جشن مردگان آئینی مقدس در مازندران است

مردم مازندران در جشن مردگان هم سفره شدن با نیاکان و عزیزان از دست رفته شان را مقدس می دانند و هرساله با برگزاری این جشن اصالت و فرهنگ مازنی خود را حفظ می کنند.

به گزارش حرف آنلاین ؛ 26 عید ماه طبری در مازندران در اواخر تیرماه هرسال برگزار می شود و مردم مازندران در هر منطقه با توجه به آداب و رسوم خود این روز را جشن می گیرند.

26 عید ماه طبری معروف به جشن مردگان در مازندران است و این جشن بیشتر در روستاهای این استان برگزار می شود و اهالی روستا در آن روز به مزار عزیزان درگذشته خود می روند و مراسم جشن و شادی را در کنار قبر مردگان برگزار می کنند و عزاداری برای آن ها در این روز معنایی ندارد.

مازندرانی ها جشن مردگان را در زبان طبری جشن 26 نرزما می گویند و این جشن بیانگر وجود انسان های زنده در کنار قبر مردگان است.

در دوره ضحاک به دلیل ظلم و ستم، مردم نمی توانستند برای عزیزان از دست رفته شان عزاداری کنند و پس از پیروزی فریدون بر ضحاک ، مردم با شیرینی به دیدار مزار مردگان خود رفتند و این موضوع دلیل شکل گیری این آئین سنتی کهن در مازندران است. فریدون برای رهایی از ظلم و ستم با ضحاک مقابله کرد.

تاریخچه جشن مردگان

تاریخچه این آئین سنتی به زمان کشته شدن آبتین پدر فریدون به دست ضحاک برمیگردد که پس از بزرگ شدن فریدون و تشکیل سپاهی عظیم از مردان غیور مازندران به نیت انتقام گرفتن قتل پدر خود، توانست ضحاک را شکست دهد و در آن زمان قلمرو ضحاک در کوهی در مقابل امام زاده هاشم جاده هراز قرار داشت و به همین دلیل این مراسم هرسال در 28 تیرماه خورشیدی در مناطق مازندران برگزار می شود.

مردم مازندران در این روز با پختن غذا و پخش شیرینی در بین سایر افراد یاد درگذشتگان خود را زنده نگه می دارند و به زیارت امامزاده ها می روند و طلب آمرزش و مغفرت می کنند.

در این جشن برای زنده نگه داشتن یاد و نام پهلوانان مازندرانی که در آن جنگ کشته شدند ، مسابقات کشتی و ورزش های بومی و اساطیری برگزار می شود و مردم به شادی و سرور می پردازند.

در برخی از روستاهای مازندران از گذشته تا به حال چند روز مانده به 26 عید ماه تدارکات زیادی می بینند و با پختن غذا و تهیه شیرینی و میوه از صبح به مزار درگذشتگان خود می روند و به منظور از پاسداشت ارواح آنان خیرات می دهند.

تبری ها به دلیل اینکه چهارشنبه نداشتند و دوم مردادماه اولین روز نوروز تبری است ، برای برگزاری مراسم چارشنبه سوری در 26 عید ماه چراغ و آتش روشن می کردند تا ارادت خود را نسبت به درگذشتگان خود نشان دهند.

به گونه ای می شود گفت که این روز نیز به معنای به جا آوردن صله رحم است و مردم مازندران ارواح درگذشتگان خود را به این آداب و رسوم دعوت می کنند.

آنها به دلیل اینکه  قبل از نوروز خانه های خود را تمیز می کنند معتقدند که باید قبل از روز جشن مردگان، قبور درگذشتگان خود را غبارروبی کرده و آنهارا با گلاب معطر کنند.

مردم مازندران در جشن مردگان هم سفره شدن با نیاکان و عزیزان از دست رفته شان را مقدس می دانند و هرساله با برگزاری این جشن اصالت و فرهنگ مازنی خود را حفظ می کنند.

در گذشته درحالیکه 5 روز به فرارسیدن نوروز تبری و 26 عیدماه باقی می ماند، با برافراشتن آتش و برگزاری جشنی به همگان اعلام می کردند که آغاز نوروز نزدیک بوده و وقت خانه تکانی و غبارروبی قبور مردگان است.

اعتقادات مردم مازندران در جشن مردگان

مردم مازندران معتقدند که ۱۰ روز مانده به عید نوروز یعنی از ۲۱ عیدماه تبری ارواح نیاکانمان به خانه هایمان می آیند و طلب اطعام می کنند و مرد و زن خانه باید به آنها اطعام دهند و هر چه اطعام دهند آن ارواح در حق افراد زنده دعا می کنند و برکات آنها زیاد می شود.

جشن مردگان به سه روش برگزار می شود که یکی از آن روش ها ” مجمه چاشت ” است که مادران بر سر خود ظرف بزرگی که از غذا پر شده است می گذارند و بر این باورند که هرچقدر شادتر باشند، ارواح درگذشتگان آنها نیز شاد می شوند.

برگزاری مسابقات کشتی لوچو در حاجی شیخ موسی بابل و امام زاده حسن سوادکوه نمادی از قهرمانی نیاکانمان در جنگ های آن دوران دارد و غروب روز 26 عید ماه گیاه وحشی  با نام ‘ گون ‘ به نشانه اعلام برگزاری عید مردگان در سطح روستا چرخانده می شود و مردم در ایوان های خود چراغ و شمع روشن می کنند.

قابل ذکر است ، 26 عیدماه یا جشن مردگان برابر با ۲۸ تیرماه خورشیدی است و از گذشته تا به امروز در اکثر مناطق مازندران برگزار می شود.