هفت خانی که رستم می طلبد!

حرف آنلاین: حسین زحمتکش/ با توجه به فعالیت شرکت های متعدد بیمه در ایران، طبیعی است که شاهد حضور شبکه های فروش آنها در بازار باشیم. شبکه فروش، بازوان اصلی شرکت های بیمه جهت سهم بردن از بازار هستند. نمایندگان رسمی شرکت های بیمه، شبکه فروش آن ها را شکل می دهند که وظیفه اصلی […]

حرف آنلاین: حسین زحمتکش/

با توجه به فعالیت شرکت های متعدد بیمه در ایران، طبیعی است که شاهد حضور شبکه های فروش آنها در بازار باشیم. شبکه فروش، بازوان اصلی شرکت های بیمه جهت سهم بردن از بازار هستند. نمایندگان رسمی شرکت های بیمه، شبکه فروش آن ها را شکل می دهند که وظیفه اصلی آن ها فروش بیمه نامه ها است. فعالیت درست شبکه فروش در کسب بازار تاثیر شگفتی در فروش بیمه نامه ها دارد. در حال حاضر بیمه ایران بزرگترین شبکه فروش را با بیشترین تعداد نمایندگان در اختیار دارد که موجب شده به تنهایی 50 درصد بازار بیمه کشور را از آن خود کند و به پرتفوی 83هزار میلیارد تومانی دست پیدا کند. باید دانست شبکه فروش متشکل از نمایندگان شرکت های بیمه ای از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند. شرکت های بیمه جهت افزایش سهم خود از بازار یا توسعه فعالیت، هر سال به افزایش نمایندگی ها از میان متقاضیان اقدام می کنند.

*بده بستان مدیریتی از جنس بیمه!

در دوره مدیریت قبلی بیمه مرکزی بر اساس آئین نامه 57 این نهاد، مجوز اعطای نمایندگی، به شرکت های بیمه ای واگذار شد. سکاندار جدید بیمه مرکزی نیز با استناد به آئین نامه 75 بیمه مرکزی، مجوز اعطای نمایندگی توسط شرکت های بیمه به متقاضیان را لغو و نهاد متبوعش را به عنوان مرجع تایید صلاحیت و اعطای نمایندگی معرفی کرد! بیمه مرکزی هر سال در مقاطع مختلف سال بسته به توانگری مالی شرکت های بیمه به آن ها سهمیه معرفی متقاضی داده است تا جهت انجام مراحل گزینشی معرفی شوند. متنقاضیان معرفی شده از شرکت های بیمه باید مورد گزینش مستقیم بیمه مرکزی قرار گیرند و پس از پشت سرنهاندن آزمون های سخت و دشوار و قبولی در آن ها، مجاز به دریافت کد نمایندگی می شوند. آزمون های بیمه مرکزی آنقدر سخت و فنی است که مدیران بیمه ای با سابقه بیست سال فعالیت در صنعت بیمه از پس پاسخگویی به آن برنمی آیند. جالب که کار به اینجا ختم نشده و بیمه مرکزی طی دستور العملی، دیگر نمایندگی هایی که از سال 85 مجوز فعالیت دریافت کرده اند را ملزم به شرکت در مراحل گزینشی خود کرده تا پس از قبولی در آزمون ها ، مجوز فعالیت آن ها دوباره تمدید شود. در این راستا نیز 1382 نمایندگی در سطح کشور از تمامی شرکت های بیمه ای مجوز فعالیت خود را از دست دادند.

کارشناسان بیمه مطالب جالبی را در مورد سخت گیرهای بیان شده مطرح کرده اند که قابل تامل و بررسی است.

بیمه مرکزی اصولی برخورد کرده است!

بعضی از کارشناسان بر این اعتقاد هستند که اعطای نمایندگی از سوی شرکت های بیمه کار درستی نیست چون در این مورد؛ رابطه ارجح بر ضابطه می باشد و شرکت های بیمه ای با توجه به اختیاری که دارند به اعطای لجام گسیخته نمایندگی دست میزنند و بسیاری از افرادی که درصنعت بیمه تجربه ای نداشتند با استفاده از روابط خود با مدیران ارشد توانستند کد نمایندگی دریافت کنند. همچنین کارشناسان معتقدند که این نوع از اعطای نمایندگی موجب بروز فساد اداری نیز خواهد شد چون با استفاده از این اختیار قانونی این امکان وجود دارد که مدیر فاسد اقدام به اعطای نمایندگی به فردی ذی نفوذ کند تا قراردادهای بیمه آن را دریافت و درصد بازاریابی وی را در قالب داشتن نمایندگی به حسابش واریز نمایند به گونه ای پرداخت رشوه را قانونی می کند یا به تعبیری قانون را دور می زند! نکته دیگر اینکه، ازدیاد نمایندگی ها موجب شد تا افراد بی تجربه زیادی وارد بازار بیمه شوند و برای کسب بازار به صدور بیمه نامه ای اقدام کنند که حق بیمه آن را دریافت نکرده اند! این معضل موجب شد تا شرکت های بیمه با حجم گسترده از بیمه نامه هایی مواجه شوند که هنوز حق بیمه آن دریافت نشده است! لذا کارشناسان با توجه به موارد بیان شده سخت گیری های بیمه مرکزی را در مواجهه با شرکت های بیمه اصولی و نتیجه عملکرد ضعیف آن ها در اعطای نمایندگی می دانند!

*بیمه مرکزی به دنبال مچ گیری است

گروهی دیگر از کارشناسان سخت گیری های بیمه مرکزی را بی مورد توصیف وآن را عملکردی جنایی تعبیر کردند. آن ها معتقدند که بیمه مرکزی بیشتر به دنبال مچ گیری است تا نظارت! و این حرکت ها موجب مخدوش شدن چهره بیمه دربین مردم خواهد شد. با توجه به اینکه رئیس کل با اظهار نظرهای عجیبی که چندی پیش در مورد عدم سپرده های ضمانتی بیمه ها نزد بیمه مرکزی سخن گفت و به اندازه کافی چهره بیمه را مخدوش کرد این دست فعالیت ها موجب می شود که مردم در مورد فعالیت بیمه ها دچار تردید شوند و به این بیاندیشند که در شرکت های بیمه ای باند بازی یا فسادی رخ داده که بیمه مرکزی نقش پلیس پیشگیری را بازی می کند! این کارشناسان معتقدند سخت گیری در گزینش متقاضیان نمایندگی های شرکت های بیمه ، فراخوان نمایندگان آنها از سال 85 ، لغو مجوز بیش از هزار نمایندگی در سراسر کشور و اعطای نمایندگی های انگشت شمار در هر سری از برگزاری آزمون ها، نشان از تشویش مدیریتی بیمه مرکزی در برخورد با بیمه ها و پاسخ به مطالبات آن ها در راستای گسترش بازار است.