد.‏

مردم به شناخت واقعی رأی دهند نه تبلیغات

مسعود ردایی شهردار تنکابن نیز از آماده سازی فضای شهری برای انتخابات خبر داده و می‌افزاید: با ‏تلاش‌هایی که انجام شده تمامی فضاهای تبلیغاتی در سطح شهر پیش بینی شده و در اقصی نقاط ‏سطح شهر تبلیغات محیطی به منظور فرهنگ سازی و جلب مشارکت مردمی انجام شده است.‏
وی همچنین می‌گوید: با توجه به حضور دو تن از کارمندان شهرداری در پروسه انتخاب شورای شهر رعایت ‏اصل بی طرفی برای مجموعه و کارکنانش از اهمیت بسیاری برخوردار بوده که این موضوع مرتباً به ‏واحدهای زیر مجموعه ابلاغ شده است و کوتاهی و قصور در این زمینه قابل بخشش نیست و بر تمامی ‏واحدهای خدمت رسان و اجرایی تاکید کردیم تا خدمات یکسان برای تمامی نامزدها به صورت عادلانه توزیع ‏شود.‏
وی همچنین تاکید داشت: بخش اعظم آمادگی سازی فضای شهری بر عهده شهرداری‌ها می‌باشد و ‏موضوعی که همگان می‌بایست نسبت به آن حساسیت ایجاد کنند بحث توجه به تبلیغات محیطی ‏نامزدهای انتخاباتی و سیمای بصری شهر بوده و تفکرات تبلیغات نامزدهایی که برای قانون گذاری راهی ‏پارلمان‌های شهری می‌شوند نباید از آلوده سازی شهر نشأت بگیرد و همگان باید کمک کنیم فرهنگ‌های ‏غلط برچیده شود و مردم نه با تبلیغات بصری بلکه با شناخت واقعی از نامزدهای نسبت به انتخاب نماینده ‏اصلح اقدام کنند.‏
خبرگزاری ایرنا هم در این زمینه نوشته است، با توجه به وضعیت کرونا و لزوم فعالیت در فضای مجازی، ‏نامزدهای انتخابات شورای شهر می‌توانستند بخش اعظم فعالیت خود را به فضای مجازی اختصاص دهند. ‏ضمن اینکه در چاپ پوستر، کاغذ کمتری مصرف می‌شد و شاهد این حجم از آسیب گسترده در چسباندن ‏پوسترهای تبلیغاتی به درختان سطح شهر نبودیم.‏
کاندیداهایی که با شعار “شهر زیبا”، “طبیب توسعه شهر”، “رای به یاد ماندنی” و مانند اینها وارد انتخابات ‏شده‌اند ، از زمان رسمی شروع تبلیغات، اقدامی برای زیبایی شهر انجام نداده‌اند تا چراغ راهی برای مردم ‏در انتخاب کاندیدای اصلح باشند.‏
این روزها در فضای مجازی برخی کاربران با اظهار جملاتی مانند «کسی که به درخت احترام نگذارد به من ‏و شما هم احترام نمی‌گذارد» ، « کسی که قانون را از اکنون رعایت نمی‌کند امیدی نیست پس از ورود به ‏شورا، قانون را رعایت کند » یا « درختان شهر در تسخیر برخی نامزدهای انتخابات شورا هستند و زبانی ‏برای دفاع از خود ندارند ، نمی‌توانند بگویند بر تنه اشان پوستر نچسبانند» ، در حال واکنش نشان دادن به ‏تخلفات تبلیغات انتخاباتی نامزدهای شورای های شهر هستند..‏
شاید کاندیداهای انتخابات شورای شهر، درباره تبلیغات انتخاباتی توجیه نیستند، شاید نمی‌دانند بنر و ‏پوستر را چگونه و کجا باید بچسبانند، شاید با پاک کردن صورت مساله، تقصیر را از گردن خود برداشته و ‏بگویند اعضای ستاد این تخلفات را مرتکب شده‌اند؛ اما کسی نمی‌تواند بگوید که نمی‌دانست باید از ‏تخریب محیط زیست دست بردارد و به حفاظت از آن بپردازد.‏
این تخلفات زیست محیطی در حالی اتفاق افتاد که هنوز هفته محیط زیست تمام نشده بود. ۱۶ تا ۲۲ ‏خرداد هفته محیط زیست نام دارد. بسیاری از نامزدهای شورای شهر یک هفته قبل، آغاز هفته محیط ‏زیست را تبریک گفته بودند. حفاظت از محیط زیست نباید به صدور پیام تبریک و توییت زدن و پست و ‏استوری خلاصه شود، در رفتار باید از درختان حفاظت کنیم، درختان قلب شهر هستند و آسیب به درخت، ‏آسیب به جان آدمی است.‏