هفت اقامتگاه بومگردی در کلاردشت راه اندازی می شود

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کلاردشت از راه اندازی هفت اقامتگاه بومگردی در هفت روستای این شهرستان گردشگرپذیر تا پایان امسال خبر داد. گردشگری روستایی و عشایری یا بومگردی، یکی از ارکان توسعه گردشگری پایدار است که حضور یافتن و زیستن گردشگران با یک فرهنگ خاص ،‌ تجربه کردن این فرهنگ […]

4
رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کلاردشت از راه اندازی هفت اقامتگاه بومگردی در هفت روستای این شهرستان گردشگرپذیر تا پایان امسال خبر داد.
گردشگری روستایی و عشایری یا بومگردی، یکی از ارکان توسعه گردشگری پایدار است که حضور یافتن و زیستن گردشگران با یک فرهنگ خاص ،‌ تجربه کردن این فرهنگ از نزدیک و احترام به مردمان این زیست بوم محقق می شود.
به گزارش حرف، ایمان جواهری پور افزود: در تابستان امسال سه اقامتگاه بومگردی در روستاهای ‘اویجدان ‘ ، ‘شکرکوه ‘ و ‘کلمه ‘ راه اندازی شد و قرار است هفت اقامتگاه دیگر تا پایان امسال توسط بخش خصوص راه اندازی شود.
وی گفت که برای راه اندازی این اقامتگاهها درگام نخست از مجموع 19 روستای این شهرستان ، حدود 10 روستا با هدف اجرای طرح بوگردی و با محوریت توسعه صنایع دستی و احیای هنرهای بومی شناسایی و هدف گذاری شده بود که هماهنگی های لازم برای راه اندازی آنها صورت گرفته است.
رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کلاردشت افزود: براساس برنامه ریزی صورت گرفته، بومگردی در هفت روستای دیگر شامل روبارک، کردیچال، طویردره، کوهپر، پی قلعه، اسپندکلا و والکنیز تا پایان امسال افتتاح شود.
جواهری پور گفت: برای احیای این اقامتگاههای قدیمی سعی شده تا از استادکاران حرفه ای و مهندسان سبک جدید استفاده شود و در فرآیند اجرای این طرح ضمن توجه به نکاتی مانند حفظ اصالت دوره های پیشینیان و استحکام بخشی زیبایی بناها نسبت به دوره های گذشته، امکاناتی مانند سرویس های بهداشتی در حد نیاز نیز پیش بینی شود.
وی افزود: دولت برای احیای این واحدهای مسکونی قدیمی تسهیلات ارزان قیمت بین 180 میلیون تا 200 میلیون ریال پرداخت می کند.
رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کلاردشت گفت: اقامتگاههای بومگردی به منظور فراهم کردن زمینه و بستری برای معرفی فرهنگ، گویش، پوشش، غذای محلی، موسیقی و فعالیت های مبتنی برآداب و رسوم مردم محلی است تا شرایطی برای تجربه زندگی در محیط های طبیعی و سنتی برای گردشگران ایجاد شود.
جواهری پور افزود : نکته مهم تر برای هر اقامتگاه بومگردی طبق آمار مستند به طور مستقیم برای 9 نفر و غیر مستقیم دست کم 16 نفر شغل ایجاد می شود.
* بازدید دست کم 30 هزار گردشگرخارجی از کلاردشت
رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کلاردشت با اشاره به ظرفیت های بالای گردشگری در این شهرستان گفت: در نیمه نخست امسال دستکم 30 هزار گردشگر از کشورهای ایتالیا ، عمان ، چک و عراق از مناظرزیبا و ظرفیت های گردشگری این شهرستان بویژه اقامتگاههای بومگردی بازدید کردند و شمار زیادی هم در این مکان های سنتی اقامت شبانه داشتند.به گزارش ایرنا، جواهری پور برای اجرای طرح بوم گردی در تمامی روستاهای این شهرستان خواستارهمراهی ، همکاری و مشارکت همه جانبه دهیاران ، اعضای شوراهای اسلامی و نیز روستائیان شد.
وی ابراز امیدواری کرد که با نشست های متعددی که با بخشدار، اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران این روستاها برگزار شد بتوان این طرح را تا پایان سال 99 در 9 روستای باقی مانده این شهرستان به طور کامل اجرا کرد.
کلاردشت با جمعیتی دستکم 24 هزار جمعیت ، دارای 19 روستا و قدمتی حدود هفت هزارساله دارد که درغرب مازندران واقع شده است.