هتل‌ها، ستاره‌های بی‌فروغ آسمان گردشگری مازندران

حرف آنلاین:سارا ربیعی/برای سفر به مکان های زیبا و متفاوت، اقامت در یک هتل زیبا و خاص نیز می تواند خود به یک تجربه فراموش نشدنی تبدیل شود. هر یک از هتل های خاص و با معماری متفاوت در سرتاسر دنیا در تلاش است تا خود به یک جاذبه توریستی تبدیل شود و تجربه سفر […]

حرف آنلاین:سارا ربیعی/برای سفر به مکان های زیبا و متفاوت، اقامت در یک هتل زیبا و خاص نیز می تواند خود به یک تجربه فراموش نشدنی تبدیل شود. هر یک از هتل های خاص و با معماری متفاوت در سرتاسر دنیا در تلاش است تا خود به یک جاذبه توریستی تبدیل شود و تجربه سفر را برای شما به تجربه ای منحصربفرد تبدیل کند.

صنعت گردشگری با ضریب اشتغال بالا جز صنایع مهم  و مادر کشورها محسوب می شود،تجربه موفق جوامعی که  برای این بخش اهمیت قائل شده اند نشان از حوزه ای تاثیرگذار و قابل سرمایه گذاری  در ایجاد اشتغال  و گردش مطلوب  چرخ های اقتصادی است. تامین مراکز اقامتی مناسب  و مطمئن از جمله ملزومات  ورود گردشگران بی شمار به کشور است که بها دادن به آن می تواند سرمایه گذاران  بیشتری را به سمت خود کشانده و همین پذیرایی مناسب از مسافران خود می تواند متضمن ایجاد فرصت های بیشمار شغلی گردد. امروزه قسمت اعظم درآمد ملی کشورها از محل هتل ها و ارائه خدمات به مسافران حاصل می‌شود و بسیاری از کشورها تنها دارای صادرات خدمات گردشگری و تاسیسات آن می‌باشند و از این راه کمبودهای ملی خود را جبران می‌کنند. در زمینه اشتغال هتلداری و فن پذیرائی از میهمانان و خدمت به آنان در واقع میزبانی از جمله مهمترین و اصلی‌ترین امور اشتغال‌زائی جهانگردی می‌باشد، بیش از نیمی از نیروی شاغل در صنعت جهانگردی در بخش هتلداری فعالیت می‌کنند. که این مهم ضرورت توجه مسئولان کشور را به بخش هتلداری نیاز دارد.

واقعیت این است که در کشور ما اصلی ترین و در واقع قلب صنعت گردشگری با بحرانی جدی مواجه است.

هتلها و صنعت هتلداری در کشور ما با بنیه ای بسیار ضعیف سایه گذشته را یدک می کشند و بسیاری از هتلهای ما تاب ستاره هایی که گذشته بر دوش آنها گذاشته است را ندارند.

گرچه بسیاری از هتلهای شاخص و اتفاقا گران در کشورهای اروپایی قدمتی بیش از صد سال دارند اما در طی این سالیان توانسته اند در حفظ و ارتقای خدمات خود به نحو چشمگیری عمل کنند.

در صنعت هتلداری ما علیرغم ساخت چندین هتل جدید در شهرهای توریستی و زیارتی هنوز هتلهایی با قدمت بین ۴۰ تا ۵۰ سال حرف اول را می زنند اما سوال اینجاست که این غولهای باستانی هنوز تاب کشیدن ستاره های پنج گانه بر روی شانه های خود را دارند؟

و بعلاوه در مازندران  که در حقیقت از توریستی ترین مناطق کشور به شمار می رود به جز چند هتل که ستاره هایی را با خود به یدک می کشند ما به وضوح ضعف شدیدی را در وجود هتل هایی با کیفیت و خدمات دهی مطلوب در این استان شاهد هستیم.

برای اطلاع از وضعیت صنعت هتل داری در یکی از استراتژیک ترین و مهمترین قطب های گردشگری کشور یعنی استان مازندران به سراغ خانم اسدی مدرس و کارشناس گردشگری رفتیم تا از زبان یکی از فعالان با سابقه حوزه گردشگری وضعیت این صنعت سودآور را در استان جویا شویم.

*درابتدا بفرمایید ویژگی یک هتل خوب چیست؟

برای پاسخ به این سوال باید ابتدا به ساکن یک تعریفی از هتل داشته باشیم،هتل ها امکانی هستند که مسافران برای اسکان از آن استفاده می کنند و نیازهای اولیه مسافر بسته به هزینه و درآمدی که گردشگران دارند در اختیار آنها قرار می گیرد. این مراکز اقامتی در طول قرون گذشته به تدریج دچار تغییر و تحول اساسی شد تا جایی که هتلداری خود به صنعتی درآمدزا تبدیل شد که طرفداران زیادی هم پیدا کرد.
در عصر حاضر نحوه گذراندن تعطیلات و اوقات فراغت توسط مردم دچار تغییر و تحول اساسی شده است. اغلب افراد ترجیح می‌دهند از این فرصت‌ها استفاده کنند تا هم اوقات خوبی را در کنار خانواده و دوستانشان بگذرانند و هم از اماکن گردشگری داخل و خارج از کشورشان دیدن کنند.
به همین دلیل هم در سال‌های اخیر گردشگری در سراسر دنیا کاملاً توسعه یافته و متحول شده است و این موضوع تأثیر فراوانی بر صنعت هتلداری و نحوه مدیریت مراکز اقامتی گذاشته است. خدمات صنعت هتلداری اصلی‌‌ترین حلقه توسعه صنعت جهانگردی را تشکیل می‌دهد.
اگر مسافر مطمئن نباشد که در مقصد آرامش خواهد داشت قطعاً از سفر چشم‌پوشی خواهد کرد. هتل‌ها و مراکز اقامتی که شرایط مناسبی برای اقامت مسافر فراهم می‌کنند نقش بسیار تأثیر‌گذاری بر افزایش شمار مسافرانی دارند که به آن نقطه از دنیا سفر می‌کنند. مسافری که فرسنگ‌ها از خانه و کاشانه خود دور شده تا از منطقه‌ای توریستی دیدن کند اگر راحتی و آسایش خانه را حس کند مطمئناً
نه تنها خود از این سفر لذت می‌برد و تصمیم می‌گیرد این تجربه را تکرار کند، بلکه در بازگشت به خانه اطرافیان و آشنایانش را ترغیب می‌کند که به این سفر بروند.
به همین دلیل هم هست که مدیران هتل‌ها و مراکز اقامتی واقع در اماکن گردشگری تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا حداکثر امکانات و تسهیلات را با قیمتی متناسب در اختیار مسافران قرار دهند. این آسایش و راحتی باید برای تمام مسافران از هر قشر و طبقه‌ای که باشند فراهم شود.باید این راهم اشاره کرد که در بحث سرویس دهی هتل ها یکسری تفاوتهایی وجود دارد که این تفاوتها در غالب ستاره مشخص و متمایز می شود.براساس خدمات دهی و استانداردهای صنعت هتل داری کشور ما هتلهای 1ستاره تا 5ستاره را داریم  که بسته به درآمد گردشگران فعالیت می کنند. ، هتل‌های پنج ستاره از مسافرانی که به طبقه ثروتمند تعلق دارد پذیرایی می‌کنند هتل‌های کوچکتر و مراکز اقامتی ارزانتر برای استفاده افراد متعلق به طبقه متوسط استفاده می شود..درهتل ها بسته به تفاوت خدمات قیمتها نیز متفاوت است مثلا در هتلهای 5ستاره ما بخاطرپرسنل آموزش دیده،خدمات اینترنت رایگان،وجود کافی شاپ و رستوران و استخر و جکوزی و فروشگاههای صنایع دستی و …ما معمولا شاهد قیمت های بالایرزرو این مراکز اقامتی هستیم.

* ستاره هایی که هتل های مازندران با خود یدک می کشند متناسب با کیفیت و خدمات دهی آنهاست؟

در مازندران ما انواع هتل ها، مهمانپذیرها، هتل آپارتمانها و …را در بحث مراکز اقامتی داریم که این تنوع خود می تواند بسته به درآمد گردشگران در کیفیت اقامت آنها بسیار تاثیرگذارباشد.متاسفانه ما در استانی که یکی از گردش پذیرترین نقاط کشوراست تنها 1هتل 5ستاره (هتل پارسیان)را داریم ولی هتل های 4ستاره و پایین تر کم و بیش  در استان مشغول به فعالیتند. اما در مورد سرویس دهی و نوع خدمات بسته به ستاره ها باید گفت ما امروزه شاهد استانداردسازی در هتلها هستیم  و اکثر هتلهای مازندران یا طبق قوانین بین المللی صنعت هتل داری استانداردهستند و یا در حال به روز شدن و استانداردسازی  اند و هتل هایی که استاندارد سازی شده اند بیشتر آیتم های درجه ستاره های خود را دارند.البته در ایران تقریبا سطح هتل ها بهم نزدیک است و تفاوت مشهودی  در نوع کیفیت و خدمات دهی آن دیده نمی شود.

* معماری هتل ها در هتل های مازندران تا چه حد به این موضوع توجه شده است؟

احداث هتل بر اساس معماری خاص می تواند به عنوان یکی از جاذبه ها و ضرورتهای گردشگری به شمار آید نگاه صرف به امکانات هتل ها نمی تواند جوابگوی نیازهای توریستی کشور باشد. در حقیقت هریک از این اماکن می تواند به تنهایی عامل جذبی برای گردشگران محسوب شود. برخورداری از ابزار و امکانات مدرن یکی از عوامل پرستاره بودن و موفقیت هتل ها برای جلب مسافر و گردشگر به حساب می آیند اما باید به این نکته توجه داشت که اغلب گردشگرانی که از خارج شهر یا کشور به منطقه ای سفر می کنند هدفشان آشنایی با رسوم، سنن و ویژگی های تاریخی آن است. باید گفت نوع معماری قطعا در جذب گردشگر بی تاثیرنخواهد بود هرچند که این بعد در ایران کمتر مورد توجه است و کمتر دیده شده که به خاطر نوع معماری هتل ها مسافران یک شب را در هتل بگذرانند اما در جوامع توسعه یافته که گردشگری جز برندهای اقتصاد آنها محسوب می شود از معماری هتلها به عنوان یکی ازجاذبه های گردشگری استفاده می شود.در مازندران سبک معماری بسته به سلیقه سرمایه گذار است مثلا مشهودترین هتلی که با محیط مازندران پیوند یافته می توان از از هتل سالاردره یاد کرد که هتلی جنگلیست که کاملا با زیست بوم مازندران هماهنگی دارد و معماری آن براساس زیست بوم مورد نظر طراحی شده است.فی الواقع با توجه به اقلیم و شرایط آب و هوایی طراحی هتلها متفاوت خواهد بود.

*هتل های بوتیک چه نوع هتل هایی هستند و آیا قابلیت اجرای آن در مازندران وجود دارد؟

هتل بوتیک به آن دسته از هتل‌هایی گفته می‌شود که به خاطر خاص بودن سبک هنری و معماری خود شهره هستند. آنها معمولا کوچکتر از گراندهتل‌ها بوده و لوکس بودن هدف اصلی آنها نیست؛ بلکه خود، هدف اصلی بازدید هستند. در ایران ما این نوع از هتلها را کمتر داریم.مازندران قابلیت احداث این نوع از هتلها را دارد اما باید سرمایه گذاران در این بخش فعالیت کنند،درحال حاضر چیزی به اسم هتل بوتیک در مازندران نداریم.

*مهمترین ضعف های جامعه هتل داری از دید یک کارشناس گردشگری چیست؟

ساگر بخواهیم از دید کارشناسانه موشکافی کنیم شاید یکی از ضعف های بزرگ گردشگری استان و در سطح کلان یعنی کشور نبود دانش گردشگری دربین مدیران هتل هاست.اکثرسرمایه گذاران بدون اینکه هیچ دانشی از گردشگری و صنعت توریسم داشته باشند وارد بحث مدیریتی هتلها می شوند. آموزش و نبود نیروی کار با دانش یکی دیگر از معضل های بزرگ صنعت هتلداری است و همیین عامل باعث بی رونقی هتلهای استان و چه بسا کشور می شود. موفقیت در جذب گردشگر مستلزم حرکت به سمت هتل داری آکادمیک و علمی است.

 

اگرچه اسکان در هتل، هدف اصلی یک گردشگر نیست، ولی بدون فراهم بودن امکانات اقامتی و نوع مدیریت و شیوه های جذب گردشگران در مراکز اقامتی ، رغبتی برای دیدن یک جاذبه‌ی گردشگری فراهم نمی‌شود.

*هتلها می تواند شاهرگ حیاتی صنعت گردشگری شوداگر…

درپایان و در یک جمع بندی نهایی بایداشاره کردامروزه صنعتی شدن، زندگی شهری و شرایط سخت کاری بیش از پیش بر اهمیت سفرهای تفریحی برای مردم در سراسر جهان افزوده است؛ بی شک در این شرایط، گردشگران به دنبال به دست آوردن حداکثر آسایش، امکانات رفاهی و بهترین وضعیت اسکان در سفر خود هستند.

به همین جهت ایجاد زیر ساخت های اسکان مناسب گردشگران و ایجاد شرایط مطلوب یکی از الزام های جذب گردشگر در هر کشور است. به بیان دیگر افزایش شمار گردشگران ورودی در گرو تامین تسهیل ها، ایجاد شرایط لازم برای اقامت و پذیرایی مطلوب و شایسته است؛ از این رو بی جهت نیست که سرمایه داران و سرمایه گذاران در کشورهای پیشرفته ی دنیا به صنعت ساخت، تجهیز و اداره ی هتل توجه ویژه ای دارند.

در زنجیره گردشگری یکی از حلقه‌های بسیار مهم هتل و هتلداری است. صنعت هتلداری از نظر اشتغالزایی، تولید و درآمد بخش بزرگی از صنعت گردشگری را تشکیل می‌دهد و میزان تسهیلاتی که مهمان‌پذیرها ارائه می‌دهند بازتابی از نیازها و سلیقه‌های مختلف گردشگران است.

تجهیزات، امکانات، خدمات، سیستم، گزارش کار هتل، تکنولوژی، مدیریت، سرویس‌دهی به مشتریان و مسلط بودن هتلداران به زبان‌های مختلف دنیا را می‌توان از جمله عواملی ذکر کرد که در صنعت هتلداری تاثیر مثبتی دارد.

با توجه به اهمیت صنعت هتلداری به عنوان بخشی مهم و جدا نشدنی از صنعت گردشگری باید گفت، برگزاری جشن ها، سمینارها و نمایشگاه های صنعت هتلداری و معرفی زمینه ها و فرصت های این صنعت در ایران به دنیا، یکی از راهکار های مناسب برای بهبود وضعیت صنعت گردشگری  درکشور است.

با استفاده از تجربه های کشورهای پیشرو و موفق در صنعت هتلداری در کنار بهره گیری از تجربه و دانش کارشناسان این صنعت در کشور می توان به آینده ی روشن صنعت هتلداری در ایران امیدوار بود؛ البته این امیدواری در سایه حمایت های دولت ، همکاری مدیران سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه و مشارکت مردمی و بخشدخصوصی یعنی سرمایه گذران از این حوزه میسر خواهد شد.