بررسی آخرین اقدامات حفاظت از منابع طبیعی مازندران؛

پیش‌بینی کاهش ساخت‌وساز غیرمجاز

حرف آنلاین: طی سال‌های اخیر جنگل‌خواری و زمین‌خواری در مازندران به چالشی بزرگ تبدیل شده است، تجاوز به منابع طبیعی و خدادای اگر چه گاها در کوتاه‌مدت رقم می‌خورد اما نیاز به صرف مدت زمان طولانی برای حذف یا رفع تصرف دارد.

دستور ضرب‌العجلی رییس جمهور در سفر اخیر به مازندران نیز بر شتاب‌زدگی در رسیدگی به پرونده‌های تخلف در حوزه تجاوز به منابع طبیعی افزود.

برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت حفاظت از جنگل و اراضی، طرح‌های اجرا شده و مهمترین برنامه‌های این اداره و همچنین بررسی علت عدم تخریب ویلای منتصب به فرماندار بابل، گفت‌وگویی تفصیلی با موسی مقیمی معاون حفاظت و امور اراضی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانیم؛

سوال: مهمترین اقدامات اخیر در حوزه حفاظت از منابع طبیعی و جلوگیری تجاوز به اراضی ملی در استان را بیان کنید؟

پاسخ: اجرای طرح حفاظت از جنگل، منابع طبیعی و اراضی ملی در مازندران همچون چهار سال گذشته در حال اجراست، از ابتدای ۱۴۰۱ پیرو دستورات اکید رئیس جمهور و استاندار مازندران اقدام ضربتی برای رسیدگی به پرونده‌ها با هدف دریافت مجوز قانونی برای خلع ید و رفع تصرف شدت گرفته است، البته ما هر سال یک برنامه روتین داریم که براساس شعار سال تدوین می‌شود، برنامه امسال هنوز ابلاغ نشده و تا تیر ماه پروژه‌های سال قبل را پیگیری خواهیم کرد.

سوال: آماری از پرونده‌های تخلف وجود دارد؟ تعدادشان نسبت به سال گذشته کاهش داشته یا افزایش؟

پاسخ: در حال حاضر آمار مکتوب از تخلفات ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران موجود است، که در بخش تخریب و تصرف، شامل؛ ۴۳ پرونده جنگل و ۱۳ پرونده مرتع، در حوزه جلوگیری و رفع تجاوز شامل؛ ۷۴۶ فقره پرونده جنگل و ۲۷۵ فقره پرونده مرتع، در بخش اجرای احکام قضایی یا خلع ید، شامل؛ ۷۶ فقره پرونده جنگل و ۱۰ فقره مرتع در مجموع بیش از ۳۳۰ هکتار زمین است، آمارها در سال جاری هنوز در دسترس نیست اما شواهد نشان از افزایش پرونده‌ها ندارد، بلکه اطلاع‌رسانی‌ها موجب کاهش ساخت و سازهای غیرمجاز در مازندران شده است.

سوال: علت عدم تخریب ویلای ساخته شده در روستای شیخ موسی بابل منتصب به فرماندار سابق بابل چیست؟ 

پاسخ: این ویلای ۱۵۰ متری داخل اراضی ملی و در زمستان گذشته ساخته و تکمیل شده است، پس از دریافت گزارش از اداره منابع طبیعی شهرستان بابل، همکاران ما در مرحله اول با حضور در روستا هشدار برای رفع تصرف را ارائه کردند و ۲۰ روز بعد در مرحله دوم نیز در مکان موردنظر حاضر شدند تاطبق تبصره ذیل ماده ۵۵ قانون حفاظت اقدام کنند که با مقاومت طرف مقابل مواجه شدند.

در نهایت با توجه به اینکه این ملک متعلق به پدر فرماندار سابق بابل بود، وی با مراجعه به قضایی، اعتراض خود را مبنی بر عدم ملی بودن عرصه در شعبه ۱۵ دادگاه عمومی ساری ثبت کرد و در حال پیگیری است؛ در حالی که این زمین جزو اراضی ملی بوده و هیچ نوع سابقه مالکیتی نداشت.

پس از ثبت اعتراض آقای ولیزاده بورا، در در دادگاه ساری، کارشناس یک نفره با بازدید میدانی از منطقه مذکور مستندات را جمع‌آوری و گزارش را ثبت کرد، در مقابل، اداره منابع طبیعی شهرستان بابل، طرح دعوی در قالب ماده ۶۹۰ را در دادگاه بندپی برای تعیین و تکلیف پرونده و دریافت حکم قانونی تخریب ثبت کرد.

در حال حاضر و به گفته رئیس منابع طبیعی بابل، هر دو پرونده در دست رسیدگی است و خبر تازه‌ای در دست نیست، باید منتظر حکم قانونی باشیم، که به اعتقاد بنده و همکارانم با توجه به عرصه بودن زیربنای آن این ویلا تخریب خواهد شد، این سازمان با کسی تعارف ندارد.

سوال: وظیفه شما در بحث ساخت و ساز غیرمجاز ابرویلاهای دیگر در سطح استان که سروصدای زیادی برپا کرده، چیست؟ 

پاسخ: ما در اداره حفاظت و امور اراضی مازندران، تنها متولی اراضی ملی و دولتی هستیم، متولی اراضی کشاورزی امور اراضی جهاد کشاورزی است، ما به‌وسیله نقشه‌های موجود به تفاوت بین عرصه‌های ملی با ملک شخصی پی می‌بریم، فعالیت ما در دو بخش ملی و مستثنیات خلاصه می‌شود.

سوال: بنابر تاکید استاندار مازندران، تخریب ویلاها در مناطق روستایی گلوگاه ادامه خواهد داشت؟ جزییات آن را بیان کنید؟

پاسخ: استاندار در سفر اخیر به گلوگاه دستور فوری برای جداسازی حوزه منابع طبیعی گلستان و حوزه سیاسی مازندران را ابلاغ کردند که بلافاصله پس از آن همکاران در استان گلستان برای شرکت جلسه‌ای با فرمانداری حاضر شدند، و گلوگاه همه عرصه‌های منابع طبیعی در حوزه سیاسی گلستان را پس گرفت.

در حال حاضر پرونده‌های زیادی را در دست بررسی داریم به‌نظر می‌رسد روستای مصیب محله جزو مناطق پرکار ما باشد، چرا که باید بر تخریب هر اعیانی ویلاها هر ساختمان باید حکم جدا داشته باشد.