۲۰۰ هزار هکتار آتش‌سوزی طی چند سال اخیر

نقش سازمان جنگلبانی در برابر قاچاق و آتش سوزی جنگل چیست؟ رئیس انجمن جنگلبانی ایران، از طرح تنفس جنگل به عنوان تغییر رویکرد یاد کرد و گفت: جنگل ها را بنگاه و منبع چوب رایگان نبینیم.هادی کیادلیری در رابطه با آتش‌سوزی های اخیر در جنگل های شمال از جمله منطقه مرزن‌آباد چالوس با بیان اینکه […]

1

نقش سازمان جنگلبانی در برابر قاچاق و آتش سوزی جنگل چیست؟

رئیس انجمن جنگلبانی ایران، از طرح تنفس جنگل به عنوان تغییر رویکرد یاد کرد و گفت: جنگل ها را بنگاه و منبع چوب رایگان نبینیم.هادی کیادلیری در رابطه با آتش‌سوزی های اخیر در جنگل های شمال از جمله منطقه مرزن‌آباد چالوس با بیان اینکه آتش‌سوزی در منطقه حفاظت‌شده رخ داده است، افزود: این امر اصلا مربوط به طرح تنفس نمی‌شود و افرادی که آن را مرتبط با طرح تنفس می‌دانند باید به‌طور شفاف بیان کنند که این طرح در چه قسمت اشکال و در چه چیزی تاثیر داشته که موجب آتش‌سوزی یا عدم مهار آتش‌سوزی شده است.رئیس انجمن جنگلبانی ایران، با بیان اینکه منشا انسانی آتش‌سوزی به این معناست که ما آدم‌ها درست رفتار نمی‌کنیم، افزود: اگر حتی برنامه‌ای داشته باشیم اما افرادی در جنگل آتش‌افروزی کنند هیچ منبع علمی نمی‌تواند کمک کند.وی با بیان اینکه عامل طبیعی آتش‌سوزی به مدیریت ما باز می‌گردد، گفت: این امر بیانگر آن است که ما برای این طور اتفاقات آماده نبوده و تجهیزات نداریم و برنامه‌ای برای این آشفتگی‌ها و چالش‌ها نداریم.این کارشناس جنگلبانی با اشاره به اینکه آتش‌سوزی در تمام طبیعت رخ می‌دهد و در گذشته هم وجود داشته، ادامه داد: اما اکنون مسئله آن است که شدت و حدت آن و الگوها تغییر کرده که یکی از دلایل آن تغییر اقلیم و گرم شدن هوا و دیگری عدم رعایت مردم است و مردم باید بیاموزند که در چنین شرایطی کوچک‌ترین آتش‌سوزی نباید اتفاق بیافتد.وی با بیان اینکه در مناطقی که آتش‌سوزی رخ داده، شیب بسیار زیاد بوده و امکان بهره‌برداری وجود نداشته است که پس از طرح تنفس بهره‌برداری در آن ممنوع شده باشد یا خیر، افزود: نتیجه ایجاد تغییر در این اکوسیستم سیل و فرسایش است و به‌همین خاطر، از همان ابتدا این نقاط به‌عنوان مناطق حفاظتی مطرح شدند و این امر هیچ ربطی به طرح تنفس جنگل ندارد و اگر فردی آن را به طرح تنفس ربط داده است، درک درستی از طرح تنفس ندارد.

رئیس انجمن جنگلبانی ایران در رابطه با طرح تنفس جنگل گفت: هدف این طرح این است که علاوه بر اینکه تخریب اولیه باید متوقف شود، باید کاملا آماده کمک به این بیمار باشید.

وی با ابراز تأسف از این امر که ما تمام جنگل را در بهره‌برداری چوب آن می‌بینیم، افزود: عده‌ای بر این عقیده‌اند که با توقف بهره‌برداری، قاچاق و آتش‌سوزی در جنگل زیاد می‌شود، با این عقیده پس نقش سازمان جنگلبانی در این زمینه چیست؟کیادلیری ادامه داد: مگر قرار بود نگهداری کل جنگل‌ها را پیمانکاران انجام دهند که با رفتن آنها این معضلات پیش آید؟ اگر اینگونه است، پس کل سازمان جنگل‌ها و ادارات کل را تعطیل کنند تا بار از روی شانه دولت برداشته شود و کل کار به چند پیمانکار تحویل شود اما این امر شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت است.

وی با بیان اینکه طرح تنفس از آسمان به زمین نیامده است، افزود: این طرح به خاطر اکوسیستم‌های بیمار ما اجرا شده و این واژه را یک چهره ماندگار در سال ۸۴ بر آن گذاشته است.وی با بیان اینکه طرح تنفس تازه امسال انجام شده، افزود: این به این معنا نیست که چیزی که اکنون اتفاق افتاده، مربوط به همین اقدام ما بلکه این امر ناشی از عوارضی است که در طی چهل یا پنجاه سال گذشته و با اعمال فشار مضاعف بر اکوسیستم ایجاد شده است.

۴۰ هزار هکتار از شمشادستان ها خشک شد

وی ادامه داد: از سال ۷۵ به این طرف حدود ۳۰۰ هزار هکتار طغیان آفت داشته‌ایم و از سال ۹۰ تا کنون نزدیک به ۴۰ هزار هکتار شمشاد خشک شده است و ربطی به طرح تنفس نداشته است.وی با بیان اینکه برخی کاهش اشتغال را در رابطه با اجرای طرح تنفس جنگل مثال می‌زنند، افزود: کارخانه‌ها مدعی بودند که ما ۱۰ درصد چوب خود را از جنگل‌های شمال بهره‌برداری می‌کردیم با این وصف، چرا برای این ده درصد باید ورشکست شوند؟

کیادلیری خاطرنشان کرد: این هجمه بسیار زیاد برای بازگشت به سمت بهره‌برداری از جنگل، برای ملت منافعی نخواهد داشت بلکه برای یک سری از افراد منافع دارد و این منفعت ملی نیست.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر ۲۰۰ هزار هکتار آتش‌سوزی داشته‌ایم و این امر ربطی به طرح تنفس نداشته است، افزود: اگر آمادگی، تجهیزات، اعتبار و برنامه نداریم از قبل نداشته‌ایم و اینکه مردم ماآگاه و مسئولیت‌پذیر نیستند.

کیادلیری خاطرنشان کرد: ما به‌عنوان کارشناس وظیفه داریم تا بگوییم در حالت بحرانی هستیم و اگر به همین شکل ادامه یابد، کل اکوسیستم شمال کشور از هم می‌پاشد و ما نیز به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار خواهیم شد و آن وقت دیگر کار از کار گذشته است.

*آتش سوزی ها ارتباطی به طرح تنفس جنگل ندارد

وی با بیان اینکه معاونت جنگل‌ها مدعی برنامه هستند، افزود: اما اکنون در خصوص آتش‌سوزی و هر نوع آشفتگی برنامه خاصی نداریم و فعالیت‌ها نیز به دلایل مختلف کامل انجام نمی‌شود و این ارتباطی به برنامه طرح تنفس ندارد.

این کارشناس جنگلبانی با بیان اینکه تمام جنگل به تاراج رفته، درختان قطع شده‌اند وموجودی جنگل‌های شمال به نصف رسیده است، گفت: تأکید بر توقف این امر به ضرر اکوسیستم نیست. وی با بیان اینکه طرح تنفس به‌معنای عدم بهره از اکوسیستم نیست، گفت: اما باید این بهره بر اساس مطالعات علمی، آمایش سرزمینی و ارزیابی توان منطقه باشد و نباید یک نسخه را برای گیلان تا مازندران بپیچیم و کارخانه‌هایی احداث نکنیم که با جنگل‌هایمان سازگار نباشند.

کیادلیری با بیان اینکه ما اول کارخانه را احداث می‌کنیم و بعد به فکر تهیه مواد اولیه آن می‌افتیم، افزود: برای تأمین مواد اولیه به جان درخت‌ها می‌افتیم و برای سرپا نگه داشتن چند کارخانه، کل جنگل‌های شمال را نابود می‌کنیم؛ در کجای دنیا این هزینه را بابت این منفعت می‌دهند؟ کیادلیری در رابطه با دیپلماسی طبیعت، ادامه داد: اگر دنیا تمام راه‌های گفتگو را بر ما ببندد، اما با مخابره احترام ما  به طبیعت در سطح دنیا موجب ایجاد احترام برای ما خواهد شد.