گردشگری دریایی مازندران را دریابید!

حرف آنلاین: سارا ربیعی /اگرصنعت گردشگری دریایی که شامل تفریحات ساحلی، دریایی و زیر سطحی می شود دراستان مازندران رونق گیرد با توجه به اکوسیستم و جاذبه های این استان میلیاردها دلار درآمد و هزاران فرصت شغلی به مازندران هدیه داده می شود. همزمان با پيشرفت تکنولوژي در ساخت کشتي‌هاي بخار در آخرين دهه قرن […]

حرف آنلاین:

سارا ربیعی /اگرصنعت گردشگری دریایی که شامل تفریحات ساحلی، دریایی و زیر سطحی می شود دراستان مازندران رونق گیرد با توجه به اکوسیستم و جاذبه های این استان میلیاردها دلار درآمد و هزاران فرصت شغلی به مازندران هدیه داده می شود.

همزمان با پيشرفت تکنولوژي در ساخت کشتي‌هاي بخار در آخرين دهه قرن 19 تا نخستين دهه قرن 20 و پيدا شدن خطوط بزرگ کشتيراني مثل موريتاني، کوئين ماري، کوئين اليزبت و … تقاضا براي سفرهاي دريايي افزايش يافت و اشکال جديدي از گردشگري دريايي مطرح شد. تا جایی که امروزه شور و اشتیاق برای سفر به سواحل دریا در گوشه و کنار جهان نیز مشهود است و هر ساله تعداد زیادی مسافر را به قصد رسیدن به دریا و استفاده از امکانات ساحلی حتی هزاران کیلومتر دورتر به سفر تشویق می‌کند.

در اين نوع گردشگري، مسافران با فرهنگ، آداب و رسوم ساحل‌شنینان یا جزيره‌نشينان آشنا شده و با استفاده از تسهيلات، خدمات ساحلي، خريد اقلام و صنايع‌دستي منافع اقتصادي خوبي را نصيب ایشان کرده و موجب تقويت، ترقي و آباداني اين مناطق می‌شوند.

حمل‌ونقل دریایی را نمی‌توان منحصر به حمل بار یا جابه‌جایی مسافر دانست. یکی از بخش‌های مهم ناوگان دریایی کشور که به واقع مورد غفلت قرار گرفته و با وجود برخورداری از ظرفیت‌های فراوان این حوزه، همچنان بالقوه باقی مانده، حوزه گردشگری دریایی است.

بدون تردید یکی از ظرفیت‌های بالقوه در گردشگری ایران، دریا و ساحل است که هم ابعاد گسترده‌ای برای سرمایه‌گذاری دارد و هم از جذابیت بالای توریستی برخوردار است و امروزه در بیشتر کشورهای دنیا توجه به تورهای دریایی، حمل‌ونقل دریایی، ورزش‌ها و تفریحات آبی، غواصی و سایر سرگرمی‌های مرتبط با ساحل و فراساحل در صدر برنامه‌های گردشگری قرار دارد، این در حالی است که در کشور ما توجه چندانی به این صنعت مهم و سودآور نشده است. بررسی گردشگری دریایی از آن نظر در حمل‌ونقل دریایی اهمیت دارد که فعال شدن آن، نیازمند فعال شدن صنعت ساخت شناورهای گردشگری است. این صنعت یکی از صنایع زیرمجموعه صنعت کشتی‌سازی قلمداد می‌شود، از این‌رو صنعت ساخت این نوع از شناورها با توجه به میزان ظرفیت و تقاضای موجود، تقویت یا تضعیف می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که رونق صنعت گردشگری دریایی منجر به توسعه صنعت ساخت شناورهای تفریحی و رشد این صنعت نیز منجر به اشتغالزایی، درآمدزایی، ارزآوری و در نتیجه رشد اقتصادی کشور می‌شود.

 باید گفت استان مازندران با دارا بودن دریای خزر و سواحل آن،  که جاذبه ای خدادادی محسوب می شود در بخش های مختلف ظرفیت هایی را برای شهرهای شمالی ایجاد کرده است اما تاکنون نتوانسته ایم از این مزیت الهی به نحو مطلوب برای آبادانی سواحل و اشتغال و رونق کسب و کار در منطقه بهره ببریم.

این در حالی است که سواحل کشور قابلیت های گسترده ای برای جذب سرمایه گذاری بویژه در بخش گردشگری دریایی در اختیار دارند.

حمل و نقل دریایی، ایجاد گردشگاه های دریایی و ایستگاه های تفریحات آبی و بهره گیری از کشتی های تفریحی از جمله این توانمندی ها است که هنوز سرمایه گذاری لازم برای ایجاد فضای نشاط و آرامش و اشتغال در سواحل شمالی صورت نگرفته است.

ورزش های تفریحی آبی نظیر اسکی روی آب و جت اسکی، آکواریم دریایی و راه اندازی تورهای گردشگری ماهیگیری از جاذبه های دیگری است که می توان از آن برای جذب گردشگر بیشتر در سواحل شمالی بهره برد.

وضعیت فعلی گردشگری دریایی و گردشگری ساحلی

در حال حاضر گردشگر دریایی و سواحل به معنای تخصصی کلمه در کشورمان وجود ندارد و آنچه هست، بیشتر حضور اهالی شهرهای دور از نوار ساحلی و مردم علاقه مند و دلتنگ دریا در ساحل ها ست که بیشتر گردش های کوچک را شامل می شود، البته در برخی مناطق مانند قشم، کیش و چابهار، برخی امکانات تخصصی از جمله جت اسکی، فراهم شده اما در در سایر موارد، چیزی به عنوان گردشگری دریایی نداریم که جاذبه های دریایی کشور را به طور مشخصی ارائه کند.

اگر بخواهیم به مفاهیم گردشگری دریایی در جهان نگاه کنیم خواهیم دید که همه مسایل فقط محدود به دریا نمی‌شود بلکه بیش از 50 درصد فرصت‌های گردشگری دریایی در کنار سواحل یا نزدیک به سواحل اتفاق می‌افتد.

این موضوع خواسته یا ناخواسته در کشور ما وجود دارد اما بدون برنامه‌ریزی، سازماندهی و بهره‌وری به حال خود رها شده است، همه دست‌اندرکاران حوزه بنادر شاهد هستند که سواحل کشور آمادگی لازم را ندارند و از طرفی زیرساخت کافی برای جذب گردشگران ایجاد نشده است.

بایدعنوان داشت تنها طرح ملی گردشگری دریایی خزر در صورت اجرایی شدن می تواند 17 هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم فقط در حاشیه جنوبی خزر ایجاد کند، حالا خودتان تصور کنید ایران که بیش از 2000 کیلومتر ساحل مستعد دارد؛ می تواند از هر مترمربع آن با رونق گردشگری دریایی چه مقدار درآمد کسب کند و چند هزار فرصت شغلی ایجاد می شود؟

مهم ترین امتیاز رونق گردشگری دریایی علاوه بر درآمدزایی و رونق صنعت گردشگری ورود فناوری و سیستم های نوین دریانوردی به کشور است که همین امر امکانات بسیار زیادی را در اختیار دیگر صنایع کشور قرار می دهد.

به عقیده بسیاری از فعالان عرصه گردشگری دریایی علت اصلی نبود موفقیت گردشگری دریایی ایران نه نبود سرمایه گذاری داخلی یا خارجی بلکه ناهماهنگی بین ارگان های ذی ربط و همکاری نکردن آنها با یکدیگر است. به باور آنها هم سرمایه داخلی مهیاست و هم خارجی در دسترس قرار دارد و هرگز نباید فراموش کرد که طبیعت ایران هم کارخود را به نهایت رسانده و شرایط بسیار مساعدی را برای رونق گردشگری دریایی آماده کرده است. پس می توان نتیجه گرفت که برخی از تصمیم گیری های نادرست هستند که با انتخاب مسیری اشتباه کشتی گردشگری ایران را به گل نشانده اند.

گردشگری دریایی معامله ای دوسربرد

حمل و نقل دریایی از ارزان ترین نوع حمل و نقل در کره خاکی است، بنابراین با رونق گردشگری دریایی از ترافیک و تراکم سفرها در جاده های ساحلی کاسته شده و حجم انبوهی از مسافران که سالانه در نوار ساحلی کشورمان تردد می کنند به واسطه وجود کشتی های مدرن و مناسب به داخل دریا منتقل خواهند شد.

بنابراین سوانح جاده ای کاهش می یابد و علاوه بر حفظ جان گردشگران و جلوگیری از هدر رفتن سرمایه انسانی کشور صنعت بیمه نیز سودآور می شود. از سوی دیگر کاهش سفرهای جاده ای باعث کاهش مصرف سوخت و در نهایت کاهش واردات سوخت توسط دولت خواهد شد

 توجه به این نکته ضروریست که دریای خزر ظرفیت بکری است که می توان برای جذب سرمایه گذاری در استان های شمالی از آن به خوبی بهره برد. با تاسیس اسکله های چندمنظوره و راه اندازی مسیرهای حمل و نقل دریایی و در نظر گرفتن اتوبوس های دریایی بین شهرهای بندری و بهره برداری از تاسیسات تفریحی فراساحلی می توان از ظرفیت های گردشگری دریایی خزر استفاده کرد.